1

Téma: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Ma megvettem a kerékcsapágyakat és a szimmeringeket.

650-es kerékcsapágy méretek

Elöl:
6203    1 db
6303    1 db

Hátul:
6203   1 db
6303   1 db
6304   1 db

Szimmeringek:

Hátul lánckerék felől:
30x52x7

Hátul a fék felől:
30x47x8

Első:
28x42x8 bal oldal
45x55x5 km kihajtás felől

A csapágyak 2-zések  és olasz gyártmányú SKF csapágyak. A kapható legjobb minőség.
A szimmeringek japánok kék színűek és porvédő éllel vannak ellátva. Szintén a kapható legjobb minőség.

A kerékcsapágyak tönkremenetelének nincs előjele. Egyik pillanatban még tökéletes, a következőben kuka. Utóbbi eset nehezen orvosolható olyan vidéken ahol nem lehet kapni ilyen dolgokat.
Semmi sem örök életű, a motoromban 39 ezer km van. Sokszor merültem meg tengelynél mélyebb vízben. Biztosan jutott a csapágyakba is. Én nem szeretnék a civilizációtól távol eső helyen emiatt megállni és a túrát feladni. Gondot okozva a társaimnak. Az alkatrészek összege töredéke volt egy 500-1000 km + - ról történő motormentésnek.

Ezzel nem azt mondom, hogy a kerék csapágyak élettartama 39 ezer km. Csak azt szeretném mondani, hogy azt szeretem ha a motorom mindig tökéletes műszaki állapotban van. És ehhez úgy érzem, most a csapágycserén keresztül vezet az út.

A szerelés folyamatáról képes beszámolót fogok szerkeszteni. Remélhetőleg a hét végén elkezdem csinálni. Még nem tudom hogyan kell. Soha nem cseréltem a motoromban kerékcsapágyakat. De ha nem próbálom meg soha nem fogom tudni, hogy képes vagyok e rá. Ugy is olyan veszettül szeles az időjárás, hogy nincs kedvem nekiindulni sehova.

De csak ha érdekel valakit is a bénázásom. roll  roll

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

2

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

STamás írta:

Jó munkát! - és én kifejezetten várom a beszámolódat, ha lehetséges a kényesebb műveletekről akár fényképes is lehet.
Az én motoromban 30valahányezer van de ennél biztosan sokkal több is lehet.

Sokkal több is lehet???
Ezt sztem simán +lehet állapítani!

XL650V6

3

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

danyila írta:

A szerelés folyamatáról képes beszámolót fogok szerkeszteni. Remélhetőleg a hét végén elkezdem csinálni. Még nem tudom hogyan kell. Soha nem cseréltem a motoromban kerékcsapágyakat. De ha nem próbálom meg soha nem fogom tudni, hogy képes vagyok e rá. Ugy is olyan veszettül szeles az időjárás, hogy nincs kedvem nekiindulni sehova.

Én már cseréltem kerékcsapágyat motorban (MZ) és kocsiban is (Lada, VW Golf), Azt a trükköt alkalmaztam, hogy némi zsírtól való kitisztítás után feltettem a kerékagyat melegedni egy ócska rozsdás elektromos platnira. Némi idő után csak kicsit kellett megkocogtatni a régi csapágyat és könnyedén kihullott. Az új hideg csapágy pedig simán becsúsztatható volt a helyére. Így nem kellett a csapágy lehúzó szerszám.
Gondolom egy hőlégfúvóval is lehet melegíteni óvatosan a kerékagyat.

Kíváncsian várom a beszámolódat a műveletről.

Honda Transalp XL650V 2007 (2009-)
Honda Deauville NT650V 2005 (2005-)
Suzuki GSX1400 2003 (2021-)

4

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Kerékcsapágy csere és féktisztítás

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4001.JPG

Első lépésben a motort középtámaszra emeljük, majd az elejét kicsit megemelve feltámasszuk, hogy az első kerék a levegőbe maradjon.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4002.JPG

Oldjuk a tengely rögzítő biztosító fedél anyáit.
Külön nem említem többször, de mindenütt csillagkulcsot használtam. Ezzel van egyedül esélyünk arra, hogy az anyák és csavarok feje a szerelés végeztével is épen fog maradni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4003.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4004.JPG

Utána kitekerjük a keréktengelyt és kihúzzuk azt.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4005.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4007.JPG

A kerék a földre fog esni. Ne is erőltessük, nem fog kijönni.
A gumiabroncs felfújt állapotban nem jön át a két féknyereg közt.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4006.JPG

Fordítsuk ki a km óra meghajtás hajtóműházát.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4008.JPG

A kihúzott tengelyt szemrevételezzük. Ezen az látszik, hogy kissé rozsdamart a közepe. Rozsdás olajos szutyok van rajta. Töröljük le!

