Mivel meccs van, ráérek a karbiállításról csacsogni
A teljes "táncrendre" annak van szüksége, aki belenyúl a légszűrőtöl a kipufgó végéig tartó rendszerbe (sport légszűrő. másik kipufogó, stb).
Kb 1990-től a gyár viszonylag szegény keverékre állítja a motorokat az emissziós előrírások miatt. Emiatt azok kicsit gyengébbek és/vagy melegebben járnak. Ezért a "gyári" értékek esetén is foglalkozhat vele az, akinek van érdeklődése, ideje.
Mielött Csaba szóvá tenné, az injektorosokon is kell ekkor állitani. Erre egy (viszonylag) olcsó megoldás a powercommander pl.
Szóval karburátor. Mindig üzemmeleg motor kell. Erre legjobb egy 10-15km-es gurulás, csak álló helyben járatás nem elég (menetszél hiánya miatt gyorsan, de nem egyenletesen melegszik). A házilag megoldható módszereket mondok, nem tételezek fel extra műszert (széles sávú lambda szonda, fékpad
Viszont többhengereseknél fontos alapkövetelmény, hogy a szinkron rendben legyen! Anélkül nem is érdemes nekiállni. A benzinszintet is érdemes beállítani.
Első lépésben a főfuvókát kell eltalálni.
Fogjuk a gépet, sik, egyenes úton 5.-ben kb 4000-ről tövig gázon gyorsítani kell pár masodpercig, amig egyenletesen tol. Ekkor vissza kell kapni a gázd 7/8-ad állásba, és figyelni a reakciókat, három eset lehet:
-kicsit gyengül a tolás, semmi extra jelenseg -> főfuvóka OK
-kicsit még erősödik is a motor -> főfuvóka kicsi
-ha hezitál,"tántorog" kicsit -> főfuvóka nagy
Érdekes módon 1997-ig az első hengerhez kisebb főfuvóka jár, utánna ez megfordul.
A közép tartományt (ahol a tű "dirigál") még nehezebb "mérni". Itt az lehet segítségünkre, hogy a keverékképzés hőmérséklet függő. Hidegben több benzin kell. Tehát ha melegben jól viselkedik, de hidegben "rosszalkodik", akkor kicsit szegény a keverék.
Az alapjárati és környéke tudományosabban hangolható. Segíthet egy, a műszerfalinál precizebb autós fordulatszámmérő műszer, de nem létkérdés.
Szóval van az "alapjárati keverék csavar". Erre van gyári előrírás, ami csak kiindulási érték. TA-nál ez 2 - 2.5 fordulat kifelé.
Nem olyan egyszerű ezt a csavart tekergenti (pl több évjáratnál le van dugózva, stb). Ezért mielött nekiállunk tekergetni, érdemes megjegyezni, hogy honnan indulunk. Célszerű olyan preciziós csavarhúzót használni, aminek a hátán jelölés van, hogy tudjuk számolni a (fél) fordulatokat. Ja, és hát kiszerelt karbiknál egyszerübb
Vigyázat! Csak gyengén szabad behajtani ütközéskor, mert ott mindenféle érzékeny dolgok vannak, kisebb erőböl meghúzva is baj lehet.
Teljesen kitekerni sem érdemes - hacsak nem reménytelenül koszos a karbi pl egy rozsdás tank miatt - semmi érdekes nincs alatta, csak pl egy kis O gyűrű, ami sérülhet, rugó elveszhet...
Mielött erre vetemednénk, megint csak a fülünket kell használni.
A motor üzemmeleg (lásd fent), alapjáraton szépen jár (szinkron, ford. beállítva).
Ha adunk egy gázfröccsöt, akkor ne csak azt figyeljük, hogy veszi a lapot, hanem azt is, hogy megy vissza.
-Ha szépen, pont a "helyére", akkor ne piszkáljuk.
-Ha lassan mászik vissza 1300-ra, akkor szegény a keverék, csavarral majd kifelé indulunk.
-Ha leesik 1300 alá, és úgy mászik vissza, akkor dús a keverék, csavarral majd befelé indulunk.
Szóval tudjuk, honnan (hány fordulatról) indultunk. Fontos, mert ha elkeveredtünk, ide vissza tudunk állni.
A motor meleg (lásd kezdéskor).
Alapjárat beállítva előírt értékre (1300 ford).
Ekkor fogjuk a csavart, és tekerünk rajta felet mondjuk kifele. Várunk fél-egy percet (türelem kell, ekkora változásra lassan reagál, főleg a több hengeres motor). Addig tekerjük így a csavart, amig a lehető leg magasabb alapjárati fordulatot el nem érjük.
Ha ez megvan, nem végeztünk!
Az ütközö csavarral újból beálltijuk az alapjáratot az előírt értékre, és megismételjük a fenti eljárást.
És még egyszer.
Három elég. Egy hengerhez, jöhet a másik.
Azért jó, ha van ford. mérő műszer, mert azzal könnyeb akár 50 ford. változást észrevenni, mint fülre. Az is ugrálni fog, de "szemmel átlagolás" jó
Elég bonyolultúl hangzik (és a csavar tekergetése az is , de nagyban befolyásolja a motor viselkedését, főleg hidegindításnál, hidegen kis fordulaton és úgy általában, de csak max 3000-es fordulatig. Fölötte nincs hatása.
Bocs, megint hosszú voltam.
Lajbi
NX650 RD02 '93, XRL250Baja MD22 '92