1

Téma: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Meg kell nyitnom a topikot, mert az egész motor ott áll a garázsban szétszedve. Kint van a hátsó villa és a hátsó rugó. Azt hiszem meg van az albán túrán elszenvedett felütésnek és abnormális futómű viselkedésnek az oka. Minden lefotóztam, szétszedéskor és mivel meg van a hiba, nem tudom még összerakni. Alkatrészre nem lesz szükség, csak egy kis felújításra.  Az meg leghamarabb csak hétfőn tudom megoldani.
Én most egy hétig nem motorozok.
Egyébként pedig a hátsó villa kiszedését minden 4-5 évnél öregebb motornál ajánlom. Meglepő dolgokat lehet találni. Azt hinné az ember, hogy minden OK. közben meg nem. hmm  roll  sad

Na de bővebbet majd a képes beszámolóval együtt.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

2

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

A hátsó teleszkópnak van egy gáz tartálya, amiben elvileg - gyárilag nitrogén töltet van. Nos a teleszkópom nem ereszt sehol olajat, ezért furcsa, hogy a nyomás mérésekor 0,22 bart találtam a tartályban. És ez a 0,22 második mérésre már 0 bar lett. Egyszerű kerékszeleppel van lezárva egy nagyon jól tömített egyedi szelepsapkával. Ahol nem valószínű, hogy ereszthetett.

Magyarul nincs benne gáz. Utána kérdeztem - 12 barnak kellene benne lenni. Kérdés: hova lett a gáz 48 ezer km alatt - ha a szivárgás "nyomjelző" folyadéka a lengéscsillapító olajnak még csak a párája sincs a teleszkóp száron és környékén.

Világos, hogy a felütéseket valószínű már csak a fő tekercsrugó vette fel, a gázrugó progresszív funkciója nem működött. Naná, hogy ez így nem jó. Valaki mérte már a hátsó teleszkópban a gáznyomást? Jó érték ez a 12 bar? Én ezt nagyon soknak tartom. 12 bár nagyon nagy nyomás.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

3

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Lajos, nekem a mester 14 bar nyomást mondott, amikor a DV hátsó rugós tagját felújította. Tehát reálisnak tűnik a TA-nál a 12 bar nyomás érték.

Honda Transalp XL650V 2007 (2009-)
Honda Deauville NT650V 2005 (2005-)
Suzuki GSX1400 2003 (2021-)

4

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Köszönöm.
Én is közben nyomozok, és egyre valószínűbb, hogy a 12 bar az valós. Már csak az a kérdés, holt tudok szegeden 12 báros töltetre szert tenni. Az a furcsa, hogy kis túlzással persze,  az utóbbi időben már szinte a térdem is leért. Megpakolva meg aztán főleg. Nem csoda, hogy felütött menet közben. Emlékszem - új korában épp hogy a fél telitalpam leért -most meg..... sad

Azt hiszem a kutyacsont projektre nem is lesz szükség, ha a feltöltés sikeres lesz.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

5

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Ez a 600 ra is érvényes? Mert nekem is olyan mintha alacsonyabb lenne...

6

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Tartok tőle a 600-ason nincs gáztartály.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

7

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

danyila írta:

Az a furcsa, hogy kis túlzással persze,  az utóbbi időben már szinte a térdem is leért. Megpakolva meg aztán főleg. Nem csoda, hogy felütött menet közben. Emlékszem - új korában épp hogy a fél telitalpam leért -most meg..... sad

Azt hiszem a kutyacsont projektre nem is lesz szükség, ha a feltöltés sikeres lesz.

Erősen szurkolok, hogy tökéletes legyen, mivel ez a probléma azt is magával tudja hozni, hogy a huzamosabb ideig magasabb terhelés a rugó tartós alakváltozását eredményezi, megrövidül. Nálam ez a kellemetlen következmény megmaradt a DV-nél, nem egyszerű felhúzni a középsztenderre és kb. három-négy centi magasan van ilyenkor a kerék a talajtól.

Egyik DV márkatársam ezért vett mostanában progresszív rugókat előre és hátra is, 250 EUR volt a három rugó (kissé húzós ár!), szerelése 15 eFt.