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4010.JPG

Látszik, a két csapágy belső gyűrűjének felfekvési nyoma. Az is látszik, hogy víz befolyt alá. Attól rozsdás. Nem kell vele különösebben foglalkozni. Megcsiszolni nem érdemes, vert nem lesz szoros az illesztés, mikor visszarakjuk.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4011.JPG

A kerék csak akkor fog kijönni felfújt állapotban ha legalább az egyik féknyerget levesszük.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4012.JPG

A féknyereg rögzítő csavarok eredetileg be vannak ragasztva, hogy biztosan ne tekeredjenek ki. Első bontásnál elég nehezen lehet kiszedni. Olyan érzés, mint ha bele lenne betonozva. Meg sem mozdul. Én nem melegítettem egyszerűen erőből kitekertem, igaz egy kicsit kalapáccsal is rásegítettem. Villáskulccsal biztosan nem jön ki. Mivel nekem már többször is ki volt véve, már nem okoz gondot. A ragasztó, a csavar végén egyébként jól megfigyelhető. Nem ragasztottam vissza egyszer sem, mert úgy ítéltem meg, hogy nem fog kicsavarodni magától. Erre azért is kevés az esély, mert a menetek közt a maradék ragasztó még többszöri kivétel után is eléggé megnehezíti a kitekerését. Kézzel nem lehet csak kulccsal tekerhető még az utolsó fordulatoknál is.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4013.JPG

A nyereg oldása után a kerék már könnyedén kijön.
Defektnél és gumi cserénél van esély hasonló műveletre. Ha nem akarjuk a nyerget levenni, akkor le kell engedni és laposan kell visszatenni. A helyén kell felfújni. Viszont ha szerelés közben kicsíptük, akkor újból ki kell szerelni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4014.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4015.JPG

A fékeken így első látásra semmi kórosat nem látni. A betétek még bőven kibírják az előttünk álló idényt.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4016.JPG

Vetünk egy pillantást a km óra meghajtó hajtóműház nyitott felére is. Itt sincs semmi kóros. Van benne elég zsír. Működött is � nem volt vele probléma. De ha már kiszedtük, akkor ki fogjuk pucolni ezt is és rakunk bele friss zsírt.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4017.JPG

A másik oldalon még a helyén van a távtartó közdarab. Ezt is jól rakjuk el, mert e nélkül nem rakható össze az első futómű.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4018.JPG

Általában tartsunk rendet magunk körül, ne hogy a végén maradjon alkatrész, amit valahova nem raktunk vissza.
Eddig ezeket vettük ki.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4019.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4020.JPG


Egy bátor és határozott mozdulattal egyszerűen kifeszítjük a csapágyat védő szimmeringet. Ami már most látszik, hogy nem állt a helyzet magaslatán, hiszen víz nyomai sejthetők a mögötte rejtőző alkatrészeknél. (tengely csapágy alatti része)

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4021.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4022.JPG

A kipattintott szimmering mögött található a km óra meghajtó fix tengelykapcsolója. Ez veszi át a forgó mozgást a keréktől és továbbítja a km óra meghajtó hajtóműház danamid hipoid kerekéhez. Ha a km óra nem mutat és a spirál nincs elszakadva, ezen a tengelykapcsoló alátéten kell kicsit gépészkedni. Satuba fogva a körmöket kicsit kintebb kell hajtani, hogy újból elérje a danamid orsót. Nem a szélső, ha nem a belső körmöket kell kicsit kintebb hajtani.
Végül az egész hajtogatási művelet végén arra vigyázzunk, hogy a közdarab sík felületre rakva ne billegjen. Legyen újból sík.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4024.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4025.JPG

A másik oldalon szintén kipiszkáljuk a szimmeringet.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4026.JPG

És ahogyan látszik ez a szimmering el is veszítette a feszítő rugóját.
Ilyen állapotú alkatrészt már nem építünk vissza.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4028.JPG

Ez után a csapágyat kell kiütni. Én a látható eszközzel kezdtem hozzá.
Ekkor még nem tudtam azt ami később derült ki. A két csapágy közt levő távtartó hüvely helyzetét a keréktengely határozza meg. Tartó funkciója nincs. Központi egytengelyű helyzetéből kibillenthető már most is. Így a csapágy túloldali belső peremére, a kiütő tüske jól felfekszik. Én ezt ekkor még nem tudtam, hiszen soha nem bontottam még TA első kereket ilyen mélyen. Hogy elérjem a belső peremet, én a kiütő szerszám peremét sarkosra köszörültem. Így sikerült kiütni az első csapágyat.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4029.JPG

Itt már látszik, a belseje az egyik oldalról.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4030.JPG

Ez pedig már - mindenki bizonyára kitalálta, a kiütött csapágy és a távtartó hüvely.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4031.JPG

Itt látszik a lényeg. Nem ezért szedtem szét, ha nem a 39 ezer km miatt. De amint látszik, hogy ide bőven jutott patakvíz. Rozsdás a csapágy széle és a távtartó hüvely is. Az hogy a csapágy belsejében mi van ? 

