1

Téma: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Az alábbi táblázat segítséget nyújthat a szekunder hajtás és a sebesség vizsgálatához.
Ki tudod választani, hogy a lánckerék mértek változtatásával milyen elméleti sebesség értékek tartoznak azonos  motor fordulatszámhoz.
A táblázat nem az én munkám, nem az én számításaimat tartalmazza. A régi TA fórumon csatolta valaki pár évvel ezelőtt. Annyira megtetszett akkor, hogy elmentettem. Most mindenki megnézheti újból.

http://danyila.hu/attetel_tablazat.gif

Az tudom, hogy lehet kapni 15-ős és 16-os első lánckereket, de hogy lehet e kapni 39,42,43,47,49-es hátsót, arról fogalmam sincs.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

2

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Nem vagyok Andersen, de most egy szép hosszú leírást kaptok a motorkarbantartásról kialakult véleményemről.  smile  Először a tények, aztán a szubjektív:

Az elmúlt években a Transalpot mindig márkakereskedésben szervizeltettem, remélve, hogy ezzel minden szükséges ellátást és szakértelmet megkap, ami a legendásan hosszú élettartamához szükséges. Tulajdonképpen két ok vezetett oda, hogy ezt az elképzelést felülvizsgáljam. Az egyik, hogy fórumra regisztrálva azt láttam, hogy némi affinitással és eszközbéli felkészüléssel, ez a motor viszonylagos egyszerűségéből adódóan otthoni körülmények között is karbantartható. Én  pedig – ha nem muszájból, és nem az időtől sürgetve kell – szeretek „szerelni”. A másik, hogy a szerviz, ahová hordtam a gépet, vagy a gumis amit ajánlottak, többször is csalódást okozott. Néha nem is kicsit, és esetenként balesetveszélyest is! Így nekifogtam. Tavaly csak egy olajcserének, idén viszont egy alaposabb tavaszi felkészítésnek is!
Az elvégzett feladatok a következők voltak:

-    MOTUL 5100 olaj, olajszűrő, rézalátét csere
-    hűtőfolyadék csere (4 éves periódusú alublokkosra)
-    lánccsere, lánchajtás tisztítása
-    burkolatrögzítő csap javítás (alumíniumból esztergált, műgyantával beragasztott)
-    hátsó féktisztítás
-    kontakt javítások
-    gumicsere elől, hátul (+ új erősített belső, védőszalag, szelep)
-    első tengely fedéljavítás (gyári hibás tőcsavar cseréje)
-    forgattyús-ház víztelenítés

