51

Válasz: Vezetéstechnika

Bocs, de nem lapoztam vissza, hogy megnézzem valahol valaki közzétette-e ezt a kiadványt.

Íme a "Motorozz Ésszel!" című balesetmegelőzési és vezetéstechnikai kiadvány webes változatának linkje:

http://www.motorozzesszel.hu/#page-1

Ikarosz = A. ZSOLT    – XL 600 V  (1998)

52 Utoljára TomRed szerkesztette (2013. 12. 12. 22:11:09)

Válasz: Vezetéstechnika

Még egy motorszállítós cikk: OnRoad Hogyan csináld és hogyan ne csináld.  smile

A Honda PanEuropának megvolt a súlya, amikor azt pakoltuk fel. Az 1600-as dízel Picassa is dolgozott erősen, de 7,6 l lett az átlaga 6667 km-re.

Itt a többi fényképem a portugál Deauville találkozóról: DmD2010

Csoda szép ország, kedves emberek és kb. pont akkora, mint Magyarország. Kár, hogy olyan messze van...

Honda Transalp XL650V 2007 (2009-)
Honda Deauville NT650V 2005 (2005-)
Suzuki GSX1400 2003 (2021-)

53

Válasz: Vezetéstechnika

Még annyi megjegyzésem volt az előző helyen, hogy ne higgyetek a médiának és az interneten található bejegyzéseknek (autósiskoláknak se!!!!)

Normál embernek ahogy bubodr66 írta bőven elég a B kat.

Mondjuk lószállításnál is ismertem olyat aki azt magyarázta a rend éber őrének, hogy egy ló 200 kg., holott annyi kb az egyik combja.

Motornál egyszerű rajta vannak a súlyok.

Még a vérem is zöld. Védd a fákat, egyél hódot!:-)
Az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz bort igyunk.
BMW 1150 RT pont annyi idős mint a legkisebb fiam, már Amerikában is nagykorú lenne.

54

Válasz: Vezetéstechnika

Ügyes, de a két lökhárító igencsak sérülékeny lenne, ha kibillenne az egyensúlyából...:
https://www.youtube.com/watch?v=4Zp_BWAcxnE

Ezt pedig a látványért csupán:
https://www.youtube.com/watch?v=mh7y-xLJaj0

Ikarosz = A. ZSOLT    – XL 600 V  (1998)

55

Válasz: Vezetéstechnika

Ikarosz írta:

Ügyes, de a két lökhárító igencsak sérülékeny lenne, ha kibillenne az egyensúlyából...:

A bebillentést bevállalnám! big_smile

56

Válasz: Vezetéstechnika

A múlt héten vezetéstechnikai tréningen voltam. Úgy hiszem sikerült megmutatnom a „szpídmotorosoknak” hogy hogyan is kell döntögetni a gépet.
Bizonyságként egy fotó az elsô kerekemrôl. Az új gumim futófelületébôl már csak 4 mm a szûz terület...

Csatolt fájlok

Majrecsik-4mm_8708.jpg 1.16 mb, még egyszer sem töltötték le. 

Nincs jogosultságod a csatolmány megtekintéséhez.
Ikarosz = A. ZSOLT    – XL 600 V  (1998)

57

Válasz: Vezetéstechnika

Retro orosz vezetéstechnikai oktatófilm

3:08-tól motoros rész. A legszebb jelenetek pedig 4:15-nél láthatóak. smile

Honda Transalp XL650V 2007 (2009-)
Honda Deauville NT650V 2005 (2005-)
Suzuki GSX1400 2003 (2021-)

58

Válasz: Vezetéstechnika

Lámpás kereszteződés. Rá szeretnék fordulni balra nagy ívben a kétszer kétsávos főútra, ahol középen még villamos sínpár is van.
Teli zöldet kapunk én is és a szemből szintén nagy ívben balra kanyarodó egyszerre indulunk.
Egymás előtt kell előtt kanyarodunk, vagy először el kell egymás mellett haladni és egymás mögött kanyarodni?

Ugyan is tegnap az történt, hogy kanyarodtam volna balra nagy ívben, miközben az első két autó egyenesen jött, nem kanyarodott. A harmadik viszont szintén kanyarodott volna. Láttuk egymás indexelését. A szemből jövő úgy gondolta, hogy egymás előtt elkanyarodunk. Annál jobban meglepődött amikor én a balra kanyarodás helyett elhaladni kívántam mellette. Megvárva az egyenesen haladókat és őt is. Majd mőgötte mikor elhaladt bekanyarodtam balra. Ekkor értem el ugyan is azt a sávot ahova kanyarodni szerettem volna. Lehetett volna kanyarodni NAGY ívben balra is egymás előtt, de akkor a kanyarodáshoz és a haladáshoz még a villamos sineket is igénybe kellett volna venni. Ilyet is szoktam csinálni. De csak akkor ha a szemből jövő balra kanyarodót jobbról nem kerülik ki az egyenesen a kereszteződésben áthaladni szándékozók.

Mi a helyes ilyen esetben? - hogyan kell kanyarodni? Ugyan is a szemből jövő csaj nagyon megijedt amikor elhaladtam mellette egyenesen miközben ballra indexeletem. Ha itt összementünk volna ki lett volna a hibás.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

59 Utoljára Tomita szerkesztette (2015. 06. 16. 18:30:52)

Válasz: Vezetéstechnika

danyila írta:

Lámpás kereszteződés. Rá szeretnék fordulni balra nagy ívben a kétszer kétsávos főútra, ahol középen még villamos sínpár is van.
Teli zöldet kapunk én is és a szemből szintén nagy ívben balra kanyarodó egyszerre indulunk.
Egymás előtt kell előtt kanyarodunk, vagy először el kell egymás mellett haladni és egymás mögött kanyarodni?