Nézzünk bele !!

Kipattintottam a zárókarikát, ez van alatta:

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4092.JPG

Benzines mosás után pedig ezt a videót készítettem.
Nem tudom mennyire látszik, hogy eléggé kopott a szerkezet és a csapágygolyók mennyire lógnak.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekc … CF4093.AVI

Az hogy a kerék miért nem lógott? Középtámaszra emelve percekig forgott és semmiféle oldalirányú lógása nem volt. Miért érezni úgy hogy minden rendben van? Mikor ilyen csapágy van benne? Könnyű átlátni. Ha mindkét csapágy ilyen, akkor a keréknél semmiféle eltérést nem fogunk tapasztalni. Hiszen közös tengelyen vannak és egyszerre a két csapágy lógása nem érzékelhető. Feszítik és helyzetben tartják egymást. Az első tünet, - a kerék tengelyirányú mozgása - a kosár törésnél fog érzéklehetővé válni. Akkor már viszont késő. Ezért mondjuk azt, hogy a kerékcsapágy tönkremenetelének nincsenek előjelei. Egyik pillanatban OK - következő perc múlva kuka.
Én nem azt mondom, hogy ezzel a csapággyal nem lehetett volna menni még vagy 10 ezer km-t. Na de gondoljuk át ! Amelyik csapágy ennyire "nyaklik" az már elkezdte koptatni a kosarát.
A másik oldali csapágyat már nem volt kedvem szétszedni és a mosására további benzint pacsálni. Úgy vettem az is hasonló lehet ehhez - mert miért is volna másképp ?

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4033.JPG

Itt különösebb teendő nincs. Ki kell szépen törölgetni, hogy az új csapágyak tiszta és száraz helyre kerüljenek.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4034.JPG

Magától értetődő, a másik oldali csapágy kiütése következik. Az előző is kijött 4-5 ütéstől. Ez sem volt berohadva. (még)

Mielőtt még valaki szóvá tenné, hogy a kiütést, a féktárcsára fektetett keréknél végeztem - elmondanám, hogy minimális erejű  - szinte kocogtató jellegű ütéseket mértem a tüskére. Ez pedig nem okoz sérülést, görbülést a tárcsánál.
Egyébként pedig gumiszőnyegen dolgoztam.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4035.JPG

A nap fotója. Ezt el kell ismerni. Ragyogóan látszik a víz a csapágy belső oldalának felületén. Ez nem fog kiszáradni soha. Egy biztos és masszív berohadási folyamat előestéjén bontottam szét az első futóművet. Ki tudja azt megmondani, hogy ezzel így meddig lehetett volna menni ? Hány km-t?
Senki. Ezért kell elébe menni a dolgoknak.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4036.JPG

Kint van az amit ki kellett venni. Ebből csak a távtartó hüvelyt fogjuk visszaépíteni, mielőtt szalonképesebb állapotba hoztam.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4037.JPG

Belül is kitöröltem a vizet.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4038.JPG

Elővettem az új alkatrészeket és kiterítettem mindent, hogy szemügyre vegyem a régit és mellétegyem az újat. Itt még észre lehet venni, ha mellévásároltam.
Megnéztem mit szedtem ki és mit vettem. Minden stimmelt.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4039.JPG

A távtartó hüvelyt 400-as csiszolópapírral vettem kezelésbe.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4040.JPG

Ilyen lett.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4041.JPG

A km óra meghajtás felőli csapágyat a helyére illesztettem. Eszembe volt a lehűtés, de nem alkalmaztam. Ha lehűtöm rácsapódik a pára. Most pont száraz viszonyokra van szükség.
Eleinte a kalapács fa végével kezdtem el a folyamatot.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4042.JPG

Majd találtam a lomjaim közt egy pont a célnak megfelelő évekkel ezelőtt kimaradt fűtésszerelési menetes toldatot. Ami már nem kell. Ezzel ütöttem be a helyére.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4043.JPG

A másik oldal. El ne felejtsük a távtartó hüvelyt a csapágy előtt a helyére tenni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4044.JPG

Ide nem volt acél csövem. Egy darab hulladék műanyag csatorna elemet használtam.
Ezzel ütöttem a helyére. Nincs nekem profi műhelyem, hogy mindenem legyen.


http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4045.JPG

Nem kellett nagy erő. Hasonló nagyságú, mint amivel kijött.
Az esetleges noname csapágyak nem biztos hogy ilyen jól tartják a méretüket. Elég ide plusz 1 század és elkezdődik a szenvedés.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4046.JPG

Látszik a hüvely, amit majd a befűzött tengely hoz majd egy vonalba.