Ebből az olajcsere ugye már rutinfeladat volt.
A hűtőfolyadék cserénél a fórumon található leírást vettem alapul, amihez két megjegyzést fűzök.
1.    összesen 2,5 liter bekevert folyadék kell a rendszer feltöltéséhez nem 1,5 liter!
2.    a 650-esen a „vízpumpa alsó csavarja”, az nem rögzítőcsavar, ahogy én értelmeztem, hanem rendes szabályos leeresztőcsavar.
A lánccserét „O” gyűrűs EK lánccal oldottam meg. Hibátlan ötlet a „patentszeme”, célszerszám nélkül is tökéletesen szerelhető! Viszont az elmúlt több mint négy év nem múlt el nyomtalanul a hajtás felett! Az első burkolatot levéve meglepetés ért. Egyrészt a töménytelen poros, füves, zsíros kosz, másrészt pedig a tengelyen és a fogaskeréken megjelenő rozsda, de legfőképpen a tengelyen imbolygó lötyögő lánckerék. (Itt köszönöm meg Lajosnak a segítséget, eddig csak a fixen rögzített módszert ismertem.) Hozzá sem mertem nyúlni, amíg megerősítést nem kaptam, hogy ez direkt így jó. És tényleg remek megoldás a Hondáé! Miután szétszedtem, egy teljes napot kellett arra fordítanom, hogy rozsdamentesítsem a tengelyt, zsírtalanítsam a blokkot és a burkolatok belső felét.
A burkolatrögzítő csap javítást az a probléma okozta, hogy a jobb oldali idom egyik – a tankba „pattintható” műanyag csapját az egyik szerviz alkalmából eltörték. Persze nem szóltak róla, én meg mindenféle szivacsdarabkákkal próbáltam elhallgattatni a zörgésnek indult idomot. A következő revízión kértem, nézzék meg mi zörög. Erre telefújkálták szilikon olajjal a motort, de a hibát nem derítették ki. Eleddig egy csavart sem lazítottam meg a TA-n, de így mérgemben nekiugrottam. Lebontottam az összes burkolatot, és megláttam a hibát. No meg azt is, hogy ez nem ördöngős szerkezet!  Robbantott ábrán beazonosítottam, kisti megvigasztalt, hogy csap nincs, csak teljes idom, így leméreteztem a bal idomról, megesztergáltattam, és 3.000 Ft-ból kipipáltam.
A hátsó féket régóta nézegettem, végére jár a betét. Gondoltam szezon előtt kicserélem. Miután kivettem, megtisztítottam, láttam, hogy ferodo élén van egy letörés, így optikai csalódás áldozata lettem, jó darabig elmegy még.  smile  A tisztítás azért ráfért.
Visszatettem a tél folyamán rendszeresen karbantartott akkumlátort, megtisztítottam a sarukat, kivettem a főbiztosítékot, ahol megint néztem egy nagyot, mert erősen zöldre volt oxidálódva az érintkezője, úgyhogy kontaktspray, polírpapír, munka... Aztán a többi kisebb biztosítékot is kivettem és befújkáltam, de ott nem volt gond.
A gumicserét (K60) természetesen gumis csinálta, én csak a kerekeket szereltem ki. Visszaszereléskor az első tengely „fedele” – amit négy csavar rögzít – gondot okozott. Az egyik csavar a kíméletes meghúzás ellenére is „nyúlós” volt. Nem szakad meg a menet, de nem éreztem tökéletesnek. Kivettem, és megdöbbentem! A csavar flexxel le volt rövidítve, és a mérések alapján mindösszesen 3 menetet volt a teleszkóp szárába behajtva. Természetesen kicseréltem nagyszilárdságú csavarra (8 mm mélyen volt behajtható a helyére), és Loctite 2701-el rögzítettem. Most már jobb mint a gyári!  smile
A végén megszokásból kivettem a forgattyúsház szellőzőcsövének dugóját, de mint ahogy eddig se, most sem folyt ki semmi. Gondolom mivel száraz műhelyben tárolom, nem igazán van minek lecsapódnia…
Megpróbáltam még a Danyila által nemrég a szelepállításnál leírt csavarokat megnyitni. Az egyik sikerült, a másik – a főtengely végén lévő nagy – viszont nem. Sajnos elnyaltam a torx-nyílást, pedig rendes szerszámmal próbáltam. Ezt kicsit később majd meg kell oldanom, mert jön a szelepállítás ideje.

