1

Téma: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Lánc kenés

2

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

A legújabb fejlesztésem.

Csináltam egy önműködő láncolajzó berendezést.

A Louisól rendeltem egy Scottoiler injektort.

http://cdn2.louis.de/shop/img450/10003162_910_ANW1_07.JPG

Ehhez nem adnak semmit. Az adagoló pumpáját is lehet hozzá kapni, de az nagyon sokba kerül. Száz valahány euró. Ezért aztán valami olcsóbb megoldást kellett találni. Egy ejtőtartályt szereztem hozzá. Lada kuplungolaj tartályt. A rendszer működik.
Képek:
http://danyila.hu/olajzo/DSCF4545.JPG
http://danyila.hu/olajzo/DSCF4547.JPG
http://danyila.hu/olajzo/DSCF4548.JPG
http://danyila.hu/olajzo/DSCF4549.JPG

Indulás előtt pár militer olajat kell a tartályba önteni és az kb. ebben a hidegben 3-4 percenként egy cseppet adagol a lánckerékre, motorolajból.
Hosszú túrákon, tankoláskor, indulás előtt érdemes annyit tölteni a tartályba, hogy az az út végére kb elfogyjon. A mennyiséget majd még ki kell tapasztalni. Természetesen később a leengedett fáradt motorolajat fogom ilyen célra használni. Lánckenésre az még tökéletesen alkalmas.
A lánckenés ezen fajtája várhatóan több ezer km-rel megnöveli a lánc élettartamát.

Nincs jobb - csak más.
XL650V - 2006

3 Utoljára Pán Péter szerkesztette (2011. 03. 06. 21:21:38)

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Nekem Scottoiler van fenn és azóta nem kenem össze magam sem akkor ha mosom, sem akkor ha fújom le a láncot (mert egyiket sem kell  smile ).
Azt alátámaszthatom én is, hogy meghosszabbítja a lánc élettartamát. Szerintem azért, mert állandóan olajozza és ezért az nem szárad ki.

4

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Hoppá!!!
Azt hittem én maradok az 1etlen mohikán a Scottoilerrel!! smile
Nekem 2009.08.  és 20000km óta van fent.
Nekem 1 töltéssel ~10000km ment el.

XL650V6

5

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Pán Péter írta:

Nekem Scottoiler van fenn és azóta nem kenem össze magam sem akkor ha mosom, sem akkor ha fújom le a láncot (mert egyiket sem kell  smile ).
Azt alátámaszthatom én is, hogy meghosszabbítja a lánc élettartamát. Szerintem azért, mert állandóan olajozza és ezért az nem szárad ki.

Mennyi km mentél eddig vele?Mennyire szoktad állítani?

XL650V6

6

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

danyila írta:

A legújabb fejlesztésem.

Csináltam egy önműködő láncolajzó berendezést.

A Louisól rendeltem egy Scottoiler injektort.

http://cdn2.louis.de/shop/img450/10003162_910_ANW1_07.JPG

Ehhez nem adnak semmit. Az adagoló pumpáját is lehet hozzá kapni, de az nagyon sokba kerül. Száz valahány euró. Ezért aztán valami olcsóbb megoldást kellett találni. Egy ejtőtartályt szereztem hozzá. Lada kuplungolaj tartályt. A rendszer működik.
Képek:
http://danyila.hu/olajzo/DSCF4545.JPG
http://danyila.hu/olajzo/DSCF4547.JPG
http://danyila.hu/olajzo/DSCF4548.JPG
http://danyila.hu/olajzo/DSCF4549.JPG

Indulás előtt pár militer olajat kell a tartályba önteni és az kb. ebben a hidegben 3-4 percenként egy cseppet adagol a lánckerékre, motorolajból.
Hosszú túrákon, tankoláskor, indulás előtt érdemes annyit tölteni a tartályba, hogy az az út végére kb elfogyjon. A mennyiséget majd még ki kell tapasztalni. Természetesen később a leengedett fáradt motorolajat fogom ilyen célra használni. Lánckenésre az még tökéletesen alkalmas.
A lánckenés ezen fajtája várhatóan több ezer km-rel megnöveli a lánc élettartamát.

80 vagy 90W hajtóműolajat szoktak hozzá ajánlani!

XL650V6

7

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Még annyira új, hogy csak a garázsban próbáltam. Mivel az enyém ejtőtartályos, nekem a gravitáció juttatja az olajat a hátsó lánckerékre. Még ki kell kísérleteznem, hogy mennyi az a mennyiség, amit bele kell tölteni. Nem szeretném eláztatni a hátsó kereket és környékét.
Azt a gyári induló tartály olajat én is megvettem. Na nem elsősorban az olaj miatt, ha nem a jól zárható flakon miatt. Amit adnak hozzá, az kb motorolaj sűrűségű. Ezt én túl hígnak találom, azt hiszem keverni fogom hajtóműolajjal és majd beállítok egy köztes viszkozitást.
Közben továbbfejlesztettem és a pvc csőbe beiktattam egy akvárium lélegeztető cső elzárószelepet. Így több olajat is tarthatok a tartályban, mint amennyit ki fogok motorozni belőle egyhuzamban.