Honda Transalp XL650V 2007 (2009-)
Honda Deauville NT650V 2005 (2005-)
Suzuki GSX1400 2003 (2021-)

8

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

A hét végén szétszedtem a hátsó futóművet. Egyrészt kíváncsi voltam, hogy a több mint hat éves villacsapágyak milyen állapotban vannak. Na és persze szerettem volna a végére járni az albán túrán elszenvedett abnormális futómű viselkedésnek. Akkor még sok mindent nem tudtam, amit ma már igen.

Először is a motorom le volt ülve. Ezt fél napja bizonyosság. Ennek az oka összetett (utólag már tudom). Erről majd a leírás végén. Az ok külsőre nem látszik. A rugóstag vizuálisan hibátlannak néz ki. Olajszivárgásnak - izzadásnak nem volt nyoma. Szombat reggel azt sem tudtam, hogyan fogjak hozzá. Mit fogok találni és mit kell csináljak annak érdekében, hogy olyan legyen, amilyennek lenni kell. Na de általában én úgy szoktam neki fogni motort szerelni, hogy nem tudom mi lesz belőle. Mindig rögtönözni kell. És ennek köszönhető az, hogy biztosan nem abban a sorrendben szedtem szét, mint azt a gyakorlat megkívánná. Ezt nézzétek el nekem. A helyes sorrendet már az ember csak utólag fogja tudni összerakni - egyébként a lényegen mindez nem változtat.Legyen rendben - ez a fontos.

Először a burkolatot vettem le és a nyerget.
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9259.JPG

Majd a tankot.
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9260.JPG

Már láthatóvá is vált a felső befogatás. Azt olvastam, hogy az akku műanyag dobozát is ki kell szedni a teleszkóp eltávolításához - persze akkuval együtt. Ezt inkább nem kezdtem el lebontani. Úgy voltam vele, ha a villát lebontom, az akkudoboz maradhat. Az akkudobozt nagy valószínűséggel csak akkor kell lebontani, ha a villa és a futómű a helyén marad.

Hátsó kerék kilazítás és kiszerlés.
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9261.JPG

Kerék kint. Két hátsó kerekem van. Egyiken terep guminak, míg a másikon aszfalt guminak kell(ene) lenni. :-)
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9262.JPG
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9263.JPG

Villatengely záródugókat mindkét oldalról kivettem:
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9264.JPG

Az első nem túl biztató jelek. Itt már járt víz. És nem feltétlenül patakátkeléstől. Lehet mosás és vagy huzamosabb esőmenet következménye is.
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9265.JPG

Az első nem barkács szerszám, ami kell az a 24-es dugókulcs. Csillaggal nem lehet beérni. Ezen szerszám hiányában ne kezdjünk hozzá a szerelésnek.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9266.JPG

Az anya letekerése nem okozott gondot. Miután az anya lejött, egy kiütő stifttel és kalapáccsal a tengelyt el lehet kezdeni kiütni. A másik oldalon már ez látszik is. Nem szorult egyáltalán, nem kellett VERNI . Hasonló az illeszkedése a hátsó tengelyéhez.
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9268.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9267.JPG

Na - amikor ezt a részt megláttam, már nem sok jóra számítottam. No de ne aggódjunk előre. Nem olyan súlyos a helyzet mint látszik. Még pont időben voltam a karbantartással.
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9269.JPG

Van még itt egy lábtartó alsó csavar. Azt is kitekertem. Ez is könnyen jött.
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9270.JPG

Itt, miután a tengely és a lábtartó lejött, már látszik, hogy az egytengelyűség oda van. A villa szabaddá vált. Félig szét van zuhanva.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9271.JPG

Maradtak még fent dolgok, amik útba vannak. Ilyen a víz terelő és a láncvédő. Ezeket is le kell szedni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9272.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9273.JPG

Már a villa félig meddig lóg ( a tengely nincs már bent) és csak a himba rendszer tartja a helyén. Elkezdjük oldani ezen kötéseket is. Már valamivel nehezebben mozdultak. Jól rá voltak húzva.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9274.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9275.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9277.JPG