És akkor jöjjön az, ami miatt ezt a szép hosszú leírást összehoztam:
Tulajdonképpen fél és egész napokat összeszámolva vagy 20 órát fordítottam arra, hogy csavarozzak tisztogassak, leeresszek, feltöltsek, és közben összebarátkozzak a motorommal. Döntően ésszerű, felhasználóbarát megoldásokkal találkoztam, ami alapján azt gondolom, hogy ezt a motortípust a hírnevének megfelelően tényleg igen hosszú ideig megbízható, műszakilag hibátlan állapotban lehet tartani. De szerintem ezt a legendát nem adják ingyen! Mert azt is tapasztaltam, hogy ott, ahol a gyári szervizterv nem ír elő tevékenységet, bizony meglepetések bújhatnak! Egy kis rozsda, néhány berohadt csavar, kontakthiba… Persze ettől még megy a gép, csak majd a valahányadik tulajdonos, vagy egy későbbi szerelő fog kicsit káromkodni, és akkor meg is kell fizetni az árát!
Úgy érzem, hogy a kötőelemek és a korrózió az, amire kiemelten figyelni kell. Ezekre a normál szerviz nem fordít figyelmet, nem is feladata. Viszont egy gondos gazda a téli hónapokban megteheti, hogy átnézi kicsit a gépét, és felkészíti a szezonra. A gondosság hosszú távon biztos kifizetődik. Mindenképpen javaslom, hogy az otthoni felhasználó is rendelkezzen jó minőségű szerszámokkal, nyomatékkulccsal, és szerintem a menetrögzítő lakk használata sem hátrány. Én az oldható Loctite 243-at használom.

Mindemellett vannak dolgok, amiket nem javaslok akárkinek otthon elvégezni. Aminek pl. nem mernék nekivágni, az a szelepállítás, a karburátor beszabályzás, és az első teló olajcseréje. Ezeket inkább szakemberre bízom, aki tapasztalattal, műszerrel, és célszerszámmal is rendelkeznek.

Szép hosszú lett!  wink

XL 650 V RD11 (2006) - 2006-2015 
Yamaha XT660R (2008) - 2015-2021 
KTM 1290 Super Adventure S (2019) - 2020-

3

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Bal oldali burkolatrögzítő nekem is le van törve. smile

XL650V6

4

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Akkor ez is gyári hiba!  big_smile
Fogjuk a Spanyolokra, vagy Olaszokra! Hol is gyártották ezeket a gépeket?  smile

XL 650 V RD11 (2006) - 2006-2015 
Yamaha XT660R (2008) - 2015-2021 
KTM 1290 Super Adventure S (2019) - 2020-

5

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Bob&Bobek írta:

Akkor ez is gyári hiba!  big_smile
Fogjuk a Spanyolokra, vagy Olaszokra! Hol is gyártották ezeket a gépeket?  smile

Spanyolban.

XL650V6

6

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Bob&Bobek írta:

Akkor ez is gyári hiba!  big_smile
Fogjuk a Spanyolokra, vagy Olaszokra! Hol is gyártották ezeket a gépeket?  smile

Magad is le tudod ellenőrizni milyen géped van és honnan  származik és hogy transalp e egyáltalán cool  smile
Vagy Komár - vagy Riga moped.

http://transalp.hu/_va/apps/transalp/_content/hu/____/upload/Image/contents/history/alvazszam.jpg

http://transalp.hu/_va/apps/transalp/_content/hu/____/upload/Image/contents/history/alvazszam1.jpg

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

7

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Szerencsém van, TRANSALP!  smile

Az alsó tábla a számoktól eltekintve azonos. Vagyis 2006-os Spanyol.
De mit jelent a FULL POWER MODELS? Ja, korlátozás nélküli. Megvan mind az 53 lóereje.  wink

Tényleg 53, vagy 56 lóerős a TA?
A forgalmiba a kisebb, minden akkori leírásban és reklámanyagban a nagyobb volt feltüntetve.

XL 650 V RD11 (2006) - 2006-2015 
Yamaha XT660R (2008) - 2015-2021 
KTM 1290 Super Adventure S (2019) - 2020-

8

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Azt hiszem kicsit gyakorlatlanságra valló kérdéssel fordulok hozzátok!

Melyek fordulatszám tartományban javasolt a váltás, egy átlagos motorozásnál fokozatonként? Gondolok itt no csomag, no utas és az én daliás - jobb esetben - 75 kg súlyom alatt.
Úgy tudom a nyomatékot 5.500 környékén adja le a legjobban, de Ti hogy csináljátok?

Azért kérdezem mert se nem akarok alul váltani, se nem pörgetni.

