1 201

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

nrt67 írta:

Az én gondolatom az, hogy kevés üzemanyagot kap. Szépen indul, szépen jár alapjáraton is, meg ha túráztatom akkor is. Normál használattal megy. Csak akkor van gond, ha 90-100 környékén letekerem a gázt. Vagy húzós emelkedőn elkezdem erősen húzni neki. Akkor kehesedik be. Ha óvatosan adom a gázt, akkor simán felmegy 140-re is. De ha 120--nál megtekerem a gázt, akkor kapkod rángat, nehezen gyorsul, alig akar menni.

Amúgy meg kell nekem sietnem?  smile  Mi a francnak tekergetem én a gázt? lol

Ja meg a szokásos, tankszellőző ellenőrzés!

A mély homok csak a tudatot vezeti meg big_smile

1 202

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Zu Hanok írta:
nrt67 írta:

Az én gondolatom az, hogy kevés üzemanyagot kap. Szépen indul, szépen jár alapjáraton is, meg ha túráztatom akkor is. Normál használattal megy. Csak akkor van gond, ha 90-100 környékén letekerem a gázt. Vagy húzós emelkedőn elkezdem erősen húzni neki. Akkor kehesedik be. Ha óvatosan adom a gázt, akkor simán felmegy 140-re is. De ha 120--nál megtekerem a gázt, akkor kapkod rángat, nehezen gyorsul, alig akar menni.

Amúgy meg kell nekem sietnem?  smile  Mi a francnak tekergetem én a gázt? lol

Ja meg a szokásos, tankszellőző ellenőrzés!

600-nál nincsenek ilyen felesleges dolgok  big_smile

"Minél vagányabb a terepjáró, annál messzebbről kell vissza sétálni a traktorért" **Yoshi**
KTM Lc4/640 Adventure R '99
Honda XR650R '01

1 203

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

ficsmester írta:
Zu Hanok írta:

Ja meg a szokásos, tankszellőző ellenőrzés!

600-nál nincsenek ilyen felesleges dolgok  big_smile

Ilyen elavult? big_smile Bocsi, lehet a másodlagos szűrő nem engedi a membránt mint nálad , mittomén 650-es vagyok big_smile

A mély homok csak a tudatot vezeti meg big_smile

1 204

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Sindbad írta:

A membrán legjobb berakását Yoshi mutatta meg: bankkártya kerek sarkával szépen benyomogatni, forgatva, mindig ez ellenkező oldallal folytatva. Ha kell, akkor utána szoktam simogatni az oldalsó éllel, ha nem elég egyenletes.  smile

Yoshi írta:

Ja es beszerelesnel nagyon oda kell figyelni hogy szimetrikusan legyen beszerelve, sok WD40 es gyomoszoles, huzogatas amig szep nem lesz.

Na erről a műveletről lenne jó egy videó! cool
A következő cserénél igazán csinálhatnátok egyet, hogy az ilyen magamfajta pancser hobbiszerelgető le tudja majd utánozni, ha szüksége lesz rá!  wink  wink  wink

XL600V 1999

1 205

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Gyerekek! Úgy tűnik a probléma megvan. Öcsinek igaza volt. Az egyik dugattyú meg sem mozdult. Szétszedtem. A membrán egy részen nem ment bele a nútjába. Most már mindkét dugattyú mozog gázadáskor. Összerakom aztán próba.

Yoshi!  Nem is a membránnal volt nekem bajom hanem az összeszereléssel. Nem én csináltam. Csak szembesültem a problémával. Ha a dugattyút nem peremezi ki a szerelő, akkor ez a gondom nem történik.  smile
A membránok természetesen kellenek, csak most már ragasztani tudom csak. Vagy veszek valahol bele dugattyút és átszerelem. De ha most jó lesz akkor nem piszkálom vagy 20 évig smile .