Ugyan is tegnap az történt, hogy kanyarodtam volna balra nagy ívben, miközben az első két autó egyenesen jött, nem kanyarodott. A harmadik viszont szintén kanyarodott volna. Láttuk egymás indexelését. A szemből jövő úgy gondolta, hogy egymás előtt elkanyarodunk. Annál jobban meglepődött amikor én a balra kanyarodás helyett elhaladni kívántam mellette. Megvárva az egyenesen haladókat és őt is. Majd mőgötte mikor elhaladt bekanyarodtam balra. Ekkor értem el ugyan is azt a sávot ahova kanyarodni szerettem volna. Lehetett volna kanyarodni NAGY ívben balra is egymás előtt, de akkor a kanyarodáshoz és a haladáshoz még a villamos sineket is igénybe kellett volna venni. Ilyet is szoktam csinálni. De csak akkor ha a szemből jövő balra kanyarodót jobbról nem kerülik ki az egyenesen a kereszteződésben áthaladni szándékozók.

Mi a helyes ilyen esetben? - hogyan kell kanyarodni? Ugyan is a szemből jövő csaj nagyon megijedt amikor elhaladtam mellette egyenesen miközben ballra indexeletem. Ha itt összementünk volna ki lett volna a hibás.

Az alap verzió az lenne,hogy egymást megkerülve kell a manővert végrehajtani.

Mindkét módja szabályos (ha a manőver elvégzéséhez elegendő hely áll rendelkezésre). Szemkontaktussal lehet csak lejátszani.Az a baj,hogy erre nincs egyértelmű szabály. A kis hölgy hiányzott ennél a résznél. Neki azt tanították,hogy minden esetben a hozzá közelebbi sávba kell megérkezni, tehát egymás mellett kell elhaladni, anélkül hogy megkerülnéd....Te pedig kizökkentetted ebből. big_smile A rendőri forgalomirányításnál
ugyanez a szitu..

"Lehetett volna kanyarodni NAGY ívben balra is egymás előtt," ez meg önmagában egy gyöngyszem.. lol

Csak egyszer élsz, de ha jól csinálod az is elég.
Honda Transalp XL 650 V 2002

60 Utoljára Tomita szerkesztette (2015. 06. 16. 18:44:12)

Válasz: Vezetéstechnika

Zöld írta:

Még annyi megjegyzésem volt az előző helyen, hogy ne higgyetek a médiának és az interneten található bejegyzéseknek (autósiskoláknak se!!!!)

Normál embernek ahogy bubodr66 írta bőven elég a B kat.

Mondjuk lószállításnál is ismertem olyat aki azt magyarázta a rend éber őrének, hogy egy ló 200 kg., holott annyi kb az egyik combja.

Motornál egyszerű rajta vannak a súlyok.

Én ezzel vitatkoznék azért.
A rend éber őrét még kidumálod, de a Nemzeti Közlekedési Hatóságot már kevésbé.
A mobil súlymérő helyek meg nem uri huncutságok..
Szerinted miért vetették be az uj B kategóriát???
A forgalmi engedélyben meg vannak számok, ott hátul..

24/2005-ös GKM, avagy röviden a képzési rendeletben.

Ami lényeges lehet:

    Rögzítésre került, hogy A „B” kategóriás képzés esetén a vezetési gyakorlat tantárgy főoktatási része a kötelezően teljesítendő alapoktatási órák teljesítését követően kezdhető meg.
    Érdekes szankcióként jelenik meg a vezetési karton elvesztése. Azaz a rendelkezések súlyos megsértésének minősül különösen az, ha a szakoktató a vezetési kartont elveszítette.
    A rendelet egyértelműen meghatározza, hogy a jövőben nem végezhet vizsgabiztosi tevékenységet az, aki egyben gyakorlati szakoktatóként tevékenykedik.
    Bevezetésre kerül a B96 kategória, amellyel olyan nehéz pótkocsi vontatására lesz jogosultsága egy B kategóriával rendelkező személy, amely járműszerelvény megengedett legnagyobb össztömege 3500 és 4250 kg között van. Erről a következőt érdemes tudni:

Csak egyszer élsz, de ha jól csinálod az is elég.
Honda Transalp XL 650 V 2002

61

Válasz: Vezetéstechnika

Szerintem itt az út szélessége* egyértelműen adta magát, hogy egymás mögött kerültök. Te jó helyen voltál.

*: Én meg főleg minél szélesebb az út, és sokadalom van, kerülök "mégegyet" és nagy-nagyívben a balra kanyarodó mellé megyek jobbról, ahány sáv van, nem a belsőre kanyarodunk, hanem akiben van élet, mind a 2-3-4 sávra áll be, és várjuk az elmenőket.
A halálom, amikor széles útra libasorban megyünk 8 másodperces zöldnél.. Sok béla meg beragad a keresztbe.

Szabályos-e vagyok-e? Nem kell válaszolni. :-)

.

62

Válasz: Vezetéstechnika

Tomita írta:

Én ezzel vitatkoznék azért.
A rend éber őrét még kidumálod, de a Nemzeti Közlekedési Hatóságot már kevésbé.
A mobil súlymérő helyek meg nem uri huncutságok..
Szerinted miért vetették be az uj B kategóriát???
A forgalmi engedélyben meg vannak számok, ott hátul..

24/2005-ös GKM, avagy röviden a képzési rendeletben.