A 250-es Banditnál ki kell húzatnom a motort minimum 8.000-10.000 vagy magasabbra-, mert különben nem tökéletes - de itt ez biztos nem jó dolog.

Köszi a tanácsokat!

9

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

STamás írta:

Azt hiszem kicsit gyakorlatlanságra valló kérdéssel fordulok hozzátok!

Melyek fordulatszám tartományban javasolt a váltás, egy átlagos motorozásnál fokozatonként? Gondolok itt no csomag, no utas és az én daliás - jobb esetben - 75 kg súlyom alatt.
Úgy tudom a nyomatékot 5.500 környékén adja le a legjobban, de Ti hogy csináljátok?

Azért kérdezem mert se nem akarok alul váltani, se nem pörgetni.

A 250-es Banditnál ki kell húzatnom a motort minimum 8.000-10.000 vagy magasabbra-, mert különben nem tökéletes - de itt ez biztos nem jó dolog.

Köszi a tanácsokat!

Alapvetően kb. 2500-as fordulat alatt lánccsapkodás lép fel!
De nagyon pörgetni sem érdemes,mert a TA nem pörgős motor.Terheléstől függően,2500-3000 fordulattól lehet használni a nyomatékát/erejét.

XL650V6

10

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Ahogy TPB írta, 2500-3000 az alsó határ. Nekünk 2 emberrel inkább a 3000.
És hogy meddig... az igényfüggő. Egy sportosabb szakaszon leginkább 5-6000 körül szoktam használni.
A piros tartományig könnyen elforog a motor, de azt ritkán, csak egy-egy előzésnél látom.

XL 650 V RD11 (2006) - 2006-2015 
Yamaha XT660R (2008) - 2015-2021 
KTM 1290 Super Adventure S (2019) - 2020-

11 Utoljára dokitr szerkesztette (2011. 05. 01. 17:18:24)

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Hali
Amúgy javaslom a kis fogaskeréknél a müanyag fedél belső takarítását 6000 km enként,mert a spray+föld+fü elég rendesen meg tud ragadni.
Valamint a tengely kenését is láncspray val minden levételnél.Így elkerülhető a tengely rozsdásodása ill esetleges  tengely kopás (sokat futott motornál).

12

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

dokitr írta:

Hali
Amúgy javaslom a kis fogaskeréknél a müanyag fedél belső takarítását 6000 km enként,mert a spray+föld+fü elég rendesen meg tud ragadni.
Valamint a tengely kenését is láncspray val minden levételnél.Így elkerülhető a tengely rozsdásodása ill esetleges  tengely kopás (sokat futott motornál).

Erről Bobnak van egy története. :-)

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

13

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Sziasztok!
Volna egy kérdésem:  Megnéztem az első lánckereket és mintha lötyögne egy kicsit. Korábban Bob&Bobek írta, hogy idézem: ( Egyrészt a töménytelen poros, füves, zsíros kosz, másrészt pedig a tengelyen és a fogaskeréken megjelenő rozsda, de legfőképpen a tengelyen imbolygó lötyögő  lánckerék. (Itt köszönöm meg Lajosnak a segítséget, eddig csak a fixen rögzített módszert ismertem.) Hozzá sem mertem nyúlni, amíg megerősítést nem kaptam, hogy ez direkt így jó. )

Valahogy nekem ez nem tiszta. Most akkor lötyöghet és ez normális, vagy ez nem kóser és fixen kell állnia?

Üdv

14

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Raven írta:

Sziasztok!
Volna egy kérdésem:  Megnéztem az első lánckereket és mintha lötyögne egy kicsit. Korábban Bob&Bobek írta, hogy idézem: ( Egyrészt a töménytelen poros, füves, zsíros kosz, másrészt pedig a tengelyen és a fogaskeréken megjelenő rozsda, de legfőképpen a tengelyen imbolygó lötyögő  lánckerék. (Itt köszönöm meg Lajosnak a segítséget, eddig csak a fixen rögzített módszert ismertem.) Hozzá sem mertem nyúlni, amíg megerősítést nem kaptam, hogy ez direkt így jó. )

Valahogy nekem ez nem tiszta. Most akkor lötyöghet és ez normális, vagy ez nem kóser és fixen kell állnia?