A himba rendszer oldása és a láncból való kifűzés után a keresett fődarab a kezünkben van. Jön a szétbontás.
Ez a két távtartó könnyen kiesik. Csak a szimmering tartja. Figyeljük meg melyik melyik melyik oldalon volt. Úgy emlékszem fel lehet cserélni. Aminek szerintem nem lennének következményei, de azét ragaszkodjunk az eredeti összeszereléshez.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9278.JPG

A fékpedál felőli oldalon (bal oldali halom) van az oldalanként egy egy eltérő méretű rugó nélküli szimmering. Köztük egy egy azonos méretű golyós csapágy. Csapágyak közt távtartó. Egyik oldalon vállnak ütköznek a villa furatban, míg a másik oldalon seeger gyűrű rögzíti a sort.
Benzines elmosás, kitörölgetés és zsírzás után. 
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9283.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9285.JPG

A lánc felőli oldalon összesen egy darab széles tűgörgős kosár van két szintén rugó nélküli szimmering közt. Közepében egy dugattyú csapszeghez nagyon hasonlatos alkatrésszel. Ezt az oldalt nem szedtem szét jobban a tűgörgős kosarat nem ütöttem ki. Kitörölgettem, elmostam benzinben és benyomattam zsírral. Végül beledugtam a csapszeget és végül a két záró szimmeringet.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9284.JPG

Összerakva, már csak a rozsdás tengelyt kell kicsit megcsiszolni, smirglivel.
Előtte:
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9286.JPG

Utána:

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9287.JPG

Központ rugóstag felső kötés oldása. Ez is jól meg volt húzva, de ki lehet tekerni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9288.JPG

Kint van a bűnös. Ahogy látszik, a körmös anyák gyárilag középen vannak. Se nem puhára, se nem keményre állítva. Természetesen egy kis takarítás erre is ráfér. És általában a villára is. Mert az is nagyon dzsuvás volt. Egyrészt a lánc hordta kenőanyagtól, másrészt az olyan helyekre berakódott sártól, ami összerakva nem vagy csak kevésbé látszik. Most itt az alkalom az alapos tisztogatásnak. A hátsó villám alul felül, kívül belül olyan tiszta, mint ha új volna.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9289.JPG

A teleszkópnak alul is és felül is egy egy csapszeges, jól tömített tűgörgő kosaras befogatása van. Érdekes módon ezekben csak olajos filmet találtam vizet nem. Ezeket is le kell ilyenkor ápolni és jól bezsírozni összerakás előtt.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9291.JPG

A rugó gáztartályán egy nagyon szorosan illeszkedő beragasztott szelepsapka található. Kombinált fogóval lehet megindítani, majd a végén már kézzel is lehet tekerni. A teleszkóp egyébként láthatóan száraz. Olaj két helyen tud belőle szivárogni. Egyik a krómszárnál, a másik itt a szelepsapkánál.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9290.JPG

Egyik szivárgás sem üdvözítő. Fogalmam sem volt a tartály tömörségéről és a benne uralkodó nyomásról. Ezért a sapka lecsavarása után a kerék feszmérőmmel rácuppantam és láss csodát 0,22 bar értéket mértem. Akkor fogalmam sem volt, hogy ennek mennyinek kell lenni. Annyit tudtam, hogy az Afrika első teleszkópjába szoktak 0,5 bart nyomni. Ehhez képest alig hiányzott. lol 
Ekkor kezdtem telefonálgatni Regalnak. Aki elmondta, hogy Kukának most csinálták nem régen - és 12 bárt nyomtak bele. MENNYIT ????? A szám tátva maradt. Megmértem még egyszer a sajátom, de akkor már 0 volt. Egész este ezen rugóztam szó szerint. Bújtam a service manuálokot, de erről sehol egy kukkot nem írnak. Szakszervízek honlapján se.
Ilyen nincs.
Aztán ma reggel elmentem a helyi autószerelőhöz, akinek a fia krosszozik. Ő elmondott mindent (javítani is szokta a sajátját teleszkópját az apja műhelyében) és megerősítette a nagyságrendet. Közben Kuka elintézte, hogy a versenyautó teleszkóp szerelő cimborája Szegeden fogadjon a műhelyében a teleszkópommal együtt. (köszönet érte) Ott aztán kikérdeztem ezen sejtelmes alkatrész működéséről. Mindent tudni akartam.