Na megyek kipróbálom.  big_smile

XL600V 1992//2015-2020, XL600V 1996 //2020-2021
XL600V 1998//2021-2022, BMW F800GS 2011/2022., BMW G650 Xcountry 2008/2022-, KTM 790 Adv,2020/ 2022-
                  CSAK A 600!!
A motor és a gumi tudja. (Szabó Csaba)

1 206

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Brizsa! Én most már tudnám, hogy kell csinálni. Megfizettem a tanuló pénzt. lol

XL600V 1992//2015-2020, XL600V 1996 //2020-2021
XL600V 1998//2021-2022, BMW F800GS 2011/2022., BMW G650 Xcountry 2008/2022-, KTM 790 Adv,2020/ 2022-
                  CSAK A 600!!
A motor és a gumi tudja. (Szabó Csaba)

1 207

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Jó a gép!!! lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol

XL600V 1992//2015-2020, XL600V 1996 //2020-2021
XL600V 1998//2021-2022, BMW F800GS 2011/2022., BMW G650 Xcountry 2008/2022-, KTM 790 Adv,2020/ 2022-
                  CSAK A 600!!
A motor és a gumi tudja. (Szabó Csaba)

1 208

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Mentem lassan, gyorsan. Meredek emelkedőn, odahúztam neki......... éssssss jó. Felmentem 140-ig. Ott kicsit elfogy. Horkant egyet. De nem szoktam 140-el menni. Meg amikor vissza engedtem a gázt és picit lassult, lőtt egyet. És ennyi. Szépen megy.
Örülök.  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol

Tekergettem a csavaron is. Benzin- levegő? Betekertem, aztán ki 2 1/4 fordulatot. Befelé tekeréskor meddig kell betekerni? Van egy pont, ahol picit szorulni kezd a csavarás. De még lehet beljebb is tekerni, picit nagyobb erővel. Én ahol megszorult, onnan számoltam. Működik. De ha nem onnan kell mérni a 2 1/4-et akkor szóljatok.

XL600V 1992//2015-2020, XL600V 1996 //2020-2021
XL600V 1998//2021-2022, BMW F800GS 2011/2022., BMW G650 Xcountry 2008/2022-, KTM 790 Adv,2020/ 2022-
                  CSAK A 600!!
A motor és a gumi tudja. (Szabó Csaba)

1 209 Utoljára Öcsi szerkesztette (2018. 07. 10. 19:12:02)

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Akkor már "csak" tankolni kell! big_smile Örülök, hogy sikerült! Csak összejött!
https://www.youtube.com/watch?v=v79yInHZOlA
Egy kis fejtágító.

"Hiszek a halál előtti életben."
650 (2005)
Suzuki DL (2004) 2022 febr.-2022 aug.

1 210

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Tomi !
Ha eljössz akkor csinálunk rá ,egy szinkront,ingyen.
Olcsóbban nem tudom

Mert a motor ,és a gumi tudja !!!

1 211

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

nrt67 írta:

Bocs! Tényleg nem figyeltem.

Melyik csavaron kell tekerni, hogy több benzint kapjon? Most már szeretném magam beállítani. Hátha sikerül. smile

Na ennyi a történet. smile

Egyrészt egy ütközö csavarral állítható az alapjárat nagysága (ez ugye nemi identitás kérdése wink.

Az alapjárati keveréket lehet egy hangoló csavarral állítani, de az kb 1/8 gázállásig szól bele a dolgokba, és erre van egy alapjárati fuvóka is (pilot jet, a csavar a pilot screw). Szóval ezzel nem nagyon fogod befolyásolni a fogyasztást és erőt 100km/h-nál.

Az utolsó 1/8 gáz a főfuvóka (main jet).

A köztes viselkedés a tolattyúban lévő tű dolga. Ebből lehet többféle alakú is. Lehet alátéttel emelni, vagy olyan, ami állitható.

Ha jól tudom, bizonyos TA évjáratoknál van eltérés az első és hátsó henger tűje között.
Injektorosoknál is más a "térkép" a két hengerhez, macerásabb behangolni, mint az egyhengereseket.