Nincs jobb - csak más.
XL650V - 2006

8

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Gyöngyusz írta:

Lehet, hogy elkerült a figyelmemet, de az adagolást hogyan oldod meg?

Nem kerülte el a figyelmed. Az a terv, hogy egy kis motorozás előtt (pld 50km a környékben) teszek a tartályba egy gyűszűnyit. Az szépen lefolyik és mire hazaérek a rendszer üres. Hosszabb túrákon. napi 300-700 km-nél pedig feltöltöm tele indulás előtt. Megyek vele 50-100 km-t (majd ki kell tapasztalni) és utána a csappal elzárom. Megyek tovább és a következő tankolásnál megint kinyitom a csapot 50-100 km-re.
Vagy pedig minden tankoláskor teszek bele egy gyűszűnyit és addig folyik amíg tart.
Mondom ezt még ki kell tapasztalni. Egyrészt hogyan szórja a felesleget, másrészt milyen sűrűségű olaj kell milyen külső hőmérséklethez.
Ami el szeretnék kerülni, az az olajos hátsó kerék és a száraz lánc.
Eddig zsírral kentem minden tankoláskor, de nagyon unalmas volt és koszos lett a kezem.

Nincs jobb - csak más.
XL650V - 2006

9

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Mennyi km mentél eddig vele?Mennyire szoktad állítani?

A Scottoiler megvan amióta a motor hozzám került. 20 ezret mentem vele. Azt nem tudom, hogy mennyi olajat fogyasztottam el. Az eredeti Scottoiler olajat (kék) vásárolom fél literes kiszerelésben és általában 2-es fokozatra szoktam állítani, esőben 5-ösre. Na most, az hogy hányas fokoztra állítod függ attól is, hogy az olajtartály hol helyezkedik el a motoron. Nekem a hátsó oldaltáskatartón van. A barátom viszont közvetlen a hajtómű mögé erősítette fel a vázra és a motor melege felmelegíti az olajat is. Attól függően, hogy milyen meleg az olaj a Scottoiler tartályában úgy alakul az adagolás is. Ez szerintem nem a legszerencsésebb megoldás, mert hideg motornál szinte nincs lánckenés, míg meleg motornál akár összekenheti a hátsó gumit is. Az eredeti olajhoz azért ragaszkodom, mert a gyártó szerint az tartalmaz egy olyan adalékot is, amitől az olaj ráragad a láncra és nem dobja le azt olyan gyorsan. Ilyen adalékok vannak abban a láncolajban is, amelyet a motorosfűrészek láncának a kenésére gyártanak.  Persze az állandó olajozás lényege az, hogy folyamatosan kerüljön fel friss olaj a láncra, a régit pedig ledobja a piszokkal együtt. Hihetetlen volt számomra, hogy megfelelő olajozás mellett a lánc motorozás után úgy néz ki, mintha most tisztítottam volna és kentem volna le.
Felénk többen használnak házi készítésű lánckenőt is. Általában a Lada fékolajtartályát és egy elektromos szelepet használnak. Ez a szelep állítólag úgy működik, hogy a gyújtás bekapcsolásával beindul és bizonyos időközökben átenged egy-egy csepp olajat. Be kell építeni még egy szelepet a rendszerbe, olyant, mint amilyenről danyila írt. Ezzel a szeleppel lehet szabályozni, hogy mennyi olaj kerüljön a láncra. A házi készítésű szerkezetbe általában  90-es váltóolaj és láncolaj keverékét töltik be. E két olajat keverési aránya személytől személyig változik. Ennek fügvényében kell állítani a szabályzó szelepet is.

@ Gyöngyusz
Nekem is dugult már el a Scottoiler. A hátsó lánckerékhez hozzáért a műanyag cső vége. A súrlódás miatt hő keletkezett, megolvadt  a cső és eldugult. Kellett egy kis idő mire rájöttem, hogy mi a baj. Levágtam a cső végét és azóta működik rendesen. Most beszereztem egy darab rézcsövet és azt fogom felszerelni. Az nem hiszem, hogy megolvad.  big_smile

10

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Ez viszont nagyon jó ötlet és tanács. Nekem még nem égett be, mert még nem mentem vele annyit. Én azt hiszem injekciós tűből vágok rá egy darabot és rakom be a műanyag cső végébe. Az nem fog odaégni.