Ami lényeges lehet:

    Rögzítésre került, hogy A „B” kategóriás képzés esetén a vezetési gyakorlat tantárgy főoktatási része a kötelezően teljesítendő alapoktatási órák teljesítését követően kezdhető meg.
    Érdekes szankcióként jelenik meg a vezetési karton elvesztése. Azaz a rendelkezések súlyos megsértésének minősül különösen az, ha a szakoktató a vezetési kartont elveszítette.
    A rendelet egyértelműen meghatározza, hogy a jövőben nem végezhet vizsgabiztosi tevékenységet az, aki egyben gyakorlati szakoktatóként tevékenykedik.
    Bevezetésre kerül a B96 kategória, amellyel olyan nehéz pótkocsi vontatására lesz jogosultsága egy B kategóriával rendelkező személy, amely járműszerelvény megengedett legnagyobb össztömege 3500 és 4250 kg között van. Erről a következőt érdemes tudni:

Nem tudom mivel vitatkoznál, igazad van, 2013-ban változott! Ez az általad idézett jogszabály (amúgy 5. számú melléklete, ami az oktatásba bevont járműre vonatkozó előírásokat szabályozza) pontosan:
B” kategória 96. kód megszerzésére irányuló képzésben a járműnek meg kell felelnie a „BE” kombinált kategóriás képzésbe bevont jármű ezen mellékletben előírt műszaki követelményeivel, amely járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömegének a 3500 kg-ot meg kell haladnia, de nem haladhatja meg a 4250 kg-ot.

És egy másik jogszabály (Az 5/2013. (I.16.) Kormányrendelet módosította a 326/2011.(XII. 28.) Korm. rendeletet) ami meghatározza a "B" kategóriát:

„B” kategória
a) A 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amely a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű
b) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó (könnyű) pótkocsiból álló járműszerelvény. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 4250 kg
c) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó (nehéz) pótkocsiból álló járműszerelvény, feltéve, hogy a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontató jármű saját tömegét. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 3500 kg

A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek

Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:

– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)

– lassú jármű és pótkocsija

– kerti traktor

B+E:– „B” kategóriába tartozó vontató jármű és pótkocsi vagy félpótkocsi olyan szerelvénye, amelyben a
pótkocsi vagy félpótkocsi megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot nem haladja meg

Még a vérem is zöld. Védd a fákat, egyél hódot!:-)
Az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz bort igyunk.
BMW 1150 RT pont annyi idős mint a legkisebb fiam, már Amerikában is nagykorú lenne.

63

Válasz: Vezetéstechnika

Ez egy ide részletekben átmásolt topik volt, hála istennek (Eunak) egyszer végre nekünk kedvezően változott valami.
De az most is áll, hogy normál B-vel lehet az embernek egy motort szállítani. Azt hiszem ez volt az alapkérdés
Lovakat meg továbbra sem egy könnyű személyautóval, mivel a vontató saját tömegénél a háta mögött lévő össz tömeg biztos nagyobb, Ugye a 200 kilós lócombról álmodozok.

Még a vérem is zöld. Védd a fákat, egyél hódot!:-)
Az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz bort igyunk.
BMW 1150 RT pont annyi idős mint a legkisebb fiam, már Amerikában is nagykorú lenne.

64

Válasz: Vezetéstechnika

Tehát már Brudernek is igaza van " Egy sztenderd szgk. megengedett legnagyobb össztömege kb. 2000-2500 kg. között van. Ezért ezekkel sima B-vel 1500 és 1000 kg közötti utánfutókat lehet vontatni, és nem kell E jogsi." 
Persze ha a  járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 3500 kg

Még a vérem is zöld. Védd a fákat, egyél hódot!:-)
Az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz bort igyunk.
BMW 1150 RT pont annyi idős mint a legkisebb fiam, már Amerikában is nagykorú lenne.

65

Válasz: Vezetéstechnika

És autópályán max 90. nem úgy mint a Román és Bolgár autósok, akik 120-130-as tempóval húzzák a személykocsikat tartalmazó utónfutókat. Rossz nézni.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

66 Utoljára BRUDER mester szerkesztette (2015. 06. 18. 08:05:41)

Válasz: Vezetéstechnika

Kedveseim!

Eloszor is Brudernek mindig igaza van. Masodszor, autopalyan sem vontathat mindenki 90-nel, mert ott alaphelyzetben 80-nal vontatunk.  Bruder viszont vontathat torvenyesen 100km/h val.

Nezzuk a hogyanjat. Mint kozismert, ha nekem jarmu kell, akkor hamarabb csinalok, mintsem veszek. Ez adja a helyzetet, es egyben a vegeredmenyt, hogy a minoseguk nemileg tulszarnyaljak a bolti kacatoket. Ennek folyomanya, hogy az az utanfuto, amit mar lattatok eloben is, automatikusan meg kapta a 100km/h s sebessegkorltozast. Nem kértem, csak, ha olyan, akkor jár. Ezert nem kell vele 70- nel kocognom kulteren, es autopalyan is mehetek 100-zal 80 helyett.

Ehhez persze at kellett nyalaznom a kohem6-ot, ott van a járművek kialakításának a feltételei, peres stricifelnit rarakni, hosszu vonorud  2 tengely. Stb.

Ennyike :-))))

.

67

Válasz: Vezetéstechnika

Nem tudom valaha megjelent-e a fórumunkon egy ilyen  – általam kifejezetten hasznosnak és a csapatunk által is alkalmazásra ajánlott – ismertetô. Jópár valóban betartandó szabályt tartalmaz, amire érdemes minden túrán odafigyelni. Íme:

1. Bevezető

Csapatban motorozni jó! Jobb, mint egyedül. Az igazi magányos csavargók talán nem értenek ezzel egyet.