A 12 bar nitrogénnek két funkciója van. Egy részt nyomás alatt tartja a lengéscsillapító olajat. Ettől ö nem habzik és nagyon szépen áramlik a szelepek és réseken keresztül. A teleszkóp üzem közben melegszik. A meleg olaj habzik és gázosodik. Amelyik nyomás alatt van, abban ez a jelenség nem jelentkezik. Azzal a kis csavarral aminek a lyukja oldalt ki van vezetve, az a 12 báros nitrogén egyik csatornájába van aplikálva. Ki és be tekeréssel egy rést lehet szabályozni. A résen átáramló gáz sebessége határozza meg a teleszkóp csillapítását. Ha nincs gáz, a csillapítás se nagyon van, csak az van amit az olaj áramlás okoz. Így viszont felhabosodik gőzössé válik. Gázzal az olajáramlás szabályozottá válik.
A 12 bar másik funkciója a "légrugó". Bár ezt a szót a szakember nem szereti, hiszen a légrugó egészen másról szól. Viszont tény, hogy a teleszkóp keménységében - puhaságában (összenyomhatóságában) is van szerepe a gáz töltetnek.

A feltöltéshez természetesen kellett nitrogén palack és egy különleges szelep. Amit rá kellett csavarni a szelepcsonkra. De ekkor még nem volt nyitva a szelepem. A mester a pisztollyal ráadott 12 bár nyomást. A pisztolyt elengedte. Az óra még mindig 12 bart mutatott. Ekkor egy külön csavarral kinyitotta a szelepemet. A gáz beáramlott a tartályomba. A nyomás még mindig 12 bar volt. Ekkor a szelepemet elzárta és lecsavarta a készüléket. Lecsavarás közben a szelepem zárva volt. Így egy kevés sem tudott elszökni. Ugyan is olyan kicsi mennyiség kell bele, hogy ha rámérek a feszmérőmmel (már ha kibírna 12 bart) akkor a mérés során a kiszusszanó gáz nyomás akár 6 barra is visszaeshet. Csak ezzel a spéci szeleppel lehet tölteni. A mester Kukára való tekintettel (az ő haverja) nem kért egy fillért sem. Na persze a végén leellenőrizte és a szelep köré spiccelt egy kis féktisztító folyadékot, ami természetesen nem bugyborékolt. A teleszkóp tehát hibátlan.

Arra a kérdésre, hogy hova lett a gáz, azt mondta, hogy ha a motor áll és nem használják, akkor is elszökik belőle pár év alatt, csak ezt nem szokták figyelni. Így aztán ezt a feltöltést évente meg kell ejteni. Mivel gyakorlatilag 50 köbcentinél több gáz nincs benne, a mennyiség értéke elhanyagolható. Ez a kevés gáz viszont nagyon össze van komprimálva. Így működik.

A gáztartályban egy a tartállyal közel azonos méretű gumiharang van kitapadva. Ezt a "tartályt" kell felfúvatni Transalp esetében 12 barral. A felső végéhez ér hozzá az olaj. Rugózáskor az olaj megnyomja ezt a 12 baros ballont illetve kirúgáskor elengedi. tehát a ballonban üzem közben 12 bar felett van a nyomás jóval.

Ezek után már nem is elemzem, hogy a túrán a motorom alja miért ütött fel. Mindenki számára világos.

A középen álló körmös anyáimat öt fordulattal ráállítottam. Növeltük a rugó előfeszítését. Kíváncsi vagyok összeszerelés után hogyan fog a lábam leérni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9292.JPG
http://transalp.danyila.hu/lajos/hatso%20villa%20es%20a%20rugostag/DSCF9295.JPG

Erről beszéltem. Sajnos a rugó nincs most benne, viszont a villát befűztem. Most vagy a himbákat vagy a villát kell kiszednem újra. Ugyan is a teleszkóp így már utólag nem megy a helyére.