Nincs jobb - csak más.
XL650V - 2006

11

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Scottoiler gyári javaslat alapján bal oldalt az idom alá,ahogy én is felraktam.
Motorozz.hu-n leírtam a felszerelését.A képek most is +vannak.
Nekem tökéletesen műxik.

XL650V6

12

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

TPB írta:

Scottoiler gyári javaslat alapján bal oldalt az idom alá,ahogy én is felraktam.
Motorozz.hu-n leírtam a felszerelését.A képek most is +vannak.
Nekem tökéletesen műxik.

+
http://www.scottoiler.com/uk/installation-guides.html

XL650V6

13

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Gyöngyusz írta:

Köszi, akkor mégsem vagyok annyira szőke, mint hittem. smile
Kíváncsi leszek, hogy mennyire jön be az elképzelésed.

A  skótolajozóhoz is jár 2 féle folyadék - téli-nyári - ,én nyárit vettem - logikusan, mert többet megyek jó időben, mint hidegben - , így most a téli motorozásaim során - 0-8 fok - kicsit nehezebben alakult ki a láncon a kenés, azaz látványra/érintésre szinte alig.
Mondjuk lehet, hogy megint dugulása van...  hmm
Majd erőt veszek magamon, és szétkapom, de annyira utálok ilyenekkel foglalkozni.  sad  sad  sad  sad

A tartozék kék színű 0-30°-ig az a "téli",a piros színű az pedig 20-40°-ig írja a gyártó.
Én vettem a nyárit is,nagy különbséget nem vettem észre.

XL650V6

14

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Gyöngyusz írta:

Na, ha már ennyire téma volt: mint kiderült, nem működik az skótolajozóm! A láncon már látható is, a kenés nélküli havas motorozás nyomott hagyott rajta... mad
Most szétszedtem az olajozót, leszedtem a csöveket, dugulása nincs, vákum van, mégsem jön ki a végén a csövön egy csepp sem, pedig a tartályból elindul kifelé.
Mi lehet a baj?
Engem felidegesített... olajos vagyok, büdös vagyok, és még csak megszerelni sem sikerült.  sad  sad  sad  sad

De a Taft jól tartja a hajadat? big_smile

XL650V6

15

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Gyöngyusz írta:

Na, ha már ennyire téma volt: mint kiderült, nem működik az skótolajozóm! A láncon már látható is, a kenés nélküli havas motorozás nyomott hagyott rajta... mad
Most szétszedtem az olajozót, leszedtem a csöveket, dugulása nincs, vákum van, mégsem jön ki a végén a csövön egy csepp sem, pedig a tartályból elindul kifelé.
Mi lehet a baj?
Engem felidegesített... olajos vagyok, büdös vagyok, és még csak megszerelni sem sikerült.  sad  sad  sad  sad

Szerintem ha nyári az olai az olajozóban akkor vastagabb és nem tud átfolyni ,ha ez a baj akkor ha a hömérséklet 20 fok fölé emelkedik magátol megoldodik,egy másik ok amit én is megjártam az hogy a műanyag kötegelö  amivel a lengövillához szoritottam tul szoros volt és elszoritotta a neylon csövet.En mostanában szereztem be eredeti olajat eddig motorolajat tettem a tartályba de ez vastagnak bizonyult és csak nagy melegben működött.

Ami nem öl meg,az megerösit,kivéve a medve,mert az megöl!
XLV 600-1998

16

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

lacisogor írta:

Szerintem ha nyári az olai az olajozóban akkor vastagabb és nem tud átfolyni ,ha ez a baj akkor ha a hömérséklet 20 fok fölé emelkedik magátol megoldodik,egy másik ok amit én is megjártam az hogy a műanyag kötegelö  amivel a lengövillához szoritottam tul szoros volt és elszoritotta a neylon csövet.En mostanában szereztem be eredeti olajat eddig motorolajat tettem a tartályba de ez vastagnak bizonyult és csak nagy melegben működött.

Mi kompresszorral szoktuk fújogatni (nem teljesen,csak a csőhöz rakjuk a fuvókát) a tartály csövét és úgy tudtuk leereszteni a maradék olajat.Akkor csináltuk,amikor téli-nyári olaj váltás volt.

XL650V6

17

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Gyöngyusz írta:

Remekül!
Bosszút álltam a motoromon, kivittem egy körre, miután lelégtelenítettem az olajozót. smile  smile  smile
Hogy keni-e? Mittomén... a lényeg, hogy gurultam egyet, bár a mosolyom most így hazaérkezés után nem őszinte...  big_smile
Azért remélem csak annyi volt vele a gond, hogy levegős volt, elég primitív szerkezet.

Inkább fújjad sprayvel addig,amíg +nem bizonyosodsz a működéséről!