Ha érdekel valakit, akkor el tudom mesélni a "táncrendet", hogy kell behangolni a karbit. Ez főleg akkor érdekes, ha eltérés van a gyári rendszertől (sport légszűrő, légszűrőház nyitás, nyitotabb kipufogó).

Lajbi
NX650 RD02 '93, XRL250Baja MD22 '92

1 212

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

lajbi írta:

Egyrészt egy ütközö csavarral állítható az alapjárat nagysága (ez ugye nemi identitás kérdése wink.
...

Miért van az, hogy időről időre "elmegy" az alapjáratom. Nem olyan rettenetesen zavaró a dolog, mert beállítom két mozdulattal a megszokott értékre, csak azt nem értem, hogy mitől megy el. Legutóbb ugrott 400-at fölfelé. 1500-nál tolom vissza a szívatót, de már koppra be van tolva. Néztem hülyén, hogy "az hogy"?
Erőteljes motorfék használatnál (4-esből kettesbe) durranok. Ezt sem értem, de ezzel is együtt tudok élni. Csak azért kérdezem, mert nyugodtabb lennék, ha érteném a miérteket.
Karbi állhat a jelenségek hátterében a tippem szerint. Ha ez tényleg így van, egy szinkron segíthet? (Mert akkor nekiállok visszakeresni, hogy kell beállítani...)

XL650V (2000)

1 213

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

nrt67 írta:

Jó a gép!!! lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol

Ezért nem jöttél Takarra? Mérges vagyok!!!!  lol  lol  lol

A mély homok csak a tudatot vezeti meg big_smile

1 214

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

csigafrédi írta:
lajbi írta:

Egyrészt egy ütközö csavarral állítható az alapjárat nagysága (ez ugye nemi identitás kérdése wink.
...

Miért van az, hogy időről időre "elmegy" az alapjáratom. Nem olyan rettenetesen zavaró a dolog, mert beállítom két mozdulattal a megszokott értékre, csak azt nem értem, hogy mitől megy el. Legutóbb ugrott 400-at fölfelé. 1500-nál tolom vissza a szívatót, de már koppra be van tolva. Néztem hülyén, hogy "az hogy"?
Erőteljes motorfék használatnál (4-esből kettesbe) durranok. Ezt sem értem, de ezzel is együtt tudok élni. Csak azért kérdezem, mert nyugodtabb lennék, ha érteném a miérteket.
Karbi állhat a jelenségek hátterében a tippem szerint. Ha ez tényleg így van, egy szinkron segíthet? (Mert akkor nekiállok visszakeresni, hogy kell beállítani...)

Távgyógyítás nehéz dolog. 
Pár kérdés:

-összefügg esetleg külsö vagy motor hőmérséklettel?
-mindig egy irányba  mászik, vagy oda-vissza? (szóval mindig vissza kell venni, vagy néha  lecsökken, aztán újból emelkedik?)

Tippek, valószínűségi sorrendben:
-ütközö csavar elmászik - lakk, gyenge csavarrögzítő vagy ellenanya
-szivató nem jól tömit - szétszed, beállít, ha kell cserél
-valami fals valahonnan (alapjáraton eleve kevés levegőt kap a motor, sokkal érzékenyebb ilyenre, mint nagyobb gázon)  - ha gázelvételnél a szokottnál lelkesebben durrog, az is falsra (vagy szegény keverékre) utaló jel.

Összefügg esetleg külsö vagy motor hőmérséklettel?

Lajbi
NX650 RD02 '93, XRL250Baja MD22 '92

1 215

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

lajbi írta:

Távgyógyítás nehéz dolog. 
Pár kérdés:

-összefügg esetleg külsö vagy motor hőmérséklettel?
-mindig egy irányba  mászik, vagy oda-vissza? (szóval mindig vissza kell venni, vagy néha  lecsökken, aztán újból emelkedik?)