Legközelebb már okosabb leszek.

Én azt ajánlom, hogy ezt a karbantartást és a gázfeltöltést mindenki csinálja meg akár így házilag is. terepen főleg, de akár aszfalton is jöhetnek meglepetések. Na és a berohadás ellen, annak megelőzésére mindenképp ajánlott. És ha a villa ki van szedve, onnan már csak két csavarra van a teleszkóp.

Kellemes barkácsolást !

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

9

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Osszeraktam. Kiprobaltam. Uj lett a motorom. Nagyon feszes es ujszeru az egesz. Regen nagyon regen volt mar ilyen.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

10

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Nekem mi lehet a problémám,ha a középső sztenderre állítva nem tudom forgatni a kerekeket.Teljes súlya rajta van(szerintem)

11

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

danyila írta:

Osszeraktam. Kiprobaltam. Uj lett a motorom. Nagyon feszes es ujszeru az egesz. Regen nagyon regen volt mar ilyen.

Köszönjük a részletes leírást, nagyon tanulságos volt!

Leér a lábad a motorról? smile

Honda Transalp XL650V 2007 (2009-)
Honda Deauville NT650V 2005 (2005-)
Suzuki GSX1400 2003 (2021-)

12

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Ma jöttem haza Erdélyből, már vagy 3 napja osszefosta magát a teleszkópom.

Kiengedte az olajat.

Tudtok valakit Bp. környékén aki jó áron, jól meg tudná csinálni?

13

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Regal egy ceglédi teleszkópos szervizbe vitte el a sajátját. Garanciás időben ment neki tönkre kétszer is. Végül itt csinálták meg rendesen. Keresd Regalt, biztosan kiadja a cég nevét és elérhetőségét.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

14

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

TomRed írta:

Azt hiszem a kutyacsont projektre nem is lesz szükség, ha a feltöltés sikeres lesz

Egyik DV márkatársam ezért vett mostanában progresszív rugókat előre és hátra is, 250 EUR volt a három rugó (kissé húzós ár!), szerelése 15 eFt.

Ez a rugó rövidülés elég érdekes jelenség. Olvastam már egy kevés szakirodalmat futóműgeometria témában, igaz ott négykerekű volt a cél big_smile A helyzet az hogy jelen tudásom szerint a teljes - a futóműre terhelődő - súlyt a rugó tartja Legalábbis a TA esetében hátul (Nem mindig van igy). Akkor is ha csillapitásért felelős "dugattyú" (ez sem mindig az de most hivjuk annak) 100%-osan végzi a dolgát. A dugattyú ugyanis kis túlzással kézzel összenyomható és széthúzható. A szerepe, a futómű gyors ki/be rugózásakor a rugó alapvető tulajdonságábol adódó pattogási jelenség megszüntettése/csillapitása. Innen is a neve - "lengéscsillapitó" Tehát persze bizonyos határok közt bármennyire összenyomható lassan, csak gyorsan nem. Ha gyorsan is, akkor haltott, és az eredményezi a pattogó kereket-->hosszab fékútat stb.  Ezek a rugók Olyan edzett acélból vannak hogy inkább törnek mint alakvátoznak, persze nem kizárt az alakváltozás.

A Kutyacsontos akció is elég necces dolog. A hasmagasság állitását sztem inkább a rugóstag állitásával (esetleg cseréjével) kellene megoldani. A kutyacsont csréje alapvetően változtatja meg a geometriát, márpedig a rugóstag csillapitási tartománya ehhez a kutyacsont által biztositott mozgási tartományhoz van igazitva. KCS -csere kissebbre (most hirtelen fingom nincs hogy ez fel vagy le mozditja a hasmagasságot) cseréje eltolja a mozgási tartományt amit a csillapitónak követnie kell.  Ez alapvetően befolyásolja a motor viselkedését kigyorsitáskor fékezéskor és nagyobb úthibáknál. Súlypontáthelyeződés stb. Ha nincs a csillapító hozzáigazitva, vagy nem éri el a az összenyomott állapotot vagy vagy túl korán eléri. Valószinleg rosszab lessz a motor alapvető működése.
Ez csak az én fejemben lévő ismereteken alapuló vélemeény (szerintem oltári nagy baromság nincs benne, de nem biztos hogy minden igaz big_smile )

Danyila:
Ismét egy olyan képes beszámoló ez tőled ami alapján télen tuti neki ugrok a 2003-as évjáratú motoromnak. Az előző tulaj karbantartási szokásait ismerve sejtem mi vár rám....