Az viszont vitathatatlan, hogy a csapatban haladás több védelmet nyújt a motorosoknak, mert amíg egy motort könnyen "el lehet nézni", a mai autók tekintélyes vastagságú A-oszlopai simán kitakarnak egy motorost, addig a csapatban haladókat nem lehet nem észrevenni. Jól látszanak és hallatszanak!

Neked és a motorodnak is vannak korlátai. Légy tudatában ezeknek és ne feszegesd a határokat! Megvannak a jól bevált módszerek, hogy képezd magad és fejlődj. A túrán számíthatsz arra, hogy nem követelünk tőled semmi olyat, amit nem tudnál megcsinálni. 

2. A csapatban motorozás alfája és omegája: a biztonság!

·         Biztonság mindenekelőtt! Ez az első számú szabály.

·         Csapatban motorozni nemcsak öröm, de felelősség is. Mindannyian felelősek vagyunk a magunk, velünk motorozó társaink és a közlekedés többi résztvevőjének biztonságáért.

·         Az együtt motorozás ideje alatt követned kell a csapatvezető utasításait. Számíthatsz a vezetőre, mert rutinos motoros, csapatban gondolkodik és úgy választja meg a megfelelő manővert, hogy a csapat követni tudja őt. Természetesen ha úgy ítéled meg, hogy a kérdéses manővert nem tudod biztonsággal végrehajtani, úgy cselekedj, hogy mindig a biztonságra törekedj. 

    A KRESZ szabályait és jelzéseit a csapat minden tagjának be kell tartania.

3. Felkészülés

Motor, felszerelés

·         Motorod kiváló műszaki állapotban legyen!
·         Ellenőrizd, nem járt-e le a paripád műszaki vizsgája, illetve a kötelező felelősségbiztosítása.
·         El sem hiszed, de simán elhagyhatod a rendszámtábládat, azzal pedig jó pár napra kivonod magad a forgalomból, valamint a túrát is megakasztod. Ezért ellenőrizd, megfelelő-e a rögzítése. Na persze, és a láthatósága.
·         Végezd el a KRESZ szerinti elindulás előtti ellenőrzéseket: gumiabroncs szemrevételezése, irányjelző működése, féklámpa, helyzetjelző, világítás, fékberendezés működése, kormánycsapágy lógása.
·         Ezen felül a felszerelt kiegészítők és a csomagok biztonságos rögzítését is megéri ellenőrizni. Hagytunk már el hanyagul "odagumipókozott" bőrdzsekit, lelazult, letört indexet és dudát is a túráink során...
·         Ellenőrizd, nálad vannak-e a KRESZ-ben kötelezően előírt felszerelések.
·         A megfelelő védőruházatot, sisakot, kesztyűt viselned kell. Komoly sérülést szenvedhetsz, ha nem öltözöl be, mondván "csak pár kilométer az egész", aztán elcsúszol, vagy a kalapos vén tata kifordul eléd.
·         A gyári szerszámkészlet legyen a motorodban. Ezen felül egy a jó műszaki gyakorlat által megkívánt készletet is tarts magadnál, különösen, ha nem gyári tartozék is van a motorodon. Például plexi, aminek a pozícióján a túra során esetleg állítani kell.
·         Légy tisztában a túra útvonalával, erről mindent megtalálsz a honlapunkon közzétett túratervben. Mentsd el a mobilodba a társak számát. Szintén jó, ha elmentesz pár másik hasznos telefonszámot, például motormentő, háziorvosod, baleset esetén értesítendő száma.
·         Ne felejtsd otthon az esőruhádat! Gyakorold a felvételét, mert nem jó, ha az ügyetlenséged miatt feltartod a csapatot.
·         Ne feledd: sok ember szórakozását ronthatod el a nem megfelelő felkészüléssel.

                                                                   
Egészségi feltételek

·         A motorozás élménye páratlan. Megszűnnek a hétköznapok gondjai, eggyé válsz motoroddal és átadod magad az élményeknek. De ahhoz, hogy mindannyian jól érezzük magunkat, elengedhetetlen, hogy csak olyan társak jöjjenek velünk, akik motorozásra alkalmas állapotban vannak.

·         Ne motorozz, ha beteg-, vagy kimerült vagy, főleg ne, ha alkohol, gyógyszer vagy bármilyen, a reakcióidat, tudatállapotodat befolyásoló szer befolyása alatt állsz!

·         Ne gyere közénk akkor sem, ha lelkileg nem vagy kiegyensúlyozott. Lesz még túra bőven, szedd össze magad.
Találkozási hely, indulási idő

·         A találkozóhelyre pontosan érkezz!!!

·         Ha nem érsz oda a megbeszélt időre, telefonon értesítsd a túravezetőt, kérj tájékoztatást a becsatlakozás lehetőségéről.

·         Az indulás időpontjára állj készen:

      + a motort tankold tele,
      + motorod legyen menetkész,
      + személyes "folyó" ügyeket intézd el  ("üres hólyag - teli tank" elv), te is és az utasod is,
      + dobozokat, táskákat zárd be,
      + még egyszer ellenőrizd, minden megfelelően van-e rögzítve,
      + gondoskodj róla, hogy az utasoddal együtt beöltözve, útra készen legyetek.

·         Nem fair a többieket megváratni!!!

·         Fontos, hogy a csapatban minden motoros és utas hasonló számú réteg ruhát felvéve öltözzön fel. Ne kelljen plusz megállót beiktatni, mert valaki fázik és mégiscsak felvenne még valamit.


