Téma: Kormánycsapágy csere
Összeállította Orosz György:
Cső Urak !
Egy kis hiánypótlás: 650 Transalp kormánycsapágy csere.
Azt előre el kell mondanom, hogy nem vagyok motor szerelő, tehát mindenki csak saját feleőséggel fogyasszon az anyagból!!
Az tél előtti leálláskor észleltem egy kis villa kottyanást, ill. kis sebességnél olyan nyomvályús érzésem volt, amit nem tudtam először mire vélni, remélem ez volt az oka !!
A kezdetek:
tank levétel, és motor megemelése +alátéttel ennek majd a villa kivételekor lesz jelentősége.
A kormány levétele előtt, oldjuk a telószárak felső csavarjait,
illetve kikötjük az első fék gumicsövét, meglepően kevés olaj folyt ki, a fékrendszert összeszerelés után légteleníteni !!
Levesszük a kormányt és a központi anyát.
A kormányt tartó konzol, kis feszegetés után könnyen levehető.
Láthatóvá válik a körmös anya ami az én esetemben szinte kézzel lejött, ez nem a jónak a jele, de nyugalomra semmi ok !!
Ne felejtkezzünk el a villaszár kihúzása előtt, a km spirálról sem legegyszerűbb lent, egy csavarhúzóval kikötni:
Ez után a blokk alatt, próbáljunk valami stabil szerkezetet keresni, emeljük meg a motort, hogy az első kerék a levegőbe legyen, ezért kellett a fent említett alápácolás, hogy legyen hely bőven.
Ha stabilnak érezzük a gépet teljesen levehetjük az anyát. A villát kicsit mozgatva kihúzzuk.
Felül
A porvédő levételekor rozsdás színű a zsír !!
Alul
A helyzet egyértelmű ide a víz bejutott ! A csapágyon és a golyókon nem nehéz észrevenni a bemaródásokat,
Akinek nem jutott a vízből, és nincs megkopva a csapágy az örüljön, jöhet a zsírózás és összerakás.
Aki nem ilyen szerencsés annak le kell varázsolni a tengelyről a csapágyat, mivel pereme nincs aminél fogva leüthetnénk, és fogalmam sincs hogy, a Japók ezt hogy veszik le, de tartok tőle nem úgy ahogy én.
Nem túl elegáns de roppant célravezető ! Flex
Azéé ennek ne a szilveszteri buli után kezdjünk neki !!
Csak nyugodtan, kis lépésekben köszörüljük el, ha elértük a két anyag határát meg fogjuk látni.
Ha jól csináltuk alig észrevehető a tengelyen, de azért azon lesz nyoma, én úgy gondolom ez nem, jelent majd problémát.
A másik alternatíva szerintem a melegítés lánggal de festeni nem akartam.
A megpróbáltatásaink még itt nem érnek véget ! De már egy sört lehet inni !
A kormánycsőben v. minek nevezzem még van alul, és felül egy-egy csapágycsésze amelyeket szintén nem kiszedésre terveztek. Se perem, vagy valami aminél fogva kiszedhető.
A vékonyka kis perembe a két anyag közzé üssünk be valami vékony, de elé acélos dolgot, én egy csavarhúzót köszörültem meg,
Ha féloldalasan megindul, nem sok az esély hogy egyenesbe hozzuk mivel alig lehet hozzáférni !
De ne essünk kétségbe, a túloldalról már ez a kis perem már megcélozható !!
Én egy reszelőt ütöttem ki a nyélből a szára amúgy is kicsit görbe volt a végét kicsit ferdére köszörülve be tudtam akasztani a résbe ! Egy-két ütés és a csésze kirepül igaz darabokba !! De már ilyenkor nem számít !!
Ugyanezt még egyszer a másik oldalon, és jöhet a többi sör !
Ja egy gondolat a következő cseréhez ha lesz.
Két kis horony tűreszelő segítségével kb 5 perc, és nyakkendőben kivehető legközelebb gyárilag nehéz lett volna ezt megcsinálni?
Jöhet a tisztítás összerakás előtt.
A csapágy típusa SSH902R ami már kúpgörgős, elméletileg többet bír mint a golyós, ezt majd az évek igazolják ! Az én motorom 9 éves, szerintem ez az eredeti gyári csapágy volt, ha ennyit kibír ez is akkor már jó !
Én ez után 1-2 évente biztos szétszedem annyira hogy megnézzem kapott-e vizet és adok neki egy kis zsírt !
Kezdődhet az összerakás
a csapágycsésze beütésénél segíthet ha esztergáltatunk egy korongot ami egy pár tizeddel kisebb mint a csapágy külső, én véletlen találtam ! „ nem dobunk ki semmit hátha még jó lesz valamire „
Íme:
A körmös anyát mennyire húzzuk meg ?
Jó a kérdés, szerintem annyira hogy még éppen ne szoruljon a kormány könnyen, egyenletesen tudjuk fordítani, és érdemes egy pár km megtétele után ellenőrizni, és utána húzni ha esetleg még rázódott összébb egy kicsit !
Ha elfelejtettük volna a fékcsövet lekötöttük, Légtelenítés !!!
Szevasztok !!
XL650V - 2006