15

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

TomRed írta:

Köszönjük a részletes leírást, nagyon tanulságos volt!

Leér a lábad a motorról? smile

A  motor magassága változott. Illetve pontosabban fogalmazva, visszaállt az eredetire - ahol lenni kellett volna neki. Üresen a motor eleve be volt rogyva és még arra ültem rá és még csomag is volt. Ekkor nálam a rugóút több mint fele már oda volt. Erre jött volna rá a terep okozta plusz magasságváltozás, lengéscsillapítás nélkül.  Persze hogy nem bírta. Felütött.

Mi van most?
Visszaállt az eredeti magasság. Az ilyen motoroknál azt írja a szakirodalom, hogy a rugóút 1/3-át veheti el statikus állapotban az alapterhelés. Azaz a motoros(ok) és a csomag súlya együtt a gépen ülve a rugót 1/3-ig nyomhatja össze. A maradék 2/3-ad kell a dinamikai rugózás biztosításához.

Felöltözve kb. 100 kg lehetek + a csomagom, ami még plusz 30kg max terhelésnél. Összesen 130kg. Ez kb. megfelel két átlagos súlyú ember tömegének. Amikor felmálházva motorozok, akkor ezzel a terheléssel kell számolni.

Hogy a 2/3-ad rugóutam meg legyen felmálházva is, a középállásból a körmös anyákon 5 kört, kb 5-7 mm-t még feszítettem. Ez sacc/kb volt. A szerkezet, túl azon, hogy fel lett töltve gázzal a rúgó előfeszítés növelése miatt még keményebb lett egy kicsivel.

A teleszkóp körmös anyák 5 fordulatos ráállításával, kizárólag a rugó előfeszítésén változtattam. A teleszkóp hossza ezzel nem változott. A villa teljes alsó irányba történő kitérésekor lehetett eddig is és most a teleszkópot beszerelni. Nem kell feszegetni, könnyen beszerelhető most is. Amikor a gép középsztenderen van a teleszkóp egyáltalán nincs terhelve. Ha van benne gáz ha nincs, a hossza azonos. Az, hogy ilyenkor a villa magasság mennyi, azt a kutyacsont hossza határozza meg. A kutyacsont határozza meg, hogy a rugózás honnan induljon. Az alacsonyabb vezetők hosszabb kutyacsontot raknak be. Normál kutyacsonttal a talaj és a hátsó kerék közt a távolság (csak a példa kedvéért) mondjuk 2 ujjnyi. Hosszabb kutyacsonttal ez tud lenni a duplája is.

Az első szembetűnő változás az volt, amikor a középsztenderről leugrattam. Ekkor ugyan is alig - de tényleg alig roggyant meg. Karbantartás előtt úgy lehuppant és úgy ringott, mint egy konflis billegő futóműve. És ami nagyon szembetűnő még az, hogy középsztenderre állítani is rém egyszerű. A lerogyott rugójú motort mélyről kell felhúzni és nagyot kell emelni, hogy felbakolhassuk. Pláne teli tankkal megpakolva volt nehéz felhúzni. Most szinte csak hátrarántom és már is a helyén van. Persze, mert alig van leülve. Ha ráülök a beülés persze tovább fokózódik pár cm-rel. De közel sem annyival mint amikor még nem volt megjavítva.

Szétszedés nélkül úgy lehet a dolgot ellenőrizni, hogy először is felbakoljuk. Megmérjük tolómérővel a krómszár fényes részét. Ez teljes rugóút. Ez után levesszük a középállványról. Újra megmérjük a krómszár hosszát. Felülünk rá először egyedül aztán utassal, vagy plusz csomaggal, vagy mindkettővel. Így nem tudunk mérni, ezért vagy a haver ül rá és őt mérjük, vagy megkérünk valakit.

