Téma: Hátsó kerékcsapágy csere és féktisztítás
A hátsó kerékcsapágy cseréjéhez elég ha középtámaszra emeljük a motort - mivel a Transalp középtámaszon orr nehéz.
Nem kell számítani szerelés közben arra, hogy a kerék hiányában hanyatt esik a masina.
Azon a motoron amin a lánc még nem volt állítva, azon a tengely teljesen előre van húzva. Ezt csak azért említem meg, mert aki motorvásárláson töri az eszét az kérdezés nélkül meg tudja állapítani, hogy a láncnak több van e hátra az életéből, mint amennyit már használták. Ebben a láncban kb 6 ezer km van.
Van nekem rendes csillagkulcsom. Ezt csak azért mutatom be, mert ez nem csak kerékanya kulcs, ha nem gumiszerelő feszítővas is egyúttal. Vásárban vettem ezt a kulcsot és leflexeltem a másik oldat és tettem bele köszörűvel egy flikflakkot a végébe, hogy használni is lehessen. Befér a nyereg alatti üregbe, a többi szerszámmal együtt.
Ezeket szedtük eddig ki. A tengelyen nem látszik rozsda. Talán jobb állapotú lesz mint az első volt. De ha már elől kicseréltem, hátul is ki fogom - állapottól függetlenül. Ebben is 39 ezer km van.
A láncfeszítők csavaron a menetet érdemes ilyenkor egy helyen a végénél kalapáccsal megütni. Azért van erre szükség, mert ha állítunk a láncfeszességen, akkor ezeket az anyákat lazítjuk ki és húzzuk meg újra. Sajnos én már jártam úgy, hogy nem húztam meg rendesen a kontra anyát. Letekeredett a rázkódástól mindkét anya. Azt a kis alufedelet meg elhagytam. Bosszantó 3-4 ezer Ft-os alkatrész beszerzés következik. Ha menetet megütjük kalapáccsal, akkor az anyákat csak kulccsal lehet tekerni. Megütni mondtam és nem szétverni !
A többi szerelővas is a vásárból való. Felesleges újat venni. Ez a méret tökéletesen elég.
Anya leteker.
Tengely kihúz.
Kerék leesik. Előretol. Lánc levesz és kiakaszt oldalra.
Fék kihullik a helyéről. Nem kell megijedni tőle. Könnyű összerakni, csak három kéz kell majd hozzá. :-)
Különösebb kóros látnivaló nincs. Szétszedjük és kitakarítjuk, majd összerakjuk.
Itt is találunk egy hernyócsavart, ami a fékbetéteket tartó tengely imbusz végét fedi. Ha ez a hernyócsavar a helyén van, nem valószínű, hogy a fékbetéteket elhagyjuk. Indulás előtt rutinból ellenőrizzük a helyén van e.
A hernyócsavar alatt ugyan az a kulcsnyílású csavar mint elől.
Ahogy kitekerjük és kihúzzuk, úgy engedi el a fékbetéteket.
A betétek még elegendő vastagságúak, csak kicsit telerakódtak porral. Tisztítsuk ki!
Kitekerjük ezt a csavart is. Ennek a csavarnak az a funkciója, hogy ezen "úszik" a hátsó nyereg. Ha nem lehet mozgatni az öntvényt, akkor be van szorulva. Ennek lazán kell mozogni.
A csavar be van ragasztva. De ennek ellenére nekem könnyen kijött. A gumiharmonikának épnek kell lenni. Ha ki van szakadva, akkor belemegy a sár a víz a dzsuva és be fog szorulni.
Ennél jobban nem szedjük szét. A tisztításhoz nem kell jobban.
A dugattyú palástja első látásra eléggé szarul néz ki. Remélhetőleg csak kosz, nem pedig korrózió. Ha új betétet tennénk be ez a dzsuvás rész bele kellene nyomni a munkahengerbe. Ezzel nagyban károsítva a tömítő karmantyút.
Bronzkefével esünk neki. Ez már elég szar, utoljára használom. Kell egy új !
Szerencsére csak kosz volt. A dugattyú nem rágódott be és nem korrodált. Most már visszanyomható a hengerbe. A dugattyú palástját körkörösen kell megtisztítani. Ott is ahol az öntvény miatt nem lehet hozzáférni. Nem kell kétségbe esni. Egy fogóval szépen óvatosan fogjuk meg a dugattyút 2 mm mélyen és forgassuk el a tengelye körül, hogy hozzáférjünk a hátsó felülethez is. Könnyen el lehet forgatni. Viszont a fogóval lehetőleg ne hagyjunk a dugattyún nyomokat. Ne fogjunk rá mélyen. Csak az elejét.
