1

Téma: Motor blokk felújítás

Bevezetőt majd az után írok, ha látom miről lesz szó.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

2 Utoljára Joseph B. szerkesztette (2011. 03. 17. 12:25:08)

Válasz: Motor blokk felújítás

A motor Zoltán barátunk tulajdona és a munkálatok nagyobb részét is ő végezte. Én inkább szervízkönyvfordító, tanácsadó, sörfutár, és nyugtató jelleggel vettem részt, közben természetesen én is felcsavaroztam ezt-azt.  tongue 
A leírásban mepróbálok néha igazi magyaros szakszavakat alkalmazni, de ahol nem sikerül, nem veszem rossz néven ha valaki kijavít.  big_smile

Tehát, fogkefét elő, zene, indul, bekepcsoljuk a monitort, és kezdődik az Esti Mese...
http://www.youtube.com/watch?v=GLsaiBwE … re=related
big_smile

Tavaly nyáron enyhe kopogásra lettünk figyelmesek a hajtóműból. Eleinte nem fordítottunk rá komolyabb figyelmet, azt hittük a kuplungkosár (tengelykapcsoló?) okozza, ami annyira nem volna furcsa egy sok kilómétert futott járgánynál. Ezzel a háttérzajjal kisérve megjártuk a Fogarasokat is (Transfagarasan, RO)...   

http://transalp.danyila.hu/JosephB/1.jpg
http://transalp.danyila.hu/JosephB/2.jpg
http://transalp.danyila.hu/JosephB/2-1.jpg

Mivel a szezon úgyis a végefelé járt, a hajtómű az operációs asztalra került és kezdődött a bontás. Leszereltük a fejeket, hengereket, és megtaláltuk a zakatolás okát. A hátsó hengerben a hajtókar felső perselye és a csapszeg minden határon túl ki volt nyalva. Elmentünk mélyebbre is, érdekelt bennünket a főtengely állapota is. Szerencsére Zoltán barátunk egy motoralkatrészmegmunkáló műhelyben dolgozik, így a mérésekhez szükséges műszerek mind a rendelkezésünkre álltak. A főtengely jó, kezdhetük vásárolni.

Nálunk használt alkatrészeket ( főleg egy hajtókart) találni szinte lehetetlen, újan persze hátborzongató ára van. Maradt az ebay, de hosszú ideig ott sem volt.

Azért ne várjunk tétlenül, megrendelte a tömítés-szettet, csapszegeket, és hasonló apróságokat.
http://transalp.danyila.hu/JosephB/10.jpg
http://transalp.danyila.hu/JosephB/11.jpg
http://transalp.danyila.hu/JosephB/12.jpg
http://transalp.danyila.hu/JosephB/13.jpg
http://transalp.danyila.hu/JosephB/14.jpg
http://transalp.danyila.hu/JosephB/15.jpg

Várakozásban az idő nem halad, így Zoli unalmában a vázat is ripityára szedte..

http://transalp.danyila.hu/JosephB/3.jpg
http://transalp.danyila.hu/JosephB/4.jpg

Ennyit mára,ha lesz érdeklődő holnap folytatom. Ha nem lesz, akkor is.  big_smile

Life without a bike is...
just a life.

3 Utoljára Admin_S szerkesztette (2011. 03. 17. 18:10:44)

Válasz: Motor blokk felújítás

Nagyon jó, ne hagy abba smile
Bár a fenti képeket nézve, elolvasnék egy túraleírásodat is a romániai túráról..  cool
Megoldható? roll

4

Válasz: Motor blokk felújítás

Küggyed neki! big_smile

XL650V6

5 Utoljára Joseph B. szerkesztette (2011. 03. 18. 01:34:46)

Válasz: Motor blokk felújítás

Kicsit megkésve, de annál nagyobb szeretettel... De nem rég fejeztünk be pár apróságot az én motoromon.  smile

@Shrek
Mindent meg lehet beszélni.  big_smile  tongue

A váz elemei el lettek küldve homokozásra és szinterezésre (porfestés, powder coating...). A porfestésnél felénk három bevonat közül lehet választani. A teljesen sima, enyhén narancsbőr jellegű és kifejezetten narancsbőr jellegű felület. Zoli a símát választotta hozzávetőlegesen az eredeti szürke és fekete színárnyalatban. Az eredménnyel teljesen elégedettek voltunk...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/5.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/6.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/7.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/8.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/9.JPG