A teljes terheléses beülés a krómszáron 1/3-ad lehet. Ha az egy harmad már meg van akkor amikor üresen áll a kerekein - na kkor már tovább nem is érdemes vizsgálni. Biztosan nincs benne elég gáz. Vagy ami a valószínűbb egyáltalán nincs is már benne.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

16

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

quby írta:

A Kutyacsontos akció is elég necces dolog. .....................

Ezt hittem én is. Viszont ha majd szétszeded és megérted a működését meg fog változni a véleményed. A kutyacsont hosszának a változtatása a világon semmiféle geometriai változást (rugózási, csillapítási paraméterbeli értékváltozást) - nem okoz. Ezt akkor értettem meg, amikor szét volt szedve. Rövidebb és hosszabb kutyacsonttal is ugyan az a rugóstag fog működni, csak más magasságban.

Nagyon csalóka a működése annak a "himbarendszernek" Azért tettem idézőjelbe, mert az a himba rendszer nem is mozog. Az bizony álló helyzetben van. Egy szerepe van kizárólag, a hátsóvilla alsó ( _induló_) helyzetét állítja be. Semmi más. Magam sem hittem, míg szét nem volt szedve.
Az a szerepe, hogy mennyire húzza fel a villát és vele a kereket, milyen magasan legyen a vezetőnek a nyereg.
Amiről én az előbb írtam és a Transalpnak az a lényege és nem csak ennek, ha nem a többi járműnek is szerintem, hogy az 1/3 - 2/3 arányok közti motorozás valósuljon meg. Ezen belül pedig az útviszonyokhoz (on-off) illeszkedő levegő szelep csillapító hatásának a beállítása.
Ennek kell a helyén lenni. Ha túl kemény és induláskor nem érjük el az 1/3-ot, akkor várhatóan pattogni fog. Ha vaiszont túlterheljük és  1/2-ről indulunk, akkor meg rossza útviszony közt fel fog ütni. Ennyi.

Ja és még valami. A hosszabb kutyacsont az ugyebár az alacsonyabb vezetőknek van kitalálva. Az alacsonyabb vezető általában kisebb súlyú is. Egy kis súlyú vezető nem fogja beülni az 1/3-ot induláskor. Ilyenkor viszont jöhetnek menetdinamikai problémák. Pattogni fog a motor, még ha lágyra is állítjuk a csillapítást. Ha erre mondják azt, hogy a kutyacsont miatt van - na az a csúsztatás. Kutyacsont nélkül is volnának ilyen bajai az alacsony kis súlyú vezetőnek. Csak az valószínű nem derül ki, mert el sem indul vele, nem veszi tartós használatba a vezető.
Tanulság: A Transalp Férfiembernek való. cool  cool

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

17

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Köszönöm, írtam is Regalnak remélem minél hamarabb válaszol.

Szerintem ma ki is kapom a rugótstagot.

18

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

danyila írta:

... nem csak ennek, ha nem a többi járműnek is szerintem, hogy az 1/3 - 2/3 arányok közti motorozás valósuljon meg....

Igy van. Az utolsó 2/3-ad meg kell maradjon "biztonsági tartaléknak"
Ezt a kutyacsontot még nem néztem közelebbről a TA-n. Lehet kapni gyárilag különböző méretűt??

danyila írta:

...Ha vaiszont túlterheljük és  1/2-ről indulunk, akkor meg rossza útviszony közt fel fog ütni. Ennyi.

A felütés egy kicsit feszesebb láncnál lehet hogy hogy olyat ránt ami asszimetrikus nyúlást eredményez? Lehet, hogy igy jártam. Bár még le kell ellenőrizzem....De akkor megőrülök. Ugy vigyázok a láncra mint egy tojásra....

19

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Egy bizonyos hosszabb méretűt lehet kapni azt tudom, mert volt már aki cserélt. Azt hiszem itt írt róla nálunk. De hogy hol?....