Üdv

A Transalp első lánckerék rögzítésnek olyan a kialakítása, hogy arról a lánckerék nem tud menet közben lejönni. Amíg van lánc rajta addig az a helyén marad. Ezt magad is kipróbálhatod. Oldd a biztosítást és probáld a lánckereket magad felé lehúzni. Nem fog sikerülni. Az alu ház túl közel van és lánc nem tud annyit ferdülni, hogy a kereket le lehessen fűzni a tengelyről. A lánckerék levételéhhez a hátsókereket ki kell venni és a láncot előre kell tolni, hogy azt le lehessen emelni a lánckerékről - ekkor jön le a lánckerék.
Ez viszont kevés. A lánckerék biztosító ricnis alátétnek és az azt biztosító két 6-os csavarnak a helyén kell lenni. Mivel a lánckerék nincs központos nagy csavarral odahúzva a lánckerékhez, mint más típusoknál, ennél a tengelyen való billegés megengedett. A billegés abból adódik, hogy a bordás tengely illesztése nem húzós, ha nem csak úgy lazán rámegy. A lánckerék tehát billeghet, de ki-be nem szabad elmozdulnia, mert azt a ricnis biztosítás rögzíti, persze itt is van hézag a bordástengely nútja és az alátét közt. Viszont nem megengedett a bordás tengely lógása. Annak úgy kell állnia, hogy annak még egy gondolatnyit sem szabad semmilyen irányba elmozdulnia. Ha mozog, akkor a mögötte lévő csapágy odavan, várhatóan annak szimmeringjével együtt.  De ekkor már olajat is veszít a rendszer. A kihajtás ilyenkor már nem száraz.
Ezt az állapotot kell elkerülni, mert a csapágy cseréjéhez szét kell húzni a blokkot. Transzalpra egyébként ez a csapágy és szimmering hiba nem jellemző.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

15

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

[Az én gépemen is hallani ilyesmit, de nagyon oda kell rá figyelnem, hogy halljam. Friss TA tulajdonos vagyok még én is, úgyhogy engem is érdekelne a válasz big_smile

szenteyb írta:

sziasztok!
gondolom nem egyedi jelenség, de sehol sem találtam róla leírást, így bedobom ide: üresben (hallom), kuplung nélkül surrogó hangot hallani, ami a kuplung behúzásakor megszűnik.
mit gondoltok mi ez?
köszönöm, üdv,
Balázs

16

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Ez a kuplungot behúzom és a motor hangja megváltozik - zörgő hangot hallani - jelenség teljesen normális a 650-esnél. A jellegzetes hangot a kuplungot az egymástól elváló és közben összeérő lamellák egymáshoz csapódása okozzák. Én annyit figyeltem meg a sajátomon, hogy bizonyos olajokkal ez a hang halkabb és azt is, hogy forró motornál sokkal szerényebben hallani. Hidegen időnként elég ijesztő is tud lenni. Meg kell szokni és ennyi.
Akkor van a baj a kuplunggal, ha a leggondosabb beállítás esetén is megcsúszik, illetve nem emel ki. Az enyémben 35 ezernél kellett cserélni kuplung kötelet, mert a blokk felőli oldalon egy pár szál a bowdenból kirojtozódott. Nagyon kellemetlen tud lenni, ha mindentől távol szakad el. Pofon egyszerű hiba és ott állsz befürödve adott esetben az otthonodtól 2-3 ezer km-re. Egy olyan helyen ahol ilyen alkatrészt nem fogsz kapni. Nem szabad megvárni a szakadást 10-20%-os rojtolódásnál azonnal cserélni kell. Én is ezt tettem és nem sajnáltam a pénzt az eredetire. A régit sem dobtam ki, el fogom vinni megcsináltatni és jó lesz tartaléknak.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