Tisztítás - lekefélés utána dugattyút visszanyomjuk. Érdekes módon nekem ez nehezebben jár mint az első. Viszont ha a pedált kézzel lenyomom - nagyon könnyen kijön. Ha elengedem, érezhetően visszahúzódik. Ennél jobban ne pumpáljuk ki, mert itt is igaz - ha kipumpáljuk az maga a katasztrófa.
Dugattyú alaphelyzetben.
Fékbetét lekefél és féktisztító sprével lemos. Nem törli ronggyal, lecsöpögteti. Azonnal szárad.
Vezető csap hüvelyét szintén kimos. Viszont ezt már ki kell törölni.
Egy gondolatnyi rezes zsír mindkét helyre.
Ezt is letisztítjuk.
Majd a helyére pattintjuk.
Ezt a csavart nagyon meghúzzuk. S mivel nem ragasztottam be, rendszeresen ellenőrzöm. Ez ha kicsavarodik, nagyon nagy baj van. Mikor már a kerék a helyén van, akkor húzzuk készre. A csavar meghúzása után a két csap a frissen zsírozott zsákjaiban már nem szorulhat. Fél cm körüli mozgás az természetes. Ez a jelenség a nyereg úszása.
Amikor minden a helyén van és a hátsó féknyerget kézzel megmozgatjuk, akkor a most frissen ápolt két csap mozog a helyén. A nyergeknek (az elsőknek is) mindig kell lenni szabad kézzel is előidézhető mozgásának - holtjátékának, mikor a fék üzemen kívül van. Ez a játék az úszás, az önműködő szabadon mozgás. Az önbeállás. Ezen holtjáték hiányában a betétek nem engedték el a tárcsát.
Betéteket a helyükre tesszük és a csavart átdugjuk rajtuk.
Ebbe is egy kis rezes zsír, hogy ne rohadjon be.
Hernyócsavart becsavar, meghúz.
Kezdődhet a kerékcsapágy csere.
A tárcsa felől az a közdarab van aminek nincs válla. Ez jegyezzük meg, mert a másik oldalon van egy vállas és fel lehet őket cserélni. Valószinű nem okozna bajt, de azért figyeljünk rá oda.
Ha a kicsivel nem jön ki, ne legyünk bátortalanok nagyobbat elővenni.
Itt nincs nyoma víznek továbbra sem. Ez még a gyári zsírozás.
A másik oldalon megcsináljuk ugyan ezt.
A lánckerékagyat egyszerre két oldalon feszítjük meg. Mint ahogyan látni,nekem már nem az eredeti a lánckerék anyáim. Nem raktam vissza az eredetiket. Vettem bele ugyan olyan jó, 10G minőségű edzett csavarokat. A másik oldalon műanyag betét biztosítású anyák vannak.
Ha nincs összegyógyulva, akkor ez az agy könnyen kijön. Csak a képen látható gumibak betétek tartják. Szerintem kúposak a gumibetétek a szerkezetben, mert eleinte könnyen belemegy, csak a végén fog szorulni és központosodni.
Itt látszik a lánckerékagy másik oldala. A betétes anyák és a lánckerék. Használjuk ki a lehetőséget és alaposan takarítsunk ki mindent. Ide nagyon nehéz összerakott állapotba benyúlni - rongyokat gyömöszölni.
Ennek is teljesen hasonló a két csapágy közt, mint az első keréknél. Toljuk félre a két csapágy közti távtartó csövet és üssük ki a régi csapágyakat.
Az első csapágy kiütésével kicsit több idő telt el. Ez nehezebb volt mint az első keréknél. Nem volt berohadva semmi. Jobban szorultak a csapágyak a kerékagyban mint elöl.
Víznek továbbra sincs nyoma.
Elöl ez a közdarab tiszta rozsda volt.
Most látszik jól, hogy a középső csövet miért lehet félretolni, hogy a kiütéshez elérjük a csapágy belső gyűrűjét a túloldalon.
A csőnek kizárólag távtartó szerepe van. Jóval kisebb mint a kerékagy belső átmérője.
A másik oldalt már nagyon egyszerű kiütni. Bőven van hely.
Ez is kint van. Itt sincs víz. Ez is még a gyári zsírozás.