Időközben egy elég jó hírnévnek örvendő mestertől azt a tanácsot kaptuk, hogy ellenőrizzük le az olajpumpát, mert könnyen lehet, hogy az minden gondunk oka. És igaza volt...
Szétszedve nem tűnt nagyon betegnek, szinte minden méret a szervíz künyv szerint a végső határon és azon belül volt. Mindenképp cserélni kellett volna néhány ezer kilóméter után, és cseréje korántsem egyszerű. Rendeltünk egy újat (vagyis szinte újat) és azt megvizsgálva kétség nem fért ahhoz, hogy a régivel nem mentünk volna messzire. Az új pumpa sziszegő, cuppogó hangot produkált amikor kézzel meghajtottuk a tengelyét, a régi pedig meg se mukkant.
A főtengely a két hajtókarral is megérkezett, így lassan minden alkatrész egy rakáson volt. Kezdődhet az újabb operáció fordított sorrendben.

Az összeszerelésnél legfontosabb előfeltételek a tiszta körülmények (az olajos is tiszta  big_smile ), szervízkönyv, nyomatékkülcs (talán így hívják...?) és türelem. És mégegyszer kihangsúlyozva, türelem.   big_smile

Főtengely hajtókarokkal. Méretek ellenőrizve, megkenve, összerakva...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/16.jpg

Sebességváltó és elemei...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/17.jpg

Minden gondunk okozója is a helyére került...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/18.jpg

Ennyit a belső szervekről...:D

http://transalp.danyila.hu/JosephB/19.jpg

A motorblokk másik fele megtisztítva, előkészítve...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/20.jpg

A blokk összecsukva, és következhet egy jól megérdemel szünet forró kávéval és hideg sörrel...  tongue

http://transalp.danyila.hu/JosephB/22.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/21.jpg

Folytatása következik.  smile

Life without a bike is...
just a life.

6 Utoljára Admin_S szerkesztette (2011. 03. 18. 06:38:20)

Válasz: Motor blokk felújítás

Nálam a türelem, nagyon hamar elfogyna, de a kávés, sörözős sziesztában részt tudnék venni big_smile  big_smile  big_smile  erről is kérünk képet smile
Privát ment cool

7

Válasz: Motor blokk felújítás

Nagyon szépen dolgoztatok. Szép lett a váz. Szép munka az olajszivattyú és a főtengely.
Egy pici - de tényleg csak kötözködés jellegű észrevételem van. Alulról a második képen látszik a blokk külsejének festése, amit csak ilyenkor lehetett volna szépen megcsinálni - amikor szét volt szedve.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

8

Válasz: Motor blokk felújítás

Csak te kötözködj  big_smile
Estére majd kapsz egy képet válaszként.  big_smile  tongue

Life without a bike is...
just a life.

9

Válasz: Motor blokk felújítás

Joseph B. írta:

Csak te kötözködj  big_smile
Estére majd kapsz egy képet válaszként.  big_smile  tongue

Nem szóltam  !!! smile

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

10

Válasz: Motor blokk felújítás

A ma esti fejezet nem lesz hosszú, de kétkerekűnk egy alapvető eleméről fog szólni, a hajtóműről azaz a motorról.

Itt valahol hagytuk abba. Felkerültek az olajpumpa meghajtásához szükséges lánckerekek és a lánc is, valamint a váltót vezérlő mechanizmus is...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/23.jpg

A tengelykapcsoló elemei és az elektromos jeladórendszer...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/24.jpg

A motor alsó fele kész, és mi is készen állunk egy kávészüntre. A munkakörülményeket úgy képzeljétek el, hogy a történet ezen része Január végén egy pincében megy végbe a központi fűtés kályhája közelében, mert ott pár fokkal melegebb van a kinti kemény mínusz tíz foknál és még akkor is szinte kényelmes , hogy a mennyezet 170 centin van és állandóan le vagyunk görnyedve.

http://transalp.danyila.hu/JosephB/25.jpg

Kis pihenő után sorra kerültek az új csapszegek, dugattyúk, gyűrűk, a csiszolt hengerek és a  vezérláncfeszítők...melyeket mi elfelejtettünk berakni, így a következő lépést ismételni kellett. A saját hibáján tanul az ember legjobban.  roll

http://transalp.danyila.hu/JosephB/26.jpg

Következik a fej. A csavarokat és anyákat előírásszerűen keresztezve 2-3 lépésben kell lehúzni megfelelő nyomatékra. A fej természetesen először átesett egy megmunkáláson ahol meg lett tisztítva a koromtól, a szelepfészkek be lettek csiszolva és új szimeringek kerültek a szelepvezetőkre is.