4. Együtt haladás

Túravezető

·         Túravezetőnek tapasztalt motorost választottunk, aki jól ismeri a tervezett útvonalat, bejárta, általában ő is szervezte a túrát.

·         Az indulás előtt eligazítást tart, hogy mindenki tisztában legyen a vonulás irányával és módjával, az útvonallal, a tervezett megállókkal, a tervezett utazósebességgel.

·         Mindenkinek meghatározza a helyét a csapaton belül, amit a túra végéig kötelezően tartani kell!!

·         A túravezető vezeti a sort, mögötte a többi motoros a zipzár alakzatot tartva halad.

·         A túrán mindenki a túravezetőt követi! Ha bárki úgy véli, hogy jobban tudja az utat, vagy ismer egy rövidebbet az erdőn át, akkor is a túravezetőt kell követni, senki nem kapott felhatalmazást, hogy önhatalmúlag elhagyja, vagy eltérítse a csapatot.

·         Ha valaki bármilyen probléma miatt félreáll, akkor az alábbiakban ismertetett "Nem tervezett megállások" pontban leírtak szerint kell eljárni!

·         A túravezető iránymutatásai szerint járunk el, indulás előtt, induláskor, menetben, megálláskor és parkoláskor is. Egyéni mutatványoknak helye nincs!!!!
Alakzat, biztonságos haladás   

·         Amikor együtt motoroztunk, zipzár alakzatban haladunk. 

·         Tartjuk a túravezető által diktált tempót.

·         Cél hogy a motorosok oszlopa minél rövidebb legyen, de mindez nem szabad, hogy a biztonság rovására menjen.

·         Ha előzik az oszlopot, elengedjük az előző járművet! Komoly vészhelyzetet jelent, ha az előzést végrehajtó jármű hirtelen besorolni kényszerül a soraink közé!

·         Ha mégis sor kerül rá, a befurakodót beengedjük és ha szükséges, akár lehúzódással is elősegítjük, hogy minél hamarább továbbhajtson.

·         A motorok közti követési távolság kellően biztonságos motorozást, megfelelő féktávolságot tegyen lehetővé.

·         Fontos, hogy soha nem szabad felzárkóznod az előttünk motorozó mellé! A társad bízik abban, hogy nem kell akár egy pillanatra sem oldalra tekintenie, ha ki akarja használni az út teljes szélességét, kanyarban, vagy ha kikerül egy kátyút az úton. Hasonlóképpen, te is bízhatsz benne, hogy a hasonló manővereket te is biztonsággal végrehajthatod.

·         Fontos, hogy az alakzatban tilos előzgetni egymást!!!! mindenkinek a helyén kell haladnia, egészen a megérkezésig. Kivétel, ha valaki értesíteni kívánja a túravezetőt valamilyen problémáról, vagy ha valaki félreáll az alakzatból, ennek szabályait külön tárgyaljuk.

·         A biztonság mindenekelőtt! Ha indokolt, balesetveszély megelőzése, vagy kivédése érdekében felbomolhat az alakzat, mindenki felelős motorozással haladjon a csapatban, az alakzat óv minket, de nem tartjuk fenn "erőszakkal", "mindenáron".

·         Ne feledd: bízunk benned és te is bízhatsz bennünk, amikor a csapatunkban motorozol.
Kisteljesítményű motorok, tapasztalatlan motorosok

·         A konvoj elejére, a túravezető mögé sorolnak a gyengébb gépek, a tapasztalatlanabb motorosok, vagy az új, ismeretlen tagok.

·         Az ő tempójukhoz igazodik a csapat.

·         Azonban, a csapat szórakozása, biztonságos haladása érdekében mindenképpen elvárjuk, hogy a túrákon hozzánk csatlakozó motorosok kellő gyakorlattal rendelkezzenek, együtt tudjanak haladni a csapattal.
Zavar, probléma esetén

·         Ha bármi zavar támad menet közben, értesíteni kell róla a túravezetőt.

·         Végrehajtása: irányjelzést adva, balról előzd meg a menetoszlopot, majd ha a túravezető mellé érsz, jelezz neki.

·         Figyelem! Mivel az alakzat előzése veszélyhelyzetet teremt, csak nyomós indok esetén élj ezzel a lehetőséggel. Bízz benne, hogy a túravezető ismeri az utat, tudja, mikor kell tankolni, el tudja dönteni, öltözzön-e be a csapat esőruhába...s.t.b., nem szükséges ezekre az alapvető dolgokra menet közben figyelmeztetni.
Záró motoros

·         A csapatot egy kijelölt rutinos motoros zárja. Ő mindig ott halad, ahonnan legjobban belátja a sort és érzékelheti a túravezető jelzéseit.

·         A záró motoros pozíció kulcsfontosságú a csapat biztonsága szempontjából. Ezért ne lepődj meg, ha nem osztunk be rögtön erre a feladatra, csak ha már eleget motoroztál velünk és úgy látjuk, hogy képes vagy megoldani ezt a feladatot. Más szóval, ne akarj a menet végén haladni, az a záró motoros helye.

·         Ha a csapatból valaki bármilyen okból leáll, a záró motorosnak meg kell vele állnia és az adódott problémát kezelnie kell. Lásd az alábbiakban a "Nem tervezett megállás" pontban leírtakat.

·         Abban az esetben, ha úgy tapasztalja, hogy veszélyes körülmények lépnek fel, a lehető leghamarabb tájékoztatnia kell a túravezetőt.
Sebesség

·         A csapat utazósebességét a túravezető határozza meg.