Tippek, valószínűségi sorrendben:
-ütközö csavar elmászik - lakk, gyenge csavarrögzítő vagy ellenanya
-szivató nem jól tömit - szétszed, beállít, ha kell cserél
-valami fals valahonnan (alapjáraton eleve kevés levegőt kap a motor, sokkal érzékenyebb ilyenre, mint nagyobb gázon)  - ha gázelvételnél a szokottnál lelkesebben durrog, az is falsra (vagy szegény keverékre) utaló jel.

Összefügg esetleg külsö vagy motor hőmérséklettel?

Eddig csak felfelé mászott és minden alkalommal +30 C° volt a külső hőmérséklet. Motorhőmérséklettel nem függ össze.

Megnézem azt a csavarkát.  big_smile Köszi!

XL650V (2000)

1 216

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

csigafrédi írta:
lajbi írta:

Távgyógyítás nehéz dolog. 
Pár kérdés:

-összefügg esetleg külsö vagy motor hőmérséklettel?
-mindig egy irányba  mászik, vagy oda-vissza? (szóval mindig vissza kell venni, vagy néha  lecsökken, aztán újból emelkedik?)

Tippek, valószínűségi sorrendben:
-ütközö csavar elmászik - lakk, gyenge csavarrögzítő vagy ellenanya
-szivató nem jól tömit - szétszed, beállít, ha kell cserél
-valami fals valahonnan (alapjáraton eleve kevés levegőt kap a motor, sokkal érzékenyebb ilyenre, mint nagyobb gázon)  - ha gázelvételnél a szokottnál lelkesebben durrog, az is falsra (vagy szegény keverékre) utaló jel.

Összefügg esetleg külsö vagy motor hőmérséklettel?

Eddig csak felfelé mászott és minden alkalommal +30 C° volt a külső hőmérséklet. Motorhőmérséklettel nem függ össze.

Megnézem azt a csavarkát.  big_smile Köszi!

A dúsító visszamegyen-e a helyére? Ha eddig felfelé ment... A kipuff vége nem kormos, feketébb, mint szokott?

"Hiszek a halál előtti életben."
650 (2005)
Suzuki DL (2004) 2022 febr.-2022 aug.

1 217 Utoljára csigafrédi szerkesztette (2018. 07. 11. 11:31:25)

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Öcsi írta:

A dúsító visszamegyen-e a helyére? Ha eddig felfelé ment... A kipuff vége nem kormos, feketébb, mint szokott?

Visszamegy a helyére. A kipunál nem tudom, hogy feketébb-e, mert a gyári duplacső van rajta és annak a vége alapból fekete, de majd jól elkezdem figyelni, meg újjammal vizsgálni, hogy mennyire hagy nyomot.
A kis csavar a leggyanúsabb, vagyis ahogy néztem azon van egy rugó kívülről, aminek gondolom az a szerepe, hogy rezgésnél is a helyén tartsa. Megvizsgálom és elkezdem nézni a kormosodást is.

Köszi az ötleteket!

XL650V (2000)

1 218

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

brizsa írta:
Sindbad írta:

A membrán legjobb berakását Yoshi mutatta meg: bankkártya kerek sarkával szépen benyomogatni, forgatva, mindig ez ellenkező oldallal folytatva. Ha kell, akkor utána szoktam simogatni az oldalsó éllel, ha nem elég egyenletes.  smile

Yoshi írta:

Ja es beszerelesnel nagyon oda kell figyelni hogy szimetrikusan legyen beszerelve, sok WD40 es gyomoszoles, huzogatas amig szep nem lesz.