http://transalp.danyila.hu/JosephB/27.jpg

A bütyköstengely, a vezérlánc lánckerekei és a himbák kerültek sorra. Eddig sem volt helye hibáknak, de a vezérlánc befogazásánál teljesen oda kell figyelni, mert hiba esetén ritkán van lehetőség pótvizsgára...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/28.jpg

A szelephézagokat beállítottuk az előírás szerinti 0.15/0.20mm-re (beszívó/kipufogó), új NGK DPR8EA-9 gyertyákat és olajszűrőt is kapott a motor. Alapos zsírtalanítás után lefújtuk hőálló festékkel és hagytuk egy éjszakát száradni. Azért festettük most, mert összeszerelve kevesebb felőletet kellett leragasztani, levédeni, és sokkal egyszerűbbnek és gyorsabbnak tűnt az egész folyamat , mintha alkatrészenként festettünk volna... A vezérműfedelek a képen csak a festés miatt vannak a helyükön, különben nincsnek leszorítva, mert a hajtómű vázba való beillesztéséhez úgy is le kell venni őket.

http://transalp.danyila.hu/JosephB/30.jpg

Ennyit mára, holnapra talán a hangját is meghalljátok.  big_smile

Stay tuned...  wink

Life without a bike is...
just a life.

11

Válasz: Motor blokk felújítás

Hahó, te kis álomszuszék! Szeretnénk már hallani a motor hangját!  tongue

12

Válasz: Motor blokk felújítás

Megvárattam az érdeklődőket egy kicsit, de jó okom volt rá. Nem tetszett a bordáim eredeti állapota, így egy hete sikeresen kicsúsztam egy kanyarból és most szépen átformáztam őket...
A rengeteg hozzászólásból ítélve azért nem hiányoztam nagyon, de ha valamibe belekezdek, akkor azt be is fejezem.

Szóval, megittuk a reggeli kávét és a feladatokat elosztva belekezdtünk a munkába. A hó még nem olvadt, de a napsütés és a friss levegő önbizalommal és jó kedvvel tölt el bennünket. Zoltán barátunk tűkön ült várva a hétvégét és szabadidejénem már felpakolta a huzalozást, villákat, kerekeket, a kormányt, stb..

http://transalp.danyila.hu/JosephB/29.jpg

A hajtómű beszerelése nem egy nagy feladat, csak több kéz kell hozzá és előkészületként a láncot be kell akasztani ( mi nem tettük, így a sikeres beszerelés után kezdhettünk mindent elölről... ) és a szelepházfedeleket is le kell venni.

http://transalp.danyila.hu/JosephB/31.jpg

A hajtómű a helyén, a tengelyek, különböző távtartók és csavarok meghúzva...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/32.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/33.jpg

Következnek a hűtők,csövek, gyújtótekercsek, gyertyakábelek...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/34.jpg

Egyszerre felkerülnek a kipfogónyakak, a kipufogó, a karburátorok és a bowdenek (?)

http://transalp.danyila.hu/JosephB/36.jpg

El tudom képzelni, milyen érzés fél év után újra motorra ülni és látni a munkálatok végét...

http://transalp.danyila.hu/JosephB/37.jpg

És itt egy meztelen, szomjas Transalp.  big_smile
Betöltöttük az olajat, szervízkönyv szerint is 20w-50 ( esetünkben  Motul 3000 ) és az a fagyálló hűtőfolyadékot is majd
egy üres olajosflakonból ideglenes üzemanyagtartályt improvizáltunk.


http://transalp.danyila.hu/JosephB/39.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/38.jpg

Most nem ígérem meg, de ha minden igaz, holnap jön a végszó.  big_smile

Life without a bike is...
just a life.

13

Válasz: Motor blokk felújítás

Ne hagy abba, csak folytasd big_smile
Motorhang+képek!
Ja!
és a sziesztáról, még nem is küldtél képet sad

14

Válasz: Motor blokk felújítás

Hmmm...Milyen sziesztakép?

Life without a bike is...
just a life.