Ez is helyére került.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4048.JPG

Itt a japán porvédőéles szimmering. Ez is a helyére került.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4051.JPG

A szimmering alá ne felejtsük betenni a km óra meghajtó tengelykapcsolóját.
Erre az oldalra nem volt ugyan az a minőségű szimmering. Nem baj, ez is japán, csak fekete.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4052.JPG

Zsírral szépen bekenjük az egészet.

http://transalp.danyila.hu//lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4051.JPG

Ezt az oldat is bekenjük. A csapágycsere kész.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4054.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4055.JPG

Most kitakarítjuk a hipoid hajtóművet. Kivesszük a danamid csigát.
Vigyázzunk, mert jöhet vele egy acél hézagoló alátét is. Ne felejtsük visszarakni takarítás - ápolás után.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4056.JPG

A csiga menesztő körmeit, amik a tengelykapcsoló alátéthez kapcsolódnak, megtisztítjuk. Ha a km óra nem működik, akkor a meg kell vizsgálni a tengelykapcsoló körmök hajtogatásával egy időben, hogy a danamid körmök mennyire merőlegesek a peremre. Ha nem, akkor tűreszelővel merőlegesre kell faragni. Ha így rakjuk össze, a km óra újból működni fog. Ha a spirállal van baj - ez a művelet értelemszerűen nem fog segíteni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4057.JPG

Miután szétszedtük, kitakarítottuk, ezt is bezsírozzuk.

Most jön a fék.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4058.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4059.JPG

Sajnos kézben tartva a csavarhúzóval érintkező csavart nem lehetett oldani.
Hogy ne szúrjam a csavarhúzót a tenyerembe, ideiglenesen odafogattam a helyére újból. Így már az a kis hernyócsavar kijött. Vigyázzunk mer ez is be tud rohadni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4061.JPG

A hernyócsavar alatt egy imbusz fejű csavar van. Ez egy tengely, erre vannak a fékbetétek felfűzve a túloldalon.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4062.JPG

Ez a tengely nem szokott beszorulni. Arra ott van a külső hernyócsavar.
A hernyócsavar tulajdonképpen azért van, hogy a fékpofákat tartó tengely ne tudjon véletlenül kicsavarodni. Napi - heti - havi rutinellenőrzésnél, erre a hernyócsavarra érdemes rápillantani. Ha a helyén van indulhatunk. A hernyócsavar a biztosíték arra, hogy a fékbetéteket menet közben ne hagyjuk el.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4063.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4064.JPG

Itt már látszik, hogy a tengelyt kivettem. A fékbetéteket ki lehet emelni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4065.JPG

A fék tisztítás, ellenőrzés egyik része, hogy a dugattyúk mozgékonyságát ellenőrizzük. Palástjukon nem lehet rozsdás bemaródás. A kézifékkarral óvatosan pumpáljuk rá párta. De közben a másik oldali nyeregnél támasszuk ki a dugattyúkat, mert az is el fog indulni. Egyelőre csak ezt az oldalt vizsgáljuk és tisztítjuk. Nagyon óvatosan pumpáljuk, mert itt katasztrófát lehet csinálni, ha kinyomjuk a dugattyút. Ugyan is ki lehet. Ennek következményei leírhatatlanok. Mindent elönt a fékfolyadék. És a dugattyút nem fogjuk tudni visszatenni csak úgy - ez egészen biztos. Jobb bele sem gondolni. A képeken látottaknál kb majd kétszer jobban kijönnek még baj nélkül, de már itt álljunk meg. Felesleges jobban forszírozni!!

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4066.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4067.JPG

Ha meggyőződtünk arról, hogy a dugattyúk könnyen járnak, csavarhúzóval nyomjuk vissza a minimumra.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4068.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4069.JPG

Itt vannak a betétek. Különösebb teendő nincs velük. Vastagságuk elegendő. Ezzel az ide szezonnak neki lehet indulni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4070.JPG

A dugattyú felőli fékpofán egy ilyen különlegesen perforált lemez van. Ennek az a feladata, hogy a dugattyú erre feküdjön fel. Ne érintkezzen a szerpentinen, a sorozatos fékezéstől tűzforróra hevült betétek a munkahenger dugattyúival. Ha megfigyeltük a dugattyúk is igen kis felületűek. Belül üregesek. Itt nincs helye a hővezetésnek. Sőt, kimondottan el szeretnénk az kerülni. A dugattyú felmelegedésével a fékfolyadék is melegszik, ha pedig nagyon felmelegszik gázbuborékok képződhetnek benne. Nagy erre az esély, ha a folyadék régi és volt ideje párát magába venni. Ha egy vízcsepp idekerül, mikor a fékdugattyúk tüzesek, akkor ez a fék megpuhul és nem fog fogni. Gőz keletkezik a folyadékban. Ez életveszélye lehet.
Ezek a perforált alátétek, új betét vásárlásakor nem járnak az új fékpofához. A régiről kell levenni és átpattintani az újra. Erre nagyon kell figyelni betétcserénél.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4071.JPG