Na erről a műveletről lenne jó egy videó! cool
A következő cserénél igazán csinálhatnátok egyet, hogy az ilyen magamfajta pancser hobbiszerelgető le tudja majd utánozni, ha szüksége lesz rá!  wink  wink  wink

Amúgy van, leszámítva a likat amit említettem meg a bankkártyás trükköt (bár a kommentben le van írva).  cool

https://www.youtube.com/watch?v=C-qT4XQnBAU

XL600V - 1998

1 219

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Zu Hanok írta:
nrt67 írta:

Jó a gép!!! lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol  lol

Ezért nem jöttél Takarra? Mérges vagyok!!!!  lol  lol  lol


Ezért is. yikes  yikes

big_smile

Ne haragudj már! smile

XL600V 1992//2015-2020, XL600V 1996 //2020-2021
XL600V 1998//2021-2022, BMW F800GS 2011/2022., BMW G650 Xcountry 2008/2022-, KTM 790 Adv,2020/ 2022-
                  CSAK A 600!!
A motor és a gumi tudja. (Szabó Csaba)

1 220

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Még megcsinálok egy szinkront is. Én. Nem bízom másra. Oszt lesz amilyen lesz. Meg tekergetek a csavarokon is, oszt kész lol .  Még kiokosítom magam a Tecsőről, meg az itteni írásokból és csinálom. smile  smile

XL600V 1992//2015-2020, XL600V 1996 //2020-2021
XL600V 1998//2021-2022, BMW F800GS 2011/2022., BMW G650 Xcountry 2008/2022-, KTM 790 Adv,2020/ 2022-
                  CSAK A 600!!
A motor és a gumi tudja. (Szabó Csaba)

1 221

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Leírom az én történetemet hátha van ami ötletet ad:

Nekem a vibrációval volt a gondom. Nem volt egy légkalapács és boldogan is együt lehetett élni vele, de azé' többet vártam a két hengertől. Na, és ezek mellett "mászkált" el a szinkronom.
Tavaly tavasszal beállítottam aztán ősszel újra kellett és az idén tavasszal kb heti rendszerességgel allítgattam.
Leszögezem hogy nem vagyok motorszerelő!
Azt gondolom hogy ha ritkán kell beállítani a karbi szinket az normális. Ritka nekem az évi 1 max 2 a használat függvényében persze....
Ahogy szétszedtem a mocit a heti karbiszink miatt ezeket találtam:
- membrán szakadozott volt
- másodlagos levegőszűrő totálisan szertefoszlott az egyik oldalt és félig a másik oldalt
- ez a dzsumpa belemet a karbiba is
- és belement a hengerbe is majd ott szépen ráégett a gyertyára
- a levegő-benya mix sz**rá el volt állítva (3 fordulat)

És ami amúgy a legfőbb tényező lehetett, hogy az eredetileg 1 vagy másfél éve összerakott (Lajos után) és parádésan működő csöves-olajos szinkron "műszerem" az a hosszú állásban megzakkant. A lakkbenyával meghigított olaj besűrűsödött és a csövem alul a fixálásnál betörött így alig engedett át. Egyszerűen lehetetlen volt stabil szintet összehozni hosszú időn (15 perc) keresztül.

Ezeket nyilván mind orvosoltam (megvan minden a fórumon meg a jutúbon) és már csak a mixtúra fele maradt hátra amikor is elcsaptak így már nem tudtam végigvinni. De ameddig eljutottam az a vibráció lecsökkenése, a durrogás eltűnése volt. Szerintem még a fogyasztásom is jobb lett volna, de ezt már sose tudom meg.

Remélem ad némi gondolatébresztőt.

XL600V - 1998

1 222

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Én ezt nem is figyeltem mikor kicseréltem. Viszont jól megy. Kicsi az esély, hogy a pont a helyére került.
Akkor most mi van?

A lovakhoz képest a medve egy törött lábú vak birka! (Pampusz)
XL650V - 2006

1 223

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

danyila írta:

Én ezt nem is figyeltem mikor kicseréltem. Viszont jól megy. Kicsi az esély, hogy a pont a helyére került.
Akkor most mi van?

Nekem sem ott van ugye ahol a gyerek mondta, de kardinális problémát én se vettem észre.
Miután a fenti dolgokat megcsináltam ezzel az állással is sokkal szuperebbe lett a gép.
Lehet érdemes lenne ránézegetni azoknak akiknek még nem volt cserélve, hogy ha egyszer vmiért szétszedik a karbit akkor hogyan is van a szitu....