·         Természetesen a forgalmi helyzet megkívánhatja, hogy ettől a mögötte haladók eltérjenek. De amint a zavaró körülmények elmúltak, mindenki soroljon vissza és álljon rá a túravezető által diktált sebességre.

·         A túravezető egyenletes sebesség tartására törekszik, melyet az időjárási körülményekhez, forgalomhoz igazodva és a közlekedés szabályait betartva választ meg, úgy, hogy a csapat valamennyi motorosa biztonsággal együtt haladhasson.

·         A túravezető folyamatosan figyeli a visszapillantó tükrét, így tudja kontrollálni, hogy a csapat megfelelően halad-e.

·         A csapat minden tagjának tartania kell a menet sebességét. A legkisebb lassítás, fékezés a menet elején intenzív fékezésre késztetheti a hátul haladókat, ezt pedig kerülni kell. Fontos az állandó sebesség tartása.

·         Ha az alakzatban bárki kényelmetlennek érzi az utazósebességet, a következő megálláskor jelezheti a túravezetőnek. A csapatban haladók önhatalmúlag nem lassíthatnak le, csak alapos ok esetén, például veszélyhelyzet, probléma megelőzésekor és elhárításakor, ha a lemaradó társunkat kívánja bevárni, vagy ha kiáll valaki az alakzatból. Lásd a betervezett illetve nem betervezett megállásokról szóló szabályokat, melyeket lejjebb részletezünk.

Sávváltás és előzés
Többsávos úton, autópályán

·         Többsávos autóúton illetve autópályán az előzést, sávváltást az alakzattal a leggyakrabban a csapat "egyszerre" hajtja végre.

·         A sávváltási szándékot a túravezető kezdeményezi, irányjelzéssel.

·         Ezt a jelzést a csapat tagjai "továbbadják" a záró motorosnak, miközben nem változtatnak irányt. A záró motoros ezt észleli, majd ha biztonságosan végrehajtható, megkezdi a sávváltást, ezzel levédve a sávot az alakzat mögött.

·         Ha a túravezető látja, hogy a sáv biztosítva van, akkor ő kezdi meg az sávváltást és csak ezután jöhet az alakzat többi tagja.

·         Fontos, hogy minden tag kellő figyelemmel váltson sávot, ne csak a tükröt használja, hanem egy kis oldalra pillantással is győződjön meg a biztonságos sávváltás lehetőségéről. Természetesen előre felé is figyelni kell, hátha lassít a sor.

·         Előzés után a csapat a biztonságos előzéshez szükséges sebességkülönbséget tartva fejezi be a manővert, lehetővé téve, hogy mindenki biztonsággal visszasoroljon. A túravezető által diktált sebességet tartani kell.

·         A kettes pozícióban haladó motoros visszasorol a jobb oldali sávba, míg a túravezető a belső sávban marad mindaddig, amíg meggyőződött róla, hogy mindenki visszasorolt. Eközben mindenki húzza neki, hogy a biztonságos visszasorolást lehetővé tegye a mögötte haladók számára.

·         A visszasoroláskor fokozott figyelemmel kell eljárni, nehogy veszélyes manőverre kényszerítsük a mögöttünk érkezőket, figyelve az előttünk haladókra.

·         Az utazósebességre a csapat a túravezető tempóját követve lassít vissza, ismét nagyon ügyelve a biztonságos követési távolság betartására.

·         Nem biztos, hogy a fenti manőversorozat végrehajtható, forgalmi okok miatt, vagy ha szétszakadt a csapat, ilyenkor egyéni manővert hajt végre mindenki és a lehető leghamarább ismét mindenki besorol az alakzatba.

Országúton

·         Országúton szintén egyéni előzést hajtunk végre.

·         Ha más jármű előzi a konvojt, főleg nagyobb forgalmú utakon, egy sorba rendeződéssel segítjük az előzőt.

·         Használd a tükröt, ne fordulhasson elő, hogy megijedsz, amikor hirtelen melléd ér egy előző autó, vagy motor. Ha figyelmetlenséged miatt nem engeded el az előző járművet, a mögötte motorozó társaidat sodrod veszélybe!

·         Előzéskor is tartani kell a zipzár alakzatot, amint kielőzött az előttünk lévő, ha biztonságosnak érezzük helyére már beállhatunk.

·         Ha egy előzéskor az alakzat felszakadozik, a felzárkózáskor mindig a fokozott óvatossággal kell eljárni, ugyanis a felzárkózók nagy sebességgel erednek a konvoj után, ami intenzív fékezéssel járhat, ha utolérik a konvojt. A visszasoroláskor meg kell előzni a veszélyhelyzeteket.

·         Az előzést mindenki lendületesen, a megfelelő sebességfokozatba való visszakapcsolással hajtsa végre. Veszélyhelyzetet okozhat, ha valaki "öregurasan", alacsony fordulatról próbál felgyorsítani és úgy előz. Egyrészt feltartja és fékezésre kényszerítheti a mögötte haladó társait és a konvojt követő járműveket, másrészt lemarad a lendületesen előző előtte haladóktól. Ez a felzárkózásakor is veszélyhelyzetet teremt, ha nagy sebességgel "rájuk fut", aztán pedig vészfékez.

Betervezett megállások

·         Motorozni jó, ahogy mondják, "úton lenni élet", de az élvezetes túra során fontos a megállások megtervezése. Erre minden alkalommal ügyelünk is.

·         Tankolás, pihenő, étkezés céljából megállásokat iktatunk be.

·         A tankolási helyeket mindig a legkisebb hatótávolságú motorokhoz igazítjuk. Figyelem! "Üres hólyag, teli tank" szabály!