17

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

szenteyb írta:

köszönöm danyila!

a másik, hogy észrevettem, nem emel ki tökéletesen. középállványon, egyesben, behúzott kuplungnál is forog a kerék.
rajta ülve, szerencsére még nem visz el smile

Ez is normális. Sőt ilyennek kell lenni. Viszont a motort nem szabad neki tudni megmozdítani. Lábbal meg kell tudni akadályozni, hogy a forgás elinduljon. Kb ez az az erő ami ilyenkor itt teljesen normális.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

18

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

danyila írta:

Nagyon kellemetlen tud lenni, ha mindentől távol szakad el. Pofon egyszerű hiba és ott állsz befürödve adott esetben az otthonodtól 2-3 ezer km-re. Egy olyan helyen ahol ilyen alkatrészt nem fogsz kapni.

Én vettem egy IMET Bovdenjavító készletet. Van egy kuplung bovden és egy gáz bovden csomó végződéssel a praktikus dobozkába csomagolva.

Honda Transalp XL650V 2007 (2009-)
Honda Deauville NT650V 2005 (2005-)
Suzuki GSX1400 2003 (2021-)

19

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

TomRed írta:
danyila írta:

Nagyon kellemetlen tud lenni, ha mindentől távol szakad el. Pofon egyszerű hiba és ott állsz befürödve adott esetben az otthonodtól 2-3 ezer km-re. Egy olyan helyen ahol ilyen alkatrészt nem fogsz kapni.

Én vettem egy IMET Bovdenjavító készletet. Van egy kuplung bovden és egy gáz bovden csomó végződéssel a praktikus dobozkába csomagolva.

Ilyen nekem is van csak nekem luiszos. Azt nem tudom, hogy működne e ha szükség lenne rá. Minden esetre nálam van mindig. Nem foglal nagy helyet.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

20

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Sziasztok!

Az normális,hogy a kuplung behúzásakor csendesedik a motor mintha a kosár zörögne?!

Előre is köszi

Üdv

21

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Peti írta:

Sziasztok!

Az normális,hogy a kuplung behúzásakor csendesedik a motor mintha a kosár zörögne?!

Előre is köszi

Üdv

Igen, lásd 20-as hozzászólás ebben a témakörben.  wink

22

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Mizi írta:
Peti írta:

Sziasztok!

Az normális,hogy a kuplung behúzásakor csendesedik a motor mintha a kosár zörögne?!

Előre is köszi

Üdv

Igen, lásd 20-as hozzászólás ebben a témakörben.  wink

Rendben köszönöm akkor megnyugodtam másik kérdésem lenne....
4000 ig rángatást érzek ez is normális vagy karbi szinkron??

Köszi

23

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Peti írta:
Mizi írta:
Peti írta:

Sziasztok!

Az normális,hogy a kuplung behúzásakor csendesedik a motor mintha a kosár zörögne?!

Előre is köszi

Üdv

Igen, lásd 20-as hozzászólás ebben a témakörben.  wink

Rendben köszönöm akkor megnyugodtam másik kérdésem lenne....
4000 ig rángatást érzek ez is normális vagy karbi szinkron??

Köszi

A kuplung behúzásakor ez a hang csökken.
Magyarázat a kinyomó szerkezet -csapágy terhelésre elhalgat ez normális --csak új korában nincs hangja.

24

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Sziasztok!

Az normális,hogy 3 és 4. fokozatban hangja van a sebességnek??

25 Utoljára dokitr szerkesztette (2012. 03. 26. 21:18:08)

Válasz: A kuplung és a szekunder hajtás elemei - áttétel

Mi az ,hogy hangja van---------- mikor milyen?
Bug vagy darál?