Egy dolog tutti, sehol nem találtam erről semmi infót pedig ipari mennyiségű karbiszerelést és tutorialt megnéztem + a Haynes.

XL600V - 1998

1 224

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

Mivel meccs van, ráérek a karbiállításról csacsogni smile

A teljes "táncrendre" annak van szüksége, aki belenyúl a légszűrőtöl a kipufgó végéig tartó rendszerbe (sport légszűrő. másik kipufogó, stb).

Kb 1990-től a gyár viszonylag szegény keverékre állítja a motorokat az emissziós előrírások miatt. Emiatt azok kicsit gyengébbek és/vagy melegebben járnak. Ezért a "gyári" értékek esetén is foglalkozhat vele az, akinek van érdeklődése, ideje.

Mielött Csaba szóvá tenné, az injektorosokon is kell ekkor állitani. Erre egy (viszonylag) olcsó megoldás a powercommander pl.

Szóval karburátor. Mindig üzemmeleg motor kell. Erre legjobb egy 10-15km-es gurulás, csak álló helyben járatás nem elég (menetszél hiánya miatt gyorsan, de nem egyenletesen melegszik). A házilag megoldható módszereket mondok, nem tételezek fel extra műszert (széles sávú lambda szonda, fékpad smile

Viszont többhengereseknél fontos alapkövetelmény, hogy a szinkron rendben legyen! Anélkül nem is érdemes nekiállni. A benzinszintet is érdemes beállítani.


Első lépésben a főfuvókát kell eltalálni.
Fogjuk a gépet, sik, egyenes úton 5.-ben kb 4000-ről tövig gázon gyorsítani kell pár masodpercig, amig egyenletesen tol. Ekkor vissza kell kapni a gázd 7/8-ad állásba, és figyelni a reakciókat, három eset lehet:
-kicsit gyengül a tolás, semmi extra jelenseg -> főfuvóka OK
-kicsit még erősödik is a motor -> főfuvóka kicsi
-ha hezitál,"tántorog" kicsit -> főfuvóka nagy

Érdekes módon 1997-ig az első hengerhez kisebb főfuvóka jár, utánna ez megfordul.

A közép tartományt (ahol a tű "dirigál") még nehezebb "mérni". Itt az lehet segítségünkre, hogy a keverékképzés hőmérséklet függő. Hidegben több benzin kell. Tehát ha melegben jól viselkedik, de hidegben "rosszalkodik", akkor kicsit szegény a keverék.

Az alapjárati és környéke tudományosabban hangolható. Segíthet egy, a műszerfalinál precizebb autós fordulatszámmérő műszer, de nem létkérdés.

Szóval van az "alapjárati keverék csavar". Erre van gyári előrírás, ami csak kiindulási érték. TA-nál ez 2 - 2.5 fordulat kifelé.
Nem olyan egyszerű ezt a csavart tekergenti (pl több évjáratnál le van dugózva, stb). Ezért mielött nekiállunk tekergetni, érdemes megjegyezni, hogy honnan indulunk. Célszerű olyan preciziós csavarhúzót használni, aminek a hátán jelölés van, hogy tudjuk számolni a (fél) fordulatokat. Ja, és hát kiszerelt karbiknál egyszerübb smile
Vigyázat! Csak gyengén szabad behajtani ütközéskor, mert ott mindenféle érzékeny dolgok vannak, kisebb erőböl meghúzva is baj lehet.
Teljesen kitekerni sem érdemes - hacsak nem reménytelenül koszos a karbi pl egy rozsdás tank miatt - semmi érdekes nincs alatta, csak pl egy kis O gyűrű, ami sérülhet, rugó elveszhet...

Mielött erre vetemednénk, megint csak a fülünket kell használni.
A motor üzemmeleg (lásd fent), alapjáraton szépen jár (szinkron, ford. beállítva).
Ha adunk egy gázfröccsöt, akkor ne csak azt figyeljük, hogy veszi a lapot, hanem azt is, hogy megy vissza.
-Ha szépen, pont a "helyére", akkor ne piszkáljuk.
-Ha lassan mászik vissza 1300-ra, akkor szegény a keverék, csavarral majd kifelé indulunk.
-Ha leesik 1300 alá, és úgy mászik vissza, akkor dús a keverék, csavarral majd befelé indulunk.