    Úgy készülj, hogy a betervezett megállóhelyeken mindenki megáll, senki nem jár külön utakon, ha velünk motorozik. Például, ha kifogásod van a kiválasztott benzinkúttal kapcsolatban, és azt fontolgatod, hogy inkább máshol tankolsz, ne várd, hogy alkalmazkodik hozzád a csapat.

Nem betervezett megállások

·         Bármi előfordulhat útközben! Fontos szem előtt tartani, hogy a lassítások, megállások zavart kelthetnek az alakzaton belül és ez balesetveszélyes lehet.

·         A megállás előtt a motorosnak alaposan mérlegelnie kell, hogy meg tudja-e oldani a problémáját egyedül, vagy pedig segítséget kér a társaitól.
Fontos szabály: minden esetben megáll a teljes konvoj - biztonságos parkolást végrehajtva - ha:

·         A túravezető megáll: a menet nem haladhat túravezető nélkül. Ilyenkor a túravezető megállási szándékát jelzi (indexel) és félreáll, a csapat követi.

·         A záró motoros megáll: neki is fontos feladatai vannak a biztonságos motorozás biztosításához, záró motoros nélkül sem haladhat a csapat.

·         Ilyen esetekben a záró motoros a megállási szándékát jelzi a túravezetőnek.

·         Ha vészhelyzet miatt kell megállnia, akkor az előtte haladóknak kell értesíteniük a túravezetőt, aki majd a csapatot megállítja.
Intézkedést nem kívánó probléma

·         Ilyenkor nem kell megállítani a konvojt. Ilyenkor a motoros megoldja a helyzetet -  lassít és karjelzéssel int a többieknek, hogy menjenek tovább, előzzék meg.


- Motorozás nagy melegben
1. Mindig világos színű öltözéket és bukósisakot viselj!

Manapság nagyon jó nyári motoros felszereléseket lehet kapni, hálós, jól szellőző kabátok és nadrágok is vannak, amelyekben ugyanúgy megtaláljuk a szükséges protektorokat. Azonban ezek is csak szívják magukba a hőt, ha fekete anyagból készültek. Ugyanez igaz a bukósisakokra: mindenki tudja, hogy a fehér szín taszítja, míg a sötét színek vonzzák a meleget. Gondolom nem kell elmagyarázni, hogy akkor melyik ilyenkor a kellemesebb viseletű bukósisak.

2. Öltözködj nyáron is rétegesen!

A motorosoknak a legnehezebb dolog az öltözködésben, hogy míg napközben kánikula van, estefelé jelentősen lehűlhet a levegő. Ilyenkor ajánlatos olyan aláöltözőket viselni, amelyek légáteresztőek, vagy kimondottan olyan "technikai ruházatot" hordjunk a motoros kabát alatt, amely elvezeti a testünkről az izzadtságot és a hőt.

3. Igyál minél több folyadékot!

Saját tapasztalat, hogy indulás előtt nem szívesen esznek-isznak a motorosok, hogy minél kevesebbszer kelljen megállni a különböző testi szükségletek miatt. Kánikula esetén azonban nagyon fontos, hogy már azelőtt igyunk minél többet, mielőtt felülnénk a motorra, és álljunk meg minél többször, hogy fel tudjuk frissíteni magunkat! A motoron nehézséget okoz az ivóvíz hidegen tartása, tehát jól tesszük, ha ezúttal nem kerüljük el a benzinkutakat és a vendéglátó helyeket, ahol mindig hűvös innivalót, lehetőleg tiszta vizet vehetünk magunkhoz.

4. Ne igyál kávét!

Mindenki hallott már arról, hogy a koffein (ahogy az alkohol is) vízhajtó hatású. Rendkívüli melegben még fontosabb, hogy ne kávézzunk (gondolom a az alkoholt nem kell külön említeni a motorvezetés miatt), hiszen ilyenkor még nagyobb a veszélye a kiszáradásnak. Ha egy túrán úgy érezzük,hogy szükségünk van a napi koffein adagunkra, mindig igyunk a kávé mellé is vizet, hogy pótoljuk az elvesztegetett folyadékot!

5. Ne motorozz a déli órákban!

Tervezzük úgy a napunkat, hogy a motoron töltött időszakok inkább a kora reggeli illetve késő délutáni, hűvösebb időszakokra essenek. Dél körül pihenjünk, húzódjunk árnyékba! Ha épp túrázunk, a déli időszakban álljunk meg egy vízparton, hűtsük le magunkat a vízben vagy ha erre nincs mód, üljünk ki egy csárda árnyékos, hűvös teraszára, vagy ilyenkorra időzítsük a hűvös templomok, barlangok, föld alatti panoptikumok meglátogatását!

Ikarosz = A. ZSOLT    – XL 600 V  (1998)

68

Válasz: Vezetéstechnika

Ez nagyon jó! Jól össze van gyűjtve!
Egy-két kérdés azért felvetődött. A leírásban írt csapat vajon hány motorból álló csapatra vonatkozhat, mert nagyon befolyásolja a fenti részleteket (nem mindegy hogy négyen megyünk vagy tizennégyen).
Az a nem tervezett megállás nagyon nem egyszerű dolog, élő példa erre amibe Füreden belefutottunk.
Ezeket a dolgokat érdemes kivesézni.