Mikor a betétek kint vannak érdemes a fékszerkezet tovább bontani. Azért kell tovább bontani, hogy megismerjük az un. "úszó féknyereg" működést. Valamint egy alapos takarítással fenntartsuk ezt a bizonyos úszást.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4072.JPG

Takarításhoz kisméretű bronzkefét használok, akkora mint egy fogkefe – én ezzel szoktam kikefélni a belsejét.
A most napvilágra került fényes tüske megtalálható ezen a darabon is és a másik oldalon is. Ezek a tüskék egy-egy gumiharmonikával védett zsákban vannak és amikor fékezünk ezek a csapok a zsákba befutnak, mikor meg a féket elengedjük, a zsákból kijönnek. 2-3-4 milliméteres mozgásokról van szó. Ezen a stifteken „úszik"  a nyereg egyik oldala. Úgy igazodik mindig, hogy fék elengedése után egyik oldali betét se érjen a tárcsához. Ha szorul a fék, akkor általában ez az úszóképesség megy el. Ez a tüske takarítás hiányában képes belerohadni a zsákjába. A szorulás egyik oka ez lehet, míg a másik az, ha a dugattyúk nem így járnak. Ha az egyik szorosabb, mert a felülete bemaródott akkor a fékkar elengedése után nem egyformán mennek vissza a helyükre. Egyik jobban kint marad. Ez feszítve tartja a betétet - hozzáér a tárcsához. Félrekopok a betét.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekc … CF4081.AVI

Az, hogy a dugattyúknak milyen könnyen kell járni, azt ez a kis videó mutatja be.


http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4073.JPG

Ez az a különleges, kimondottan fékekhez való zsír, amit ezeknek a stifteknek és a zsákjuknak a kenésére szoktam használni. Ez egy rezes zsír. Nagyon bírja a hőt. Ha még extrém módon is áthevülne a fék, akkor sem folyik ki – folyik rá a tárcsára - okozva ezzel katasztrófát. De egyébként sem szoktam belőle sokat tenni a zsákba, mert nagyon kevés van. Ezt a zsírt anno még 30 éve „vételeetem” abban a szervizben ahol dolgoztam. És akkor sem volt már benne sok. Úgy hogy nagyon megbecsülöm. Biztosan lehet kapni ilyet, csak másképp hívják és más a csomagolása.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4074.JPG

Ennyi van benne és ilyen állagú illetve színű.
( a kezem már ekkor nagyon koszos, ezért utálok szerelni többek közt – de már úgy is mindegy :-)

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4075.JPG

A bekent stiftek. Egyébként a zsákba jobb rakni, később már én is rájöttem. A gumiharmonika letörli így.
Ezt mindig elrontom.

Viszont a stift állapotából látszik, hogy nem volt még berohadva. Ezt egyébként évente egyszer meg szoktam csinálni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4076.JPG

Az úszónyereg stiftje újból a zsákban. A zsáknak nevezem ezt a gumi harmonika amiben a stift lakik.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4077.JPG

Ez az alátét a nyeregben van a betétek alatt. Szerep az, hogy helyzetben tartsa őket, na és a rezgésüket megakadályozza. Az első fék szerelésnél egyedül itt lehet rosszuk összerakni. Ezt az alátétet kétféleképp lehet betenni. Össze is lehet szerelni. Működni is fog. Csak állandóan egy karcoló hangot fogunk hallani. Ez a kis mocsok beleér a tárcsa élébe. Ezt a kis alátétet a tisztítás során ki fogjuk sodorni. Ezért aztán nem lehet tudni mi is volt az eredeti állapota. Célszerű direkt kivenni már akkor amikor a betétek kijönnek. Közvetlenül utána. Ott van a tengely alatt. Ha nagyon be van rakodva a fékporral a szerkezet, nem is olyan egyszerű észrevenni. Ez az állapot már a megtisztított. Sokkal dzsuvásabb volt.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4078.JPG

Így van helyesen betéve. Én már nagyokos vagyok. Egyszer fordítva raktam be. Azóta már nagyon tudom.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4079.JPG

Ha kész a tengelyt újból befűzzük. A betéteket fent figyelmesen a helyükre kell illeszteni. Hátul, a rezgéscsillapító alátétnél pedig enyhén le kell nyomni a rugóerő ellenében. Különben a tengely nem megy a helyére.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4080.JPG

Hogy legközelebb ne járjak úgy mint most, a varázszsírból egy gondolatnyit idepöttyintek. A hernyócsavart ezután húzom szorosra.

A másik oldal ugyan ez. Azt külön nem fényképeztem le.

Készen is volna amit elterveztem.