Szóval tudjuk, honnan (hány fordulatról) indultunk. Fontos, mert ha elkeveredtünk, ide vissza tudunk állni.
A motor meleg (lásd kezdéskor).
Alapjárat beállítva előírt értékre (1300 ford).
Ekkor fogjuk a csavart, és tekerünk rajta felet mondjuk kifele. Várunk fél-egy percet (türelem kell, ekkora változásra lassan reagál, főleg a több hengeres motor). Addig tekerjük így a csavart, amig a lehető leg magasabb alapjárati fordulatot el nem érjük.
Ha ez megvan, nem végeztünk!
Az ütközö csavarral újból beálltijuk az alapjáratot az előírt értékre, és megismételjük a fenti eljárást.
És még egyszer.
Három elég. Egy hengerhez, jöhet a másik.
Azért jó, ha van ford. mérő műszer, mert azzal könnyeb akár 50 ford. változást észrevenni, mint fülre. Az is ugrálni fog, de "szemmel átlagolás" jó smile

Elég bonyolultúl hangzik (és a csavar tekergetése az is smile, de nagyban befolyásolja a motor viselkedését, főleg hidegindításnál, hidegen kis fordulaton és úgy általában, de csak max 3000-es fordulatig. Fölötte nincs hatása.

Bocs, megint hosszú voltam.

Lajbi
NX650 RD02 '93, XRL250Baja MD22 '92

1 225 Utoljára Sindbad szerkesztette (2018. 07. 11. 21:54:52)

Válasz: Karburátor, tank, benzincsap és a szinkron

lajbi írta:

Mivel meccs van, ráérek a karbiállításról csacsogni smile

A teljes "táncrendre" annak van szüksége, aki belenyúl a légszűrőtöl a kipufgó végéig tartó rendszerbe (sport légszűrő. másik kipufogó, stb).

Kb 1990-től a gyár viszonylag szegény keverékre állítja a motorokat az emissziós előrírások miatt. Emiatt azok kicsit gyengébbek és/vagy melegebben járnak. Ezért a "gyári" értékek esetén is foglalkozhat vele az, akinek van érdeklődése, ideje.

Mielött Csaba szóvá tenné, az injektorosokon is kell ekkor állitani. Erre egy (viszonylag) olcsó megoldás a powercommander pl.

Szóval karburátor. Mindig üzemmeleg motor kell. Erre legjobb egy 10-15km-es gurulás, csak álló helyben járatás nem elég (menetszél hiánya miatt gyorsan, de nem egyenletesen melegszik). A házilag megoldható módszereket mondok, nem tételezek fel extra műszert (széles sávú lambda szonda, fékpad smile

Viszont többhengereseknél fontos alapkövetelmény, hogy a szinkron rendben legyen! Anélkül nem is érdemes nekiállni. A benzinszintet is érdemes beállítani.


Első lépésben a főfuvókát kell eltalálni.
Fogjuk a gépet, sik, egyenes úton 5.-ben kb 4000-ről tövig gázon gyorsítani kell pár masodpercig, amig egyenletesen tol. Ekkor vissza kell kapni a gázd 7/8-ad állásba, és figyelni a reakciókat, három eset lehet:
-kicsit gyengül a tolás, semmi extra jelenseg -> főfuvóka OK
-kicsit még erősödik is a motor -> főfuvóka kicsi
-ha hezitál,"tántorog" kicsit -> főfuvóka nagy

Érdekes módon 1997-ig az első hengerhez kisebb főfuvóka jár, utánna ez megfordul.

A közép tartományt (ahol a tű "dirigál") még nehezebb "mérni". Itt az lehet segítségünkre, hogy a keverékképzés hőmérséklet függő. Hidegben több benzin kell. Tehát ha melegben jól viselkedik, de hidegben "rosszalkodik", akkor kicsit szegény a keverék.