Száraz és jó állapotú 39 ezer km-t futott csapágyak. Ezek még ennyit kibírtak volna. Azonban az első rozsdafészek után nem voltam túl bizakodó a hátuljával kapcsolatban sem. Tévedtem. A hátulja sokkal jobban védve van a beszivárgó víz ellen.
Jól vásároltam. Az jött ki amit előre megvettem. Minden stimmel.
Akkor most jöjjön a lánckerékagy csapágya.. Láthatólag ez sem vizes. De ha már ennyire szétszedtem. Ezt is kicserélem.
A csapágyban van egy vállas távtartó. Én először ezt a távtartót ütöttem ki. Ezt majd át kell építeni az új csapágyba. Ha előbb kiütöm, akkor a kint lévő csapágyból már nehezebb kiütni.
Itt látszik a vállas távtartó a másik oldalról. Innen ütöttem ki.
Erre a módszerre mondják, hogy szakszerűtlen. Igen az, de csak egy pont beleillő dugókulccsal tudtam kiütni úgy, hogy a perem ne sérüljön. A dugókulcs pótolható. Különben is alig kellett ütni, a dugókulcsnak sem lett semmi baja.
Itt a vállas közdarab. jegyezzük meg hogyan volt, mert össze is kell majd rakni. Milyen jó, hogy volt fotóm. :-)
A csapágyat már könnyű kiütni.
Színkavalkád. Eredeti japán csapágyak. Nincs más bajuk a 39 ezer km-en kívül.
Túl vagyunk a nehezén. Jutalmul kibontunk egy sört és mielőtt elkezdjük összerakni. Szép nyugodtan megisszuk.
Mindkét oldalt bezsírozzuk, hogy a víz ez után se tudjon bekúszni. Szimmeringgel zárjuk le. Rakjuk be a végtávtartót.
A másik oldalon ugyan így.
Végül a lánckerékagyat is összerakjuk.
Berakjuk először a csapágyat és utána a vállas távtartót.
Visszarakjuk a rugalmas tengelykapcsoló gumielemeit.
A lánckerékagyat a helyére tesszük. Prímán beilleszkedik. Itt lehet érezni, hogy kúpos. Behelyezed és már csak szerszámmal jön ki újból.
Féktisztítóval alaposan lemossuk a tárcsát. Zsíros - koszos kézzel összefogdostam elég alaposan.
Kerék megy vissza a helyére. Ha most vesszük észre, hogy a két csapágy közül a távtartó cső kimaradt, akkor van a nagy baj.
Én nem hagytam ki, csak úgy megemlítem. Külön nem írtam róla, hogy mikor raktam vissza a helyére.
Illendőségből mérjük meg a tárcsát. 4,9 mm. Alig kopott egy tizedet a 39 ezer km alatt. Még van hátra ilyen kopás mellett, legalább 300-350 ezer km. Ez jó hír.
Ide kell a három kéz. Ügyelni kell a vég távtartókra és ezekkel egy időben a féknyerget is a helyére kell tenni. A kereket meg kell emelni és a tengelyt át kell dugni. Mindezt egyszerre.
Én már rutinos vagyok. A lábammal emelem és tartom a magasságot. Az összes többihez elég a két kéz.
Természetesen a záróanyát rendesen meghúzzuk. Most fognak a csapágyak a helyükre kerülni teljesen. A két végtávtartó közt mindent a helyére présel a meghúzás. A meghúzás a szimmeringeket nem bántja, mert a távtartók azok benne vannak a szimmeringben.
Még egy utolsó ellenőrzés. A csavarokat alaposan meghúzzuk, most már a helyükön is. Ezt a három csavart egyébként folyamatosan is jó szemmel tartani.
Mielőtt próbakörre megyünk, ez hátra is igaz. Vegyük ki a holtjátékot a hátsó fékből.
Általában igaz, hogy fékjavítás és szerelés után először nagyon óvatosan tegyünk próbakört. Kis sebességről kezdjünk el fékezni. A leggondosabb és a legodafigyelőbb szerelés mellett is lehet elkövetni hibát. Ha jól is raksz össze mindent, előfordulhat, hogy nem mosod le rendesen a tárcsákat és azok csúszni fognak.
És amatőrök először felügyelet mellett javítgassanak. Nem szeretnék senkit balesethez hozzásegíteni, még a legjobb szándék mellett sem !!!
XL650V - 2006