A keréktengelyre egy gondolatnyi zsírt teszek.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4083.JPG

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4085.JPG

Nem ennyit, mert ez sok. A végén nem győztem letakarítani a felesleget.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4084.JPG

Dolgozik a szimmering. A felesleget le kell majd takarítani, mielőtt a tárcsákra jutna.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4086.JPG

Mielőtt a tengelyt készre húzzuk, a biztosító fedelet felrakjuk. Nem húzzuk meg csak épp hogy. Különben a tengelyt nem tudjuk készrehúzni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4087.JPG

Célszerűbb előbb a kereket a helyére tenni és csak utána a féknyerget. Ha előbb a féket rakjuk fel, akkor a tárcsákkal két oldalon egyszerre kell célozni, hogy a résbe betaláljunk. Így csak az egyik oldalon.
A szabadon maradt nyerget magában könnyebb a helyére tenni.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4088.JPG

Ne felejtsük el alaposan meghúzni a féknyereg tartó csavarokat. Ezen múlik az életünk.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4089.JPG

Majdnem kész.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4090.JPG

Na itt a baj. Kurva szarul néz ki a kék szimmering a fekete környezetben. Most már mindegy. Legközelebb ragaszkodni kell a feketékhez. Ti már legyetek okosabbak. Én így jártam. De amint a példa mutatja mindig tanul az ember.

http://transalp.danyila.hu/lajos/kerekcsapagy_fek/DSCF4091.JPG

Egy utolsó nagyon fontos momentum. Az első fékkart pumpáljuk fel, hogy a holtjáték kijöjjön. Hiszen feszegettük a dugattyúkat, a fékbetétek hézagja jócskán megnőtt. Ezen utolsó művelet nélkül ne menjünk próbakörre, mert nagy meglepetés érhet bennünket, már az első sarkon.

Ezen kívül természetesen még lemostam a tárcsákat és a betéteket féktisztító sprével. A kezem koszos lett a végére. Ezzel fogdostam össze mindent. Biztosan a tárcsához, betéthez is hozzáértem. Kezemben zsíros olajos rongy, ami elég ha hozzáér a tárcsához. Még csak látható nyomot sem kell hagyni, hogy megtréfáljon minket.

Itt hívom fel a figyelmét mindenkinek, hogy bár a leírás és a szemléltetés eléggé aprólékos, csak az kezdjen hozzá, aki biztos magában és van érzéke a dolgokhoz. Ez az a munka amit minden évben meg kell csinálni (féktisztítás - betétcsere). Érdemes megtanulni. Aki nem biztos magában az első alkalommal hozzáértő segítségével csinálja. Később már egyedül is menni fog.

Amatőrök ne kísérletezzenek !!!
Nem minta én olyan nagyon nagy profi lennék.
Én viszont csak abban bízok amit magam rontok el. :-)

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

5

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Lippi írta:

Lajos!

Lehet ezt a témát érdemes lenne megírni a "hasznos leírások" menübe. Mit gondolsz?
Azért jutott ez eszembe, mert Gézával beszéltük, hogy az ilyen cikkekhez hozzá lesz rendelve komment funkció, ill azt is meg lehet csinálni, hogy a cikk végén ide vezet egy link és lehet tovább beszélni a tapasztalatokat.

Az anyagot feltettem, rakd oda ahová szántad - belátásod szerint.

A hátsó csapágyakat is ki fogom cserélni. Csak még azt nem tudom mikor. De az is ide fog kerülni előbb utóbb.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

6

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

TomRed írta:

Én már cseréltem kerékcsapágyat motorban (MZ) és kocsiban is (Lada, VW Golf), Azt a trükköt alkalmaztam, hogy némi zsírtól való kitisztítás után feltettem a kerékagyat melegedni egy ócska rozsdás elektromos platnira. Némi idő után csak kicsit kellett megkocogtatni a régi csapágyat és könnyedén kihullott. Az új hideg csapágy pedig simán becsúsztatható volt a helyére. Így nem kellett a csapágy lehúzó szerszám.
Gondolom egy hőlégfúvóval is lehet melegíteni óvatosan a kerékagyat.

Kíváncsian várom a beszámolódat a műveletről.

Én az eddigi összes autómat a garázsomban szoktam szerelni. És cseréltem már csapágyat és fékbetétet is korábban - sőt a pözsómban még kuplungot is. Csak a TA-nál volt nekem új ez a művelet.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

7

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Moderated by danyila.

8

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Lajos!
Mennyi km van azokban a betétekben?

XL650V6

9

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

TPB írta:

Lajos!
Mennyi km van azokban a betétekben?

Már nem emlékszem, azt hiszem 20 körül. 20 körül cseréltem.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

10

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Valóban nagyon fontos a szimering és csapágycsere, nekem az elhasználódott szimering miatt ment tönkre a kilométer
meghajtó műanyag csigakerék, most csinálhatok ujjat. Tehát patakozás után le a kerék és ellenőriz, ha bement a víz az látszik.
Köszönjük Lajos a kimerítő továbbképzést.

600., nc 750 xd.    Lajos     "ezt vetted motor helyett?"