15 Utoljára Joseph B. szerkesztette (2011. 03. 31. 19:14:04)

Válasz: Motor blokk felújítás

Türelem rózsát terem...vagy valami hasonlót.  big_smile

Ma nem lesz sok szöveg, a képek szerintem magukért beszélnek.  Az idomok megérkeztek a festésről, a fékrendszerbe új DOT4 fékfolyadék került amit szépen levegőtlenítettük. Áramkábelek mind bekötve, a karburátorok szinkronizálva, és a motor már útra kész. Vagyis mára már le is futott párszáz km-t járatásként. Zoli véleménye szerint egy elég virgonc állat lakozik benne, amit eddig észre sem vett.


http://transalp.danyila.hu/JosephB/40.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/41.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/42.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/46.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/43.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/44.jpg

http://transalp.danyila.hu/JosephB/45.jpg

A büszke tulajdonos. Ha találkoztok vele, egy sör mellett élőszóval is elmeséli az egész folyamatot.  big_smile

http://transalp.danyila.hu/JosephB/47.jpg

A sört én is szeretem...  tongue

http://transalp.danyila.hu/JosephB/48.jpg

A család...  big_smile

http://i953.photobucket.com/albums/ae16/Csilla535/IMG_1942.jpg

Végszónak, krónikásként csak az a véleményem, hogy rengetek akarat, kitartás, precizitás és türelem kellett ezt véghezvinni, ami azért nincs mindenkinek. Zoltán barátunknak szerencsére van és ezért most még egy Transalp jár utainkon. Transalp, mert szeretjük.  big_smile

http://transalp.danyila.hu/JosephB/49.JPG

Ja, és a végére egy tényleg pár másodperces videó (mert ügyetlen vagyok). De kb így kell mindnek gyúlnia. Gondolatra.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … 46m70lURPU

köszönöm figyelmüket, a viszontlátásra!  big_smile

Life without a bike is...
just a life.

16

Válasz: Motor blokk felújítás

Nagyon szívesen. smile
Nagyon sok munkaóra. Mondjuk fejezetenként egy délután ami késő éjszakákba nyúlt, vagy délelőttől késő délutánig. Ez mellett még ami nincs lefényképezve amikor Zoli egyedül dolgozgatott, ide-oda hurcolászása az alkatrészeknek, az még sok plusz idő. Gondolom, az érdekel, hogy megéri-e...
Kerek perec, ha magadnak csinálod igen, ha másnak akkor semmiképp.
Egy nagy ráadás, hogy megismered a motorodat az utolsó csavarig, így nem fogsz sírva fakadni akkor sem ha valami gond van ott ahol a madár se sűrűn jár.

Most látom, hogy nem sikerült belinkelni a videót, hogy lejátszható ablakban jelenjen meg. Hol hibáztam?

Life without a bike is...
just a life.

17

Válasz: Motor blokk felújítás

Nekem mindig is 1000 volt az alapjáratom. 1200-nál már nagyon bőg.
Ki találta ezt ki?

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

18

Válasz: Motor blokk felújítás

Csak közvetett válaszom van. Mivel a Louis katalógusban a 600-as és a 650-es oldaldoboz tartónak más a cikkszáma, feltételezhető, hogy nem egyforma.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

19

Válasz: Motor blokk felújítás

Írj Regalnak !

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

20

Válasz: Motor blokk felújítás

Írj neki privát üzenetet. Itt van és regisztrált.
Látsz olyan fület jobbra fent hogy : TAGOK LISTÁJA ?

Ritkán olvas, de néha be szokott nézni.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

21

Válasz: Motor blokk felújítás

danyila írta:

Nekem mindig is 1000 volt az alapjáratom. 1200-nál már nagyon bőg.
Ki találta ezt ki?

Azok a butuska japán mérnökök lehettek?

Nekem is furcsa volt először ( a 24 ezres szerviznél állították be így a Kistiék) , főleg, hogy amikor rendesen bemelegszik akkor van hogy 1300 fölé is megy, de már hozzászoktam.

Még a vérem is zöld. Védd a fákat, egyél hódot!:-)
Az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz bort igyunk.
BMW 1150 RT pont annyi idős mint a legkisebb fiam, már Amerikában is nagykorú lenne.

22

Válasz: Motor blokk felújítás

Nem elegáns a magas alapjárat.  cool  cool  cool

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

23

Válasz: Motor blokk felújítás

Legtöbbünk 130/80-17 gumit használ a TA-on! smile

XL650V6

24

Válasz: Motor blokk felújítás

Nem véletlenül írtam oda a TA-ot! big_smile  big_smile

XL650V6

25

Válasz: Motor blokk felújítás

Hi Máté!

Töltsd ki az adatlapodon, hogy merre élsz. Esetlegesen a nevedet is biggyeszd oda, így biztosan fognak segíteni. Amennyiben Pest környéki vagy, akkor én is tudok megoldást a problémádra.