XL650V6

18

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

danyila írta:

Ez viszont nagyon jó ötlet és tanács. Nekem még nem égett be, mert még nem mentem vele annyit. Én azt hiszem injekciós tűből vágok rá egy darabot és rakom be a műanyag cső végébe. Az nem fog odaégni.

A tapsztalatokat feltétlenül smile írd ide,mert gondolkodok az XR-re házi olajzó szerkesztésen.

XL650V6

19

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Lajos!
Hogy szuperál az olajzó?Tesztelted?

XL650V6

20

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

TPB írta:

Lajos!
Hogy szuperál az olajzó?Tesztelted?

Még csak rövid távon.

Nincs jobb - csak más.
XL650V - 2006

21

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Láttom az automata olajozók jól ki lettek tárgyalva yikes
De hagyományos módszernek mit ajánlotok?
A jelenlegi lánc spray-m fehér szutymót hagy a láncon sad
Milyen gyakran érdemes tisztítani a láncot? Illetve mennyire?

XL650V 2002

22

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Mivel nincs nagy gyakorlatom a lánc ápolásban, ezért kerestem egy cikket: Totalbike Motordoktor 2010.07.19

A hozzászólásokat is érdemes elolvasni. Egy dologra nem kaptam világos választ, a lánc feszítés módjára. Ha jól emlékszem, keréken állva kell nézni, de javítson ki, aki jobban ért hozzá.

Némileg hasonló téma a szekunder áttétel változtatása lánckerék cserével: Totalbike Motordoktor 2011.03.17

23

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

modzso írta:

Láttom az automata olajozók jól ki lettek tárgyalva yikes
De hagyományos módszernek mit ajánlotok?
A jelenlegi lánc spray-m fehér szutymót hagy a láncon sad
Milyen gyakran érdemes tisztítani a láncot? Illetve mennyire?

A lánckenés összetett dolog.
Először is azért kenük, hogy a láncgörgő minél kisebb súrlódással gördüljön a lánckerék fogai közé. Ezzel is késleltetve a lánckerék kopását.
A másik funkció lenne a lánc csapjainak a kenése. Ez már nehezebb dolog, mert az O és X gyűrűs láncok gyárilag úgy vannak összerakva, hogy a gyűrűk minél tovább a helyükön tartsák az olajat. A lánc egész sokáig megőrzi ezt a belső kenést. Azonban semmi sem örök életű és az olaj innen előbb utóbb el fog távozni. Víz és kosz kerül bele. Ezzel veszi kezdetét a csapok és a hüvelyek kopása - a lánc nyúlása. Ha csak minden csap 5 századot kopik, számold össze, hogy a 118 szemes lánc hány miliméterrel lesz hosszabb. Ilyenkor már a hátsó lánckerékről el lehet emelni a láncot. Eljkezdődik az első lánckerék egyoldalas fog hegyesedése.
Sokan sprével és kenőzsírral kenjük a láncunkat. (mindkettőt használatm) Ezek közül a zsír talán az ami a legkevésbé látja el kombinált feladatát. Míg a spray a láncra kerülve, először a külső kenést biztosítja és szerencsés esetben be tud kúszni a tömítő gyűrűk mögé a csapokhoz is. Míg nem utolsó sorban jönne a lánckenő olajozó berendezés, ami majdnem kétszeresére hosszabbítja a lánc élettartamát. Nyilvánvaló, hogy miért.
Én azzal szoktam a láncápolást kezdeni, hogy télen leveszem és miután letakarítottam, beáztatom jó pár napra motorolajba. Majd felakasztom egy napra és hagyom lecsöpögni. Felszerelés után pedig az idén először beüzemeltem az automata láncolajzót. Kíváncsi vagyok a hosszútávú tapasztalatokra és a várható élettartam növekedésre.

Nincs jobb - csak más.
XL650V - 2006

24

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Köszönöm a válaszokat.
Közben találtam én is egy cikket: http://www.lancszett.hu/motorlancok/mot … k-apolasa/
Egyelőre beszerzek egy-egy tisztító és kenő spray-t, és megpróbálom a leírtak alapján karbantartani a láncot.
Az automata olajozón meg még gondolkozom.

XL650V 2002

25

Válasz: A lánc és a lánckerekek, kenés, csere, patentszem

Alapjában 2 féle spray létezik.
Teflonos és szintetikus alapú.A teflonnak nincs oldószere!Ezért ezt nagyon nehéz takarítani,de egyben a láncra való tapadása is a legjobb talán.
Továbbá még megkülönböztetnek utcai és terepre szánt sprayt is.

Én már régóta Scottoilert használok,páran csukják most be a szemüket!!!!!!
Az első lánckerekemben 42k van,a hátsóban 48k.
Pici kopás már észrevehető rajtuk a fogak húzó oldalán.

XL650V6