69

Válasz: Vezetéstechnika

Ezt ismeritek?

http://users.atw.hu/yzf-thundercat/cikk … rfokon.pdf

"Az offroad szó jelentése Ukrajna után változni szokott!" - Yoshi
Sachs 100 (1962.1964) K 55 (1967-1969) Ural (1970-1971) P 10 (1973) Izs Planet (1974-1975) Transalp xl650v 2006 (2015-2019), Transalp xl650v 2005 (2019-2022), 
Yamaha XT 600 43f 1986 (2021-2022) , Africa Twin RD 07 2002 (2021-), Suzuki DR 650 1991 (2022 - 2023), Transalp 600V 1993 (2022 -2023) Transalp 650 (2023 -  )

70

Válasz: Vezetéstechnika

Ezt ismeritek?



Már hallottam róla, de most el is fogom olvasni! smile Köszönet!

71

Válasz: Vezetéstechnika

Több ezren vehetnek részt ingyenes vezetéstechnikai tréningen

https://hegylakok.hu/2017/03/jol-vezess … ng-ingyen/

'01 TA650XLV 2016-2021
'16 Triumph Tiger 800xca 2021-
Everything that kills me makes me feel alive!

72

Válasz: Vezetéstechnika

Üdv!
Nem merek utast venni a hátam mögé. Normális ez? Pedig cseszeget érte erősen az asszony, merthogy "azért vettél ekkora motort, hogy ketten is el tudjunk menni motorozni" .  hmm   Kb. 500 km-t tettem meg eddig a TA-val. Sajnos kevesebbet mint szeretném. Két hónapja van meg. Egyre jobban összeszokunk úgy érzem, de még kell, hogy gyakoroljak szerintem. Ki alakul ez az utastismerekvinni dolog előbb utóbb, vagy lehet ezt gyakorolni valahogy? Zsák krumpli a hátamra gumipókozva vagy ilyesmi?  lol  lol  lol

XL600V - 1998

73

Válasz: Vezetéstechnika

Magyipeti írta:

Üdv!
Nem merek utast venni a hátam mögé. Normális ez? Pedig cseszeget érte erősen az asszony, merthogy "azért vettél ekkora motort, hogy ketten is el tudjunk menni motorozni" .  hmm   Kb. 500 km-t tettem meg eddig a TA-val. Sajnos kevesebbet mint szeretném. Két hónapja van meg. Egyre jobban összeszokunk úgy érzem, de még kell, hogy gyakoroljak szerintem. Ki alakul ez az utastismerekvinni dolog előbb utóbb, vagy lehet ezt gyakorolni valahogy? Zsák krumpli a hátamra gumipókozva vagy ilyesmi?  lol  lol  lol

Az utasnak mondd meg, hogy dőljön a motorral, ahogy te döntöd. Ne döntse jobban, ne akarja visszafele húzni és akkor szinte észre se veszed, hogy mögötted ül. Nyugodtan próbáljátok, nem hiszem, hogy bármi gond lenne.

XL650V 2005

74

Válasz: Vezetéstechnika

Magyipeti írta:

Üdv!
Nem merek utast venni a hátam mögé. Normális ez? Pedig cseszeget érte erősen az asszony, merthogy "azért vettél ekkora motort, hogy ketten is el tudjunk menni motorozni" .  hmm   Kb. 500 km-t tettem meg eddig a TA-val. Sajnos kevesebbet mint szeretném. Két hónapja van meg. Egyre jobban összeszokunk úgy érzem, de még kell, hogy gyakoroljak szerintem. Ki alakul ez az utastismerekvinni dolog előbb utóbb, vagy lehet ezt gyakorolni valahogy? Zsák krumpli a hátamra gumipókozva vagy ilyesmi?  lol  lol  lol

Hát én sem "merném" vinni! big_smile 
Úgy ahogy az előttem szóló mondja, úgy üljön, mint egy zsák burgonya. Szorítsa Ő is a motort a térdével és kapaszkodjon, hogy ne billegjen. Élvezni fogjátok, hidd el. "Sajnos" a motoron az utasnak is aktívnak kell lenni. A Zasszonnyal jó pár túrán résztvettünk az offon is. Igaz Q...-ra elfáradtam.... roll

"Hiszek a halál előtti életben."
650 (2005)
Suzuki DL (2004) 2022 febr.-2022 aug.

75 Utoljára liptakferi szerkesztette (2017. 04. 09. 17:49:07)

Válasz: Vezetéstechnika

Magyipeti írta:

Üdv!
Nem merek utast venni a hátam mögé. Normális ez? Pedig cseszeget érte erősen az asszony, merthogy "azért vettél ekkora motort, hogy ketten is el tudjunk menni motorozni" .  hmm   Kb. 500 km-t tettem meg eddig a TA-val. Sajnos kevesebbet mint szeretném. Két hónapja van meg. Egyre jobban összeszokunk úgy érzem, de még kell, hogy gyakoroljak szerintem. Ki alakul ez az utastismerekvinni dolog előbb utóbb, vagy lehet ezt gyakorolni valahogy? Zsák krumpli a hátamra gumipókozva vagy ilyesmi?  lol  lol  lol

Megèrtelek! Magam is küzdök ezzel. Igaz az én parom nem akar felülni de a fiam annál inkabb. Rövid utakat(80-100km) mentem már vele gond nélkül de a hónap végén megyünk Kiskunlacházara mert kikönyörögte hogy vigyem magammal de már előre görcsben van a gyomrom tőle... Pedig ügyes együtt mozdul velem de valahogy nem élvezem a motorozást ha ő is felül....Ráadasul majdnem két meter magas az ülésem hatul magasabb mint elöl így kb a vállai vannak a fejemmel egy magassagban szinte fölém tornyosul... big_smile  sad

'01 TA650XLV 2016-2021
'16 Triumph Tiger 800xca 2021-
Everything that kills me makes me feel alive!