11

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Danyila gratulálok az eredményes javításhoz és köszönöm mindenki nevében a részletes leírást!

Ezt is elmentem a gyűjteményembe a Danyila karburátor szinkron leírás mellé.(motorozz.hu #12092 hozzászólás 2010-04-23 13:09:08) smile

Honda Transalp XL650V 2007 (2009-)
Honda Deauville NT650V 2005 (2005-)
Suzuki GSX1400 2003 (2021-)

12

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Ha hiszitek ha nem, ma reggel a kukából kivettem a nagyobbik csapágyat és szétszedtem. Kimostam. Kíváncsi voltam milyen állapotú. Az eredményt beleépítettem utólag az anyagba. Akit érdekel nézze meg.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

13

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Ez a leírás tényleg nagyon profi lett!
Köszönjük!

XL650V 2002 (2010 - 2023)
AJP PR7 (2021- )

14

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

TA650  52k
Km óra konec filma! smile
Valszeg a meghajtó adta be a kulcsot.

Csatolt fájlok

P8072097.JPG
P8072097.JPG 824.23 kb, 33 letöltés 2011-08-07 óta. 

P8072098.JPG
P8072098.JPG 821.52 kb, 25 letöltés 2011-08-07 óta. 

Nincs jogosultságod a csatolmány megtekintéséhez.
XL650V6

15

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Ha nem sérült a hipoid csiga és a spirál is jó, akkor meg lehet csinálni. Az a hiba, hogy a danamid és az acélköröm elforognak egymás felett. Reszeld meg derékszögűre mindkettőt. Az acél menesztőkörmön meg görbits, hogy kintebb érjen. Vagy ha van vastagabb hézagoló alátéted a csiga alá - akkor azzal.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

16

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

danyila írta:

Ha nem sérült a hipoid csiga és a spirál is jó, akkor meg lehet csinálni. Az a hiba, hogy a danamid és az acélköröm elforognak egymás felett. Reszeld meg derékszögűre mindkettőt. Az acél menesztőkörmön meg görbits, hogy kintebb érjen. Vagy ha van vastagabb hézagoló alátéted a csiga alá - akkor azzal.

Ja.Az volt a gond,hajlítottunk rajta és már ok.

XL650V6

17

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Sziasztok!

A Motorozz.hu  TA-os fórumán feltettem egy kérdést,nagyon megoszlanak a vélemények és még mindig nem tudom a választ.Szerintetek? Ja, direkt ott kérdeztem mivel itt a Lajos már írt róla.

"Annyit szerettem volna meg tudni,hogy a fékbetéten lévő lyukacsos lemez eredetileg hova van
szerelve a féknyeregben.A dugattyú mellé vagy a kerék felőli oldalra?Nálam a kerék felé néz,
logikátlanak találom."

Csatolt fájlok

TA első fék 2.png
TA első fék 2.png 104.74 kb, 11 letöltés 2011-11-01 óta. 

TA első fék.png
TA első fék.png 522.06 kb, 15 letöltés 2011-11-01 óta. 

Nincs jogosultságod a csatolmány megtekintéséhez.

18

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

kázé írta:

Sziasztok!

A Motorozz.hu  TA-os fórumán feltettem egy kérdést,nagyon megoszlanak a vélemények és még mindig nem tudom a választ.Szerintetek? Ja, direkt ott kérdeztem mivel itt a Lajos már írt róla.

"Annyit szerettem volna meg tudni,hogy a fékbetéten lévő lyukacsos lemez eredetileg hova van
szerelve a féknyeregben.A dugattyú mellé vagy a kerék felőli oldalra?Nálam a kerék felé néz,
logikátlanak találom."

Annak a kis lemeznek egyértelmű a szerepe, a hővezetést hívatott akadályozni. Mivel gyárilag csak egyik oldalon van. Felmerül a kérdés hol a helye. Egy kell belőle vagy kettő ?
A hő a tárcsa és a betét közt keletkezik. A keletkezett hőt a munkahengerektől kell(ene) távoltartani elsődlegesen. Azért, hogy a fékfolyadék ne hevüljön túl és ne legyen gázos. Ezért a helye, annak az egynek a munkahengerek felől van. A  másik oldalon, ha megnézzük, jócskán íves a betétek támasza. A lehető legkisebb felületen érintkezik a féknyereg öntvény a betétekkel. Ne tudja a hőt átadni. Igazság szerint itt is elférne ebből a perforált lemezből egy darab. De ha csak egyet adnak, akkor azt célszerű az előbb leírtak miatt a munkahenger felől tenni.
Az pedig, hogy gyárilag miért teszik a másik oldalra? Azt nem tudom megmondani.
Különben meg a transalp első fékje soha nem melegszik túl. Szerpentinezés közben lejtőn lefelé tessék visszaváltogatni és motorféket (is) használni.  Egy motor első fékje sem kedveli a motorfék nélküli lejtmeneti ralizást. Mindegyik túl fog melegedni. Felesleges pusztítás.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

19

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

kázé írta:

Sziasztok!

A Motorozz.hu  TA-os fórumán feltettem egy kérdést,nagyon megoszlanak a vélemények és még mindig nem tudom a választ.Szerintetek? Ja, direkt ott kérdeztem mivel itt a Lajos már írt róla.

"Annyit szerettem volna meg tudni,hogy a fékbetéten lévő lyukacsos lemez eredetileg hova van
szerelve a féknyeregben.A dugattyú mellé vagy a kerék felőli oldalra?Nálam a kerék felé néz,
logikátlanak találom."

Sziasztok!
Szerintem annak a kis acél lapnak, rugónak a fő feladata a fékbetét rezgésének, csikorgásának  csillapítása    . A dugattyúkat a karmantyúk visszább tudják" húzni" Így eltávolodik a fékbetét a tárcsától   viszont az egész féknyereg "középre" állását a rugólemezke  is segíti. A dugattyú felöli oldalon a karmantyúk csillapítják a rezgéseket.

20 Utoljára kázé szerkesztette (2011. 11. 04. 12:14:17)

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Lajos uram!Köszönöm a kimerítő leírást,viszont a csapágy csere képsorozatodban látszik a bal oldali féknyereg és abban a húzó oldali fékbetéten ki rajzolódik a perforáció helye.Neked is ott volt a lemez esetleg cserélgeted a fékbetétek helyét?Mint szerelő (autó) a cserélgetés nem igazán ok.

Pinyó amit te mondasz az, az a lemez amelyikre Lajos figyelmeztet ne rakjuk be fordítva mert bele ér a tárcsába.

Még valami a váltó tengelynek hossz irányba szabad 0,5-1 mm-t mozogni?Nemrég javítottam egy Rotax blokkot az meg sem mozdult az enyém lazán mozog.

21

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

kázé írta:

Lajos uram!Köszönöm a kimerítő leírást,viszont a csapágy csere képsorozatodban látszik a bal oldali féknyereg és abban a húzó oldali fékbetéten ki rajzolódik a perforáció helye.Neked is ott volt a lemez esetleg cserélgeted a fékbetétek helyét?Mint szerelő (autó) a cserélgetés nem igazán ok.

Pinyó amit te mondasz az, az a lemez amelyikre Lajos figyelmeztet ne rakjuk be fordítva mert bele ér a tárcsába.

Még valami a váltó tengelynek hossz irányba szabad 0,5-1 mm-t mozogni?Nemrég javítottam egy Rotax blokkot az meg sem mozdult az enyém lazán mozog.

Igen, a perforált lemez nekem is a másik oldalon volt aztán átraktam a dugattyú felől. A betétek valószínű véletlenül cserélődtek meg. Különösebb problémát nem okozott. Azóta már volt műszaki és fékpadon bemérték - tökéletesek a mért értékek.

A transalp váltó tengely nekem is mozog tengelyirányba 1 mm-t.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

22

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Hát Pinyó meg kell kövesselek,nálad a pont.Időközben megérkezett a Honda Dream-hez a fékbetétem és most írt Kisti,vele is beszéltünk a lemezről.Íme a válasza:
"Szia, az állvány oldalán kell lenni, mert hogy nem hővédő hanem csikorgás gátl szerepe van!!"

Lajos, mindketten tévedtünk,közben én is átpakoltam a dugattyú oldalára.

23

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Sziasztok!

Van egy ilyen fékzsír amivel érdemes bekenni a betéteket . Bardinál lehet venni.

Bocs a meganos linkért de itt van hozzá leírás is. roll

http://www.meganeklub.hu/index.php?Feknyikorgas

24

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

kázé írta:

Hát Pinyó meg kell kövesselek,nálad a pont.Időközben megérkezett a Honda Dream-hez a fékbetétem és most írt Kisti,vele is beszéltünk a lemezről.Íme a válasza:
"Szia, az állvány oldalán kell lenni, mert hogy nem hővédő hanem csikorgás gátl szerepe van!!"

Lajos, mindketten tévedtünk,közben én is átpakoltam a dugattyú oldalára.

Én biztosan hagyom a dugattyú felől és ha szétszedem, legközelebb is. Nekem nem csikorog.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

25

Válasz: Első kerékcsapágyak cseréje, és a fékek tisztítása, km óra meghajtás

Pinyo írta:

Sziasztok!

Van egy ilyen fékzsír amivel érdemes bekenni a betéteket . Bardinál lehet venni.

Bocs a meganos linkért de itt van hozzá leírás is. roll

http://www.meganeklub.hu/index.php?Feknyikorgas

Eszedbe ne jusson ezt a szart a fék közelébe kenni. Életveszélyes. Ha nyikorog azt másképp kell megszüntetni.

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006