A felütés és a lánc nyújtás ? Nem tudom. Szerintem nem. A "lánc nyúlásnál" nem a szemek anyaga nyúlik, ha nem a csapok kopnak meg a hüvelyben és ezek a tizedek adódnak össze. Ha szakaszos a nyúlás, akkor a kopás is szakaszos.
Ha szoros a lánc az menet közben elég vészes hangot ad - darál. A felütésig el sem jutsz, mert már előtte a darálástól ideget kapsz. hmm

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

20

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

lucius írta:

Nekem mi lehet a problémám,ha a középső sztenderre állítva nem tudom forgatni a kerekeket.Teljes súlya rajta van(szerintem)

Nem rá való középsztender.
Ballonosabb gumid elöl is és hátul.
Ilyen eredetileg is.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

21

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Még valami, ami eszembe jutott.
A középsztender túl azon, hogy nagyon kényelmes szerelést tesz lehetővé defektnél, rendelkezik egy nagyon praktikus hatással is. Tehermentesíti használaton kívül mind az első, mind pedig a hátsó teleszkópot. Egy terhelt teleszkópban a gáznak nagyobb a nyomása, mint ha fel van bakolva. Nem sokkal ugyan, de még is.

Sokan nem is sejtik, hogy keréken állva az első teleszkópban is bizony van nyomás. Nulla a nyomás benne, ha középsztenderen áll. A hónapokon, éveken át oldalsztenderen tárolt motort ha középsztenderre tesszük, még az a szélső állapot is létre jöhet, hogy vákum lesz a szárban. Elöl is kuszik a gáz ki-be évek alatt -  pláne ha a szimmering már nem 100%-os. Nem mindegy hol van a nyugalmi állapot. Keréken vagy középtámaszon.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

22 Utoljára quby szerkesztette (2012. 06. 19. 12:20:20)

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

danyila írta:

A felütés és a lánc nyújtás ? Nem tudom. Szerintem nem. A "lánc nyúlásnál" nem a szemek anyaga nyúlik, ha nem a csapok kopnak meg a hüvelyben és ezek a tizedek adódnak össze. Ha szakaszos a nyúlás, akkor a kopás is szakaszos.
Ha szoros a lánc az menet közben elég vészes hangot ad - darál. A felütésig el sem jutsz, mert már előtte a darálástól ideget kapsz. hmm

A lánckerék cseréje után beállítottam a láncfeszességet, majd gurultam vagy 20 km-t. Ez után oldasztenderen megint megnéztem, és feszes volt. hirtelen nem törödtem vele, csak beállítottam ujra. Most keztdtem agyalni miért  lehetett ez, és ott gondoltam a felütésre. Nincs csúnya hangja, normális "futó lánc" hangja van.

Bocsi:Ez inkább a láncos topikba való.... roll

23

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

matt1989 írta:

Ma jöttem haza Erdélyből, már vagy 3 napja osszefosta magát a teleszkópom.

Kiengedte az olajat.

Tudtok valakit Bp. környékén aki jó áron, jól meg tudná csinálni?

Én kb egy hónapja vittem a pomázi szerelőmhöz aki kivette és elvitte solymárra! Ha kell megszerzem a címet, de lehet, hogy jobban jársz ha ő csinálja az egészet, nekem az első fékbetétek cseréjével együtt is elég olcsónak tűnt a dolog. Már évek óta szivárgott az olaj és már nem is működött rendesen, most meg olyan mint új korában.

Még a vérem is zöld. Védd a fákat, egyél hódot!:-)
Az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz bort igyunk.
BMW 1150 RT pont annyi idős mint a legkisebb fiam, már Amerikában is nagykorú lenne.

24

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

Köszönöm a segítséget!

Regal már meg is adta az elérhetőségét, és fel is vettem velük a kapcsolatot.

A honlapjukon 20 rugót írnak komplett felújításra.

http://www.futomu-tuning.hu/

25

Válasz: A hátsó villa - rugóstag és az első teleszkóp.

danyila írta:

Nem rá való középsztender.
Ballonosabb gumid elöl is és hátul.
Ilyen eredetileg is.

Akkor én nem is aggódnék tovább itt a nagyok közt,köszi...