Az alapjárati és környéke tudományosabban hangolható. Segíthet egy, a műszerfalinál precizebb autós fordulatszámmérő műszer, de nem létkérdés.

Szóval van az "alapjárati keverék csavar". Erre van gyári előrírás, ami csak kiindulási érték. TA-nál ez 2 - 2.5 fordulat kifelé.
Nem olyan egyszerű ezt a csavart tekergenti (pl több évjáratnál le van dugózva, stb). Ezért mielött nekiállunk tekergetni, érdemes megjegyezni, hogy honnan indulunk. Célszerű olyan preciziós csavarhúzót használni, aminek a hátán jelölés van, hogy tudjuk számolni a (fél) fordulatokat. Ja, és hát kiszerelt karbiknál egyszerübb smile
Vigyázat! Csak gyengén szabad behajtani ütközéskor, mert ott mindenféle érzékeny dolgok vannak, kisebb erőböl meghúzva is baj lehet.
Teljesen kitekerni sem érdemes - hacsak nem reménytelenül koszos a karbi pl egy rozsdás tank miatt - semmi érdekes nincs alatta, csak pl egy kis O gyűrű, ami sérülhet, rugó elveszhet...

Mielött erre vetemednénk, megint csak a fülünket kell használni.
A motor üzemmeleg (lásd fent), alapjáraton szépen jár (szinkron, ford. beállítva).
Ha adunk egy gázfröccsöt, akkor ne csak azt figyeljük, hogy veszi a lapot, hanem azt is, hogy megy vissza.
-Ha szépen, pont a "helyére", akkor ne piszkáljuk.
-Ha lassan mászik vissza 1300-ra, akkor szegény a keverék, csavarral majd kifelé indulunk.
-Ha leesik 1300 alá, és úgy mászik vissza, akkor dús a keverék, csavarral majd befelé indulunk.


Szóval tudjuk, honnan (hány fordulatról) indultunk. Fontos, mert ha elkeveredtünk, ide vissza tudunk állni.
A motor meleg (lásd kezdéskor).
Alapjárat beállítva előírt értékre (1300 ford).
Ekkor fogjuk a csavart, és tekerünk rajta felet mondjuk kifele. Várunk fél-egy percet (türelem kell, ekkora változásra lassan reagál, főleg a több hengeres motor). Addig tekerjük így a csavart, amig a lehető leg magasabb alapjárati fordulatot el nem érjük.
Ha ez megvan, nem végeztünk!
Az ütközö csavarral újból beálltijuk az alapjáratot az előírt értékre, és megismételjük a fenti eljárást.
És még egyszer.
Három elég. Egy hengerhez, jöhet a másik.
Azért jó, ha van ford. mérő műszer, mert azzal könnyeb akár 50 ford. változást észrevenni, mint fülre. Az is ugrálni fog, de "szemmel átlagolás" jó smile

Elég bonyolultúl hangzik (és a csavar tekergetése az is smile, de nagyban befolyásolja a motor viselkedését, főleg hidegindításnál, hidegen kis fordulaton és úgy általában, de csak max 3000-es fordulatig. Fölötte nincs hatása.

Bocs, megint hosszú voltam.

Mivel meccs van, nyugodtan végig olvastam. Tiszta és világos!  Köszönöm!  big_smile

"Az offroad szó jelentése Ukrajna után változni szokott!" - Yoshi
Sachs 100 (1962.1964) K 55 (1967-1969) Ural (1970-1971) P 10 (1973) Izs Planet (1974-1975) Transalp xl650v 2006 (2015-2019), Transalp xl650v 2005 (2019-2022), 
Yamaha XT 600 43f 1986 (2021-2022) , Africa Twin RD 07 2002 (2021-), Suzuki DR 650 1991 (2022 - 2023), Transalp 600V 1993 (2022 -2023) Transalp 650